Språkliga hierarkier påverkar ungas självbild
Hur språk används och värderas påverkar hur ungdomar ser på sig själva, sin plats i samhället och hur väl de lyckas i skolan. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet, som har kartlagt språkanvändningen bland ungdomar i förortsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Studien genomfördes mellan 2019–2021 med totalt 92 elever i årskurs 6 och 7 på skolor i språkligt och kulturellt heterogena områden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Inledningsvis fick eleverna besvara en skriftlig enkät om sin språkanvändning och sin inställning till språk och språklärande. Resultaten av enkäten följdes sedan upp med språkdagböcker där 50 elever under en veckas tid fick dokumentera sin språkanvändning. Slutligen genomfördes individuella intervjuer med 16 elever.
Av handlingens titel: Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities. Out-of-School Language Use and Dispositions among Young Adolescents in Multilingual Urban Settings in Sweden