Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenska
Skrivundervisningen för vuxna som läser svenska som andraspråk påverkas av tids- och resursbrist. Med få lektioner, korta kurser och stora skillnader i elevernas bakgrund är det en utmaning för lärarna att ge den breda och djupgående undervisning som styrdokumenten efterfrågar. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Länk till avhandlingen: Skrivundervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning
Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till ökad kunskap om skrivundervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Avhandlingen undersöker skrivundervisningen utifrån tre olika perspektiv: skrivdiskurser, (hur vi använder skriftspråk i olika sociala sammanhang, och hur dessa sammanhang påverkar vårt sätt att skriva.) i styrdokument, lärares föreställningar och lärares undervisning. Fyra datainsamlingsmetoder användes: dokumentanalys, enkät, intervjuer med lärare och klassrumsobservationer.