Den 13 december 2024 arrangerade Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS) och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet det tvärvetenskapliga symposiet ”Atmos & Sparia: Atmosfärer i teori och konstnärlig praktik”.
Vad händer när teoretiker möter konstnärliga utövare, som är experter på att skapa atmosfärer?
– Utgångspunkten var att människor är mångsinnliga varelser som både lever i och skapar atmosfärer – en oundviklig del av vår existens, säger Astrid von Rosen, föreståndare för Centrum för kritiska kulturarvsstudier och en av arrangörerna för symposiet.
Bild
Astrid von Rosen, föreståndare Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Göteborgs universitet
Foto: Emelie Asplund
– Som kroppar i rum upplever vi atmosfärer överallt. Från att lämna Roms varma gator för att kliva in i en sval kyrka till hur ljus-effekter på teaterscenen formar publikens upplevelse, säger Astrid von Rosen.
Symposiet utforskade begreppet atmosfär och hur det konkretiseras inom konstnärliga praktiker och estetiskt arbete. Hur kan atmosfärsteori bidra till forskningen och samhället? Vilka krafter och utmaningar väcker atmosfärens roll i vår samhällsgemenskap? Hur skapar vi de atmosfärer som är avgörande för vår samhälleliga samexistens, och hur hanterar vi atmosfärer som hotar demokratin?
Keynote speakers var Rachel Hann docent i performance och design, Northumbria University, UK, scenograf och ordförande för Theatre and Performance Research Association, TaPRA, Ola Sigurdson professor i systematisk teologi, Universitetet i Oslo, NO, samt Astrid von Rosen professor i konstvetenskap, föreståndare vid Centrum för kritiska kulturarvsstudier. Inbjudna talare var även Lydia Sandgren, författare och redaktionsmedlem tidskriften Arche, Åsa Lieberath och Martin Eriksson, båda scenografer. Symposiet modererades av Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig, Jonsereds herrgård och en av initiativtagarna till symposiet.
– Det blev ett värdefullt möte och en livlig gemensam öppen diskussionen mellan forskare från olika discipliner och konstnärliga utövare inom scenografi, dans, teater, konst, musik och design. Generöst och nyfiket delade man kunskaper, erfarenheter och tankar med varandra i ett gemensamt kunskapsbyggande, menar Lena Ulrika Rudeke.
Vad tar ni med er från symposiet?
Bild
Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet
Foto: Johan Wingborg
– Det var mycket givande att samverka med Jonseredsverksamheten och Lena Ulrika Rudeke, som dessutom är ny ledamot i CCHS Advisory Board. Symposiet gav skarpa teoretiska och praktiska insikter som kommer både CCHS och Göteborgs universitets samverkans- och forskningsbyggande till del. Scenografi är en konstform som är ständigt närvarande i scenkonsten, i film- och tv, och i våra pågående liv – det som behövs är konstruktiv och kritisk granskande forskning om detta fält. Under 2025 fortsätter vi utvecklingen av tvärande konstnärliga och vetenskapliga initiativ med flera olika partners, säger Astrid von Rosen.
– Jonseredsverksamheten ser fram mot fortsatt och fördjupat samarbete med CCHS. Symposiet vi tillsammans anordnade är samtidigt en del i Jonseredsverksamhetens pågående satsning på rumslighet och platsspecificitet, som vi nu trappar upp tillsammans med inte bara CCHS utan även forskare vid bland annat Konstnärliga fakulteten. Vi behöver utveckla våra arbetssätt vetenskapligt och konstnärligt som de kroppar i rum och sammanhang vi människor är. Här kan göras mer, så även i den programverksamhet som Jonsereds herrgård bedriver enligt rektors uppdrag, säger Lena Ulrika Rudeke.