Foto av en varningsskylt framför en fasad samt texten skola
Foto: Uladzislau Petrushkevich

Svenskarna: kvaliteten i skolan har försämrats

Skolan bedöms som den tredje viktigaste samhällsfrågan i Sverige. En tydlig majoritet, 62 procent, anser att kvaliteten i den svenska skolan har försämrats. Därtill vill en mycket stor andel förbjuda företag med vinstsyfte att driva skolor.

SOM-institutets nya forskarantologi Inferno innehåller en studie av opinionen kring den svenska skolan. I studien tar forskare i pedagogik från Göteborgs universitet ett helhetsgrepp kring flera av resultaten från de senaste nationella SOM-undersökningarna.

Studien visar att skolan av medborgarna klassas som den tredje viktigaste samhällsfrågan i landet idag, strax efter sjukvården men i nuläget en bra bit ifrån frågor om brottslighet som toppar listan. 25 procent av svenskarna nämner skolan på en öppen enkätfråga om våra viktigaste samhällsfrågor eller samhällsproblem.

Analyserna visar också att de flesta svenskar upplever att skolan var bättre förr. 62 procent svarar att det är helt eller delvis riktigt att kvaliteten i den svenska skolan har försämrats under senare år. Att jämföras med endast 8 procent som svarar att påståendet är felaktigt. Bedömningarna av kvaliteten i den svenska skolan är något mer negativa år 2023 än de var 2021 och 2022, och tydligt mer negativa än år 2018.

Stapelidiagram som visar att svenskarna upplever att kvaliteten i skolan försämrats

Mest negativa var svenskarna emellertid år 2014 och detta år var det också rekordmånga, 40 procent, som listade skolan som en viktig samhällsfråga. Detta efter mycket uppmärksamhet kring Sveriges resultat i PISA-undersökningarna. Därför ställs också frågan om huruvida internationella jämförelser är användbara för att bedöma den svenska skolans kvalitet, något som 35 procent håller med om jämfört med 23 procent som svarar att de inte är användbara.

De flesta svenskar enas dock i frågor om lärare samt vinstutdelningar. Relativt få, 15 procent, anser inte att lärare i svenska skolor är välutbildade, och en tydlig majoritet, 69 procent, vill förbjuda företag med vinstsyfte att driva skolor.

Sammantaget finner forskarna att olika ståndpunkter i skolrelaterade frågor grovt kan dela in befolkningen i olika grupper, vilka de definierar som den marknadsförsvarande positionen, den professionsförsvarande positionen samt den kritiska men rådvilla positionen.

Läs hela studien i Medborgarnas syn på skolans problem och på skolan som en viktig samhällsfråga  av Fredrika Lagergren, Sverker Lindblad, Monica Reichenberg, Katarina Samuelsson och Helena Wallström.

Mer information
  • Kapitlet ”Medborgarnas syn på skolans problem och på skolan som en viktig samhällsfråga” är hämtat från SOM-institutets nya forskarantologi Inferno som publicerades 30 maj.
  • Frågorna om skolan ställdes i den nationella SOM-undersökningen hösten och vintern 2023. Studien innehåller även data från tidigare nationella SOM-undersökningar.
  • Undersökningen 2023 gick ut till totalt 26 250 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 och 90 år boende i hela Sverige. Nettosvarsfrekvensen var 48 procent.