Foto: Christian Lue, Unsplash

Sverige – grön förebild eller aktör med dubbla agendor?

Sveriges roll som en ”grön ledare” inom EU ställer stora krav på landets förmåga att balansera nationella intressen med politik som stöder bredare, internationella miljö- och klimatmål. Annars finns det en risk att Sverige börjar ses som en aktör med dubbla agendor. Det argumenterar forskare i en ny studie från Göteborgs universitet och Malmö universitet.

Forskarna Marie Widengård och Gunnhildur Lily Magnusdottir har undersökt Sveriges position som ett grönt ledarskapsland inom EU. De fokuserar särskilt på hur Sverige hanterar sin roll inom politiken för bioenergi och skogsbruk, och hur detta kan ifrågasättas utifrån olika perspektiv av miljöansvar.

–    Sveriges gröna ledarskap ifrågasätts främst på grund av hur landet balanserar sina ekonomiska intressen med miljöambitioner, säger Marie Widengård, forskare i samhällsvetenskapliga miljöstudier vid Institutionen för globala studier på Göteborgs universitet.

Studien bygger på kvalitativa textanalyser av intervjuer med tjänstemän i Bryssel och svenska politiker på temat bioenergi och biobränslen. Forskarna har även analyserat medierapporter inom ämnet.

Trots Sveriges starka profil som en miljövänlig nation, kritiseras landet för sin stundtals motvilliga inställning till striktare miljö- och klimatlagstiftning inom EU. Särskilt när det gäller skogsindustrins påverkan. Enligt Marie Widengård handlar det om en konflikt mellan att främja nationella industriintressen och att uppfylla kraven för hållbar och rättvis miljöpolitik.

Forskarna lyfter fram vikten av att ha en konsekvent miljö- och klimatpolitik. Det är också viktigt att kunna balansera nationella intressen med att genomföra politik som stöder internationella miljö- och klimatmål.

–    Detta är av stor betydelse för hur andra länder inom EU och globalt kan se på Sverige som en förebild eller som en aktör med dubbla agendor. Förståelsen för dessa dynamiker är avgörande för att framtidssäkra Sveriges miljöledarskap på ett sätt som både är effektivt och rättvist, säger Marie Widengård.

Mer information

Läs den vetenskapliga artikeln här: Sweden’s conflicting green leadership in the European Union