Flygplatsen i Rwandas huvudstad Kigali.
Foto: iStock

Studenter kallas hem från Rwanda

Tre läkarstudenter vid Göteborgs universitet har kallats hem från Rwanda. Detta till följd av utbrottet av blödarfebersjukdomen marburg i landet. Samtidigt skjuts andra resor kopplade till utbytet med Rwanda på framtiden.

Läkarstudenterna har befunnit sig på landsbygden i Rwanda, inte i huvudstaden Kigali där utbrottet av den dödliga virussjukdomen har sin kärna. Att studenterna kallats hem är en säkerhetsåtgärd, uppger Annelie Tobin, kanslichef på den medicinska fakulteten, Sahlgrenska akademin.

– Studenterna väntas hem nu i helgen och vi har inget som tyder på att de varit i fara eller att de mår dåligt, säger hon.

Resor i bägge riktningar skjuts fram

Kontakter med regionens smittskydd är upprättade och omfattar även personer vid Göteborgs universitet som varit i Rwanda de senaste tre veckorna, den tid det maximalt tar att utveckla sjukdom efter smittotillfället. Viruset är inte luftburet utan sprids vid direktkontakt med kroppsvätskor.

Samarbetet och utbytet med Rwanda omfattar flera delar av Göteborgs universitet men gällande resor i närtid till och från landet är det enbart Sahlgrenska akademin som berörs.

Utöver hemkallandet av läkarstudenterna, som varit i landet för sina examensarbeten, skjuts flera resor på framtiden. Bland andra berörs en rwandisk doktorand som var på väg till Göteborg nu i oktober.

Undernäring och infektionssjukdomar

Sahlgrenska akademins samarbete med Rwanda sker inom ramen för UR-Sweden Programme for Research, Higher Education and Institutional Advancement, ett program finansierat av Sida där UR står för University of Rwanda.

Programmets syfte är att stödja uppbyggnaden av inhemsk forskning och forskarutbildning i Rwanda, med det övergripande målet att skapa förutsättningar för människor i Rwanda att förbättra sina levnadsförhållanden.

Sahlgrenska akademins engagemang består i att leda två delprogram, ett om undernäring med fokus på barns undernäring, ett stort problem i Rwanda, och ett om infektionssjukdomar, exempelvis malaria och hepatit B.