Bild
Porträtt på Onkar Kular
Onkar Kular, professor i design på HDk-Valand
Foto: Simon Eliasson
Länkstig

Var tar de kritiska vägen?

I osäkra tider behövs kritiska perspektiv inom design, hantverk och arkitektur mer än någonsin. Ändå saknas ofta stöd för den som genom sitt arbete tar sig an vår tids stora utmaningar. Den 10 april anordnar bland annat HDK-Valand ett forum på Röhsska museet som ställer sig frågan: var tar de kritiska vägen?

Design-, konsthantverks- och arkitekturutbildningar i Sverige såväl som internationellt refererar ofta till användningen av kritiska, sociala och ekologiska ramverk. När studenterna väl är utexaminerade kan det dock vara svårt att följa vad som händer med de dessa perspektiv. 

Onkar Kular, professor i design på HDK-Valand, arrangerar det kommande eventet tillsammans med kollegorna Mills Dray och Jonas Fridén Kihl. Han understryker att kritiska perspektiv såklart fortfarande existerar utanför akademin. Däremot är det svårt att avgöra vilket stöd som finns tillgängligt för tidigare studenter som framhåller kritiska angreppssätt till några av dagens stora utmaningar. 

– Vi ser en brist på exempelvis finansiering, stipendier och residens som ger utexaminerade möjlighet att fortsätta utveckla sina kritiska perspektiv och praktiker. Bristen på stödsystem kräver att alumner behöver skapa egna strukturer som kan vara svåra att upprätthålla över tid, säger han. 

Vill lyfta diskussionen 

Det kommande forumet samlar personer som arbetar inom design, hantverk och arkitektur för ett gemensamt samtal om den kritiska rollens betydelse idag och framåt. Arrangörerna har medvetet organiserat formatet för att ge plats åt så många olika perspektiv som möjligt. 

– Det kommer hållas runt 25 presentationer där akademiker, forskare, praktiker, kuratorer och organisatörer ger sin bild av den kritiska rollens funktion i konstnärlig utbildning och praktik. Det är ett tillfälle att lyfta viktiga frågor om utbildning och hur kreativa ämnen vårdas och stöds utanför utbildningsinstitutionerna. Här är det viktigt att utbildningsinstitutioner tar sitt ansvar och funderar på hur alumner som är inriktade på kritiska perspektiv tas emot i den externa världen, säger Onkar Kular. 

Vilka diskussioner hoppas ni väcka?  

– Förhoppningen är att vi får till många givande samtal om alternativa stödsystem samt hur ekologisk och socialt engagerad design-, hantverks- och arkitekturutbildning kan överbrygga avståndet mellan akademin och det omgivande samhället. Vi hoppas också kunna gå bortom ett erkännande av problemen och lyfta diskussionen till ett framtidsorienterat perspektiv om hur vi på bästa sätt stöttar utexaminerade och praktiker både inom och utanför akademin.