Hand som skriver för hand i en anteckningsbok

Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenska

Skrivundervisningen för vuxna som läser svenska som andraspråk påverkas av tids- och resursbrist. Med få lektioner, korta kurser och stora skillnader i elevernas bakgrund är det en utmaning för lärarna att ge den breda och djupgående undervisning som styrdokumenten efterfrågar. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

– Bristen på tid och resurser leder till att det kan vara svårt för lärarna att realisera styrdokumentens intentioner om en bred skrivundervisning. Det väcker frågor om likvärdighet – får alla elever verkligen samma chans att utveckla sina skrivförmågor, säger Clara Palm, som skrivit avhandlingen i ämnesdidaktik med inriktningar.

Texternas innehåll glöms bort
Den aktuella avhandlingen undersöker skrivundervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Genom att studera styrdokument, lärarnas syn på skrivande och hur skrivundervisningen bedrivs i praktiken, framträder en komplex bild av en undervisning som präglas av olika utmaningar.

– Lärarna förlitar sig ofta på en undervisning kunskap om hur man bygger upp en text i form av struktur och språkfärdigheter som stavning och grammatik får stor betydelse, medan texternas innehåll ibland glöms bort.

Stora variationer i upplägg
Enligt studien varierar förutsättningarna och upplägg för vuxenutbildningen mycket. På många skolor har man till exempel bestämt gemensamt i kollegiet vad kurserna ska innehålla, medan lärare på andra håll kan jobba som enda lärare i svenska som andraspråk och själva bestämma innehåll och upplägg.

– Min avhandling visar hur viktigt det är att lärarna får bättre förutsättningar att möta de utmaningar de står inför och att vi behöver fortsätta forska om skrivundervisning för vuxna som andraspråk, säger Clara Palm.

Text: Ragnhild Larsson

FAKTA OM AVHANDLINGEN

Länk till avhandlingenSkrivundervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning

Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till ökad kunskap om skrivundervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Avhandlingen undersöker skrivundervisningen utifrån tre olika perspektiv: skrivdiskurser, (hur vi använder skriftspråk i olika sociala sammanhang, och hur dessa sammanhang påverkar vårt sätt att skriva.)  i styrdokument, lärares föreställningar och lärares undervisning. Fyra datainsamlingsmetoder användes: dokumentanalys, enkät, intervjuer med lärare och klassrumsobservationer.