Sören Holmberg med lagerkrans.

Valnestorn Sören Holmberg ny jubeldoktor

Fredagen den 20 september firade Göteborgs universitet årets jubeldoktorer, alltså de som disputerade för 50 år sedan. En av dem är statsvetaren och valforskarnestorn Sören Holmberg som 1974 disputerade på ämnet representativ demokrati.

Sören Holmberg under ceremonin
Foto: Johan Wingborg

Sören, vad minns du av din disputationsdag?

– I mitt inledande anförande berättade jag att avhandlingen innehåller två fel, att jag har stavat fel på Rousseau, filosofen, två gånger. Det bevisar, sade jag, att det är en kvantitativ avhandling och inte en i idéhistoria, vilket fick några i publiken att skratta. Jag var inte särskilt nervös eftersom opponenten Ole Borre och jag är kompisar och han gav mig snälla frågor. Alla på Statsvetenskapliga institutionen var där. Vi var inte så många på den tiden kanske 45 personer, och efteråt hade vi en bra fest hemma.

Vad definierar en bra fest?

– God mat och glatt umgänge. Min hustru Britt-Marie hade lagat all mat själv. Vi bjöd på gravad lax och snaps, därefter filet mignon med rödvin, och som efterrätt äppelpaj med något sötaktigt vin. Som nattmat blev det baconrullad varmkorv med härligt gott mos. De sista gästerna gick efter lätt äggfrukost vid sextiden på morgonen. Så hade vi det på 1970-talet.

Sören Holmberg under ceremonin
Foto: Johan Wingborg

Hur tycker du att resultaten i din avhandling Riksdagen representerar svenska folket håller så här ett halvt sekel senare?

– De håller eftersom vi fortfarande genomför undersökningar som uppdaterar mina resultat – de så kallade Riksdagsundersökningarna där vi intervjuar riksdagens ledamöter. Jag blev doktorand i ett projekt om representativ demokrati som startades av statsvetaren Bo Särlvik. Han tog initiativ till undersökningarna i slutet av 1960-talet. Som forskningsledare för Valforskingsprogrammet återintroducerade jag riksdagundersökningarna 1985 och nu har vi mätt den representativa demokratin i över 50 år. Det är den längsta undersökningsserien i sitt slag i världen. Den är världsunik!

Hur har den representativa demokratin i Sverige förändrats?

– Åsiktsöverensstämmelsen mellan väljare och folkvalda har långsamt förbättrats. För femtio år sedan stod riksdagens ledamöter något till vänster om väljarna, i dag står de något till höger om väljarna. Valdeltagandet är lägre i dag jämfört med på 1970-talet och det är inte önskvärt för en bra representativ demokrati.

På 90-talet gick det ett rykte bland studenterna i statsvetenskap att du hade låtit gjuta in ett exemplar av din avhandling i ditt hus. Stämmer det?

– Det hade varit kul men nej tyvärr inte.

Text: Anna-Karin Lundell

Avhandlingen

Du som vill du läsa Sören Holmbergs avhandling Riksdagen representerar svenska folket kan ladda ned en kopia som pdf eller låna den på Göteborgs universitetsbibliotek.