Porträtt av Aung San Suu Kyi, fotografi.

Vad händer i Myanmar? Tre frågor till Paul Vrieze

Bara timmar innan parlamentet skulle sammanträda den 1 februari, iscensatte militären i Myanmar en statskupp. Den politiska ledaren Aung San Suu Kyi och ett dussintal ledande personer i det regerande National League for Democracy (NLD) partiet har frihetsberövats. Militären har utlyst nationellt undantagstillstånd. Statskuppen kom oväntat och avslutar landets demokratiska utveckling som gett NLD kontroll över den civila regeringen sedan 2016.

Paul Vrieze, doktorand som forskar om demokrati och etniska minoriteter, svarar på tre frågor om den pågående kuppen.

Läs intervjun på vår internationella webbplats

Mer information

Paul Vrieze är doktorand i freds- och utvecklingsforskning vid institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. Han forskar om Myanmars politiska utveckling och minoriteter. Han har tidigare arbetat som journalist i Myanmar och för FN:s flyktingorgan UNHCR.