none
Graven på Orust är från stenåldern.
Foto: Bettina Schulz Paulsson

Stenåldersgrav på Orust undersöks av arkeologer

Arkeologer från Göteborgs universitet har under maj månad genomfört en utgrävning på ön Orust, norr om Göteborg. Bettina Schulz Paulsson är docent i arkeologi och ansvarig forskare för utgrävningen.

Kan du berätta mer om utgrävningen?

− Vi gräver ut en megalitgrav på Orust, som är cirka 5500 år gammal och som ligger vid den forna havskanten, säger Bettina Schulz Paulsson.

Utgrävningen görs inom hennes ERC-projekt, NEOSEA och i samarbete med Roger Cederbergs doktorandprojekt Megabo. Båda forskningsprojekten bedrivs vid Institutionen för historiska studier vid Göteborgs universitet.

− I dessa projekt undersöker vi kulturellt utbyte och sjövägarna över Kattegatt, liksom stenålderns kustmiljö och förhållandena på Orust vid den tiden. Utgrävningen på Orust är även ett internationellt utbyte med de franska megalitexperterna; Jean Noel Guyodo och Audrey Blanchard, från universitetet i Nantes.

Vad hoppas ni hitta på Orust?

− Vi hoppas hitta daterbart material, intressant arkitektur och goda förutsättningar för bevarande av miljö-DNA. Vi har gjort många fynd på platsen, och det är naturligtvis kul, men framför allt är det anmärkningsvärt att vi har hittat bevis för äldre jägar- och samlarbosättningar, det vill säga kontinuitet i användningen av platsen.

none
På utgrävningen deltar även studenter från Göteborgs universitet.
Foto: Bettina Schulz Paulsson

Vilken betydelse kan fynden från utgrävningen få för forskningen?

− Vi kommer att lära oss mer om livet för stenåldersbefolkningen på Orust, deras regionala och interregionala nätverk samt miljön vid den tiden och hur den har förändrats sedan dess. Detta ger oss möjlighet att till exempel modellera klimatförändringar eller få ledtrådar om utdöda eller decimerade arter.

Med på utgrävningen är förutom forskare och arkeologer från Göteborgs universitet och det franska Nantes Université, även studenter från arkeologutbildningen vid Göteborgs universitet.

Text: Cecilia Sjöberg