Två personer svävar under vatten
Foto: Göteborgs stadsteater

Spring Awakening – musikalstudenterna på Stadsteatern

Våren 2025 kommer musikalstudenterna vid Högskolan för scen och musik att göra sin slutproduktion i form av ett unikt samarbete på Göteborgs Stadsteater. Under nio föreställningar möter de publiken tillsammans med skådespelarna Ashkan Ghods och Karin de Frumerie i musikalen Spring Awakening.

Den prisbelönta musikalen Spring Awakening är en berättelse om uppvaknande sexualitet, explosivt begär och uppror. En grupp unga försöker slå sig fria från ett strikt religiöst, kvävande och restriktivt samhälle. Musikalen är en berättelse som utspelar sig i sent 1800-tal, men när musiken och sångerna tar plats spränger sig karaktärerna ur sina bojor och den sociala konventionen och en värld av indiepop som badar i ljus blir för en stund deras verklighet. Ett genomgående tema i musikalen är en frånvarande vuxenvärld. De unga möts av kompakt tystnad från både föräldrar och lärare som varken vill eller kan finnas där när den behövs som mest.

Regissören AnnaKarin Hirdwall vill med uppsättningen dra paralleller mellan dåtid och nutid för att sätta fokus på den otroliga press som många unga upplever oavsett den tid eller samhälle de lever i. Då som nu är ungdomarnas kamp och drömmar dom samma; en längtan efter att bli sedd, hörd, respekterad, och uppfattad både av sig själv och andra är deras absoluta önskan och förhoppning.

–  En fri, ömsesidig och sann sexualitet på lika villkor är något att sträva efter och något jag hoppas att publiken vill fundera över och diskutera vidare kring även efter att ljuset i salongen slocknat, säger AnnaKarin Hirdwall.

En grupp personer står i naturen
Spring Awakening är musikalstudenternas slutproduktion 2025
Foto: Hugo Herrman

Musikalen är baserad på Frank Wedekinds pjäs Våren vaknar (1891) som skapade stort rabalder på grund av sitt vid den tiden kontroversiella tema. Pjäsen förbjöds och det dröjde ända till 1906 innan den för första gången sattes upp. 100 år senare, 2006, hade den urpremiär i musikalform på Eugene O’Neill Theatre på Broadway där den blev en enorm publiksuccé och vann åtta Tony Awards.

I uppsättningen på Göteborgs Stadsteater medverkar studenter från Högskolan för scen och musik, närmare bestämt från musikalprogrammet samt från olika musikutbildningar. Dessutom medverkar skådespelarna Ashkan Ghods och Karin de Frumerie från teaterns fasta ensemble.

Mer information och biljettbokning på Göteborgs stadsteaters webb

Spring Awakening
  • Premiär: 9 maj 2025
  • Ges även: 10, 11, 16, 17, 18, 22, 23, 24 maj