Närbild på Maya Wind i Humanistens hörsal
Antropologen Maya Wind under sitt besök på Humanisten.
Foto: Erik Pedersen

Universitetens roll för akademisk frihet temat när Maya Wind besökte Humanisten

Det var välfyllt i Humanistens hörsal när den israeliska antropologen Maya Wind gästade Göteborgs universitet. Wind är aktuell med boken Towers of Ivory and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom, i vilken hon gör upp med bilden av israeliska universitet som bastioner för fri forskning. Boksamtalet, som möjliggjordes av bland andra doktoranden Caroline Reinhammar, aktualiserade frågor om akademisk frihet och om universitetens roll och ansvar i relation till denna.

Maya Wind är antropolog och uppvuxen i Jerusalem. Hon doktorerade i ämnet American studies vid New York University och är idag Presidents and Andrew W. Mellon postdoctoral fellow vid University of California, Riverside.

Sedan publiceringen av boken Towers of Ivory and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom i början av 2024 har Maya Wind varit på flera turnéer Nordamerika och Europa. När hennes turné nu fortsätter i Skandinavien blev Göteborgs universitet och Humanisten ett av stoppen.

I boken argumenterar Maya Wind för att den i västvärlden ofta etablerade bilden av israeliska universitet som bastioner för fri forskning är en illusion. Med utgångspunkt i såväl arkivforskning som etnografi och intervjuer ger hon flera exempel bland annat på hur universiteten är direkt delaktiga i att upprätthålla den militära ockupationen och kränkningar av palestiniers mänskliga rättigheter.

Stor uppslutning inför föreläsningen

Intresset för att lyssna till Maya Wind i Humanistens hörsal var stort. Minuterna innan hennes föreläsning tog sin början hade inte enbart studenter och personal vid Göteborgs universitet tagit plats i auditoriet. Därtill även en likaväl engagerad som nyfiken skara allmänna besökare.

Maya Winds anförande, under vilket hon redogjorde för de centrala iakttagelserna i sin bok, följdes sedan av en paneldiskussion som tog ett större grepp om universitetens roll och ansvar utifrån diskussioner om akademisk frihet. Hur kan lärosäten givet sin institutionaliserade och inflytelserika ställning i samhället förhålla sig till föreställningar om opartiskhet och neutralitet?

Panelsamtalet fördes av Maya Wind tillsammans med Helena Lindholm, professor i freds- och utvecklingsforskning, samt Taha Khatab, som är masterstudent i socialt arbete och mänskliga rättigheter och själv palestinsk flykting. Detta under ledning av Catharina Thörn, professor i kulturstudier.

Så blev besöket verklighet

En av de drivande bakom arbetet med att få Maya Wind till Göteborg har Caroline Reinhammar, doktorand i etnologi vid Institutionen för kulturvetenskaper, varit:

– Arbetet med att planera besöket påbörjades i slutet av juni, vilket innebar några intensiva men roliga sommarmånader, berättar hon.

– Det hela började med att en doktorandkollega vid Stockholms universitet skrev i en chatt att hon hade kontakt med Maya Wind och undrade om några var intresserade av att försöka arrangera en bokturné i Sverige.  Jag kontaktade Lena Martinsson och Catharina Thörn (prefekt respektive proprefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper, reds.anm.) för att höra mig för om det fanns möjlighet till en inbjudan. Sedan sköttes själva planeringen av logistiken kring bokturnén tillsammans med kollegor i Köpenhamn, Lund, Karlstad, Uppsala och Stockholm i en gemensam chattråd.

När Caroline Reinhammar summerar föreläsningen säger hon att samtalet gav flera intryck som hon hoppas kan utgöra en grogrund för fler diskussioner och debatter både utifrån men också inom och mellan universiteten.

– Jag tänker att det visar hur betydelsefullt det är med samarbeten mellan universitet och högskolor för att möjliggöra viktiga samtal kring högst centrala och brännande frågor idag, säger hon. Frågor som rör akademisk frihet och hur vi förstår den, samt universitetens roll och ansvar i tider utav stor politisk och samhällelig förändring.

– Jag hoppas att Maya Winds besök var det första av flera kommande på Humanistiska fakulteten.

”Behov och vilja av att delta i akademiska diskussioner”

Också Åsa Arping, dekan vid Humanistiska fakulteten, som öppnade föreläsningen, ser ett värde i att evenemang av det här slaget kan anordnas:

– Jag tycker det är viktigt att vi kan träffas och diskutera aktuella frågor där vi inte räds även det komplicerade och kontroversiella. Att så många dök upp tyder på att det finns ett behov av och en vilja att delta i akademiska diskussioner om företeelser som många av oss funderar mycket kring och där svaren inte är givna på förhand, säger hon.

Efter föreläsningen i Göteborg, som föregicks av besök i Köpenhamn och Lund, har Maya Wind fortsatt sin bokturné till universiteten i Karlstad, Uppsala och Stockholm.

Text: Erik Pedersen

Bakgrund

Boksamtalet med Maya Wind arrangerades i Humanistens hörsal den 4 september 2024. Evenemanget på Göteborgs universitet var ett samarrangemang mellan Humanistiska fakulteten, Institutionen för kulturvetenskaper, Kritisk utbildningsforskning (KRUF) och Institutionen för globala studier.