Foto: Johan Wingborg

Världsledande antibiotikaforskare får nytt pris för forskningskommunikation

Joakim Larsson, professor på Göteborgs universitet och världsledande forskare i antibiotikaresistens, blir den förste att få det nya Priset för framstående forskningskommunikation på 100 000 kronor. Priset har instiftats av Örebro universitet och The Hamrin Foundation.

– Jätteroligt! Jag har lagt ner många år på forskningskommunikation så en sådan uppskattning för den delen av arbetet är väldigt roligt, säger Joakim Larsson, professor i miljöfarmakologi och föreståndare för CARe, Centrum för antibiotikaresistens i Göteborg.

Juryns motivering lyder:

”Joakim Larssons studie om stora utsläpp av antibiotika från läkemedelstillverkning i Indien blev en världsnyhet. Sedan dess har han skickligt kommunicerat sin forskning till viktiga målgrupper, inte minst beslutsfattare både i Sverige och internationellt.

Antibiotikautsläppen är ett hot mot den globala hälsan och Joakim Larssons långsiktiga engagemang för forskningskommunikation har lett till konkreta förändringar.”'

Resultat och inspiration

Lovisa Hamrin är ordförande i stiftelsen The Hamrin Foundation:

– Joakim Larsson har framgångsrikt nått ut med sin forskningskommunikation och vikten av att kommunicera ut forskning har blivit väldigt tydlig. Att kommunikationen lett till konkreta resultat som påverkar hur vi globalt måste agera är något att inspireras av inom andra forskningsområden. Vi ser framemot att fortsatt se hur Joakim Larssons sätt att arbeta med kommunikation kan inspirera andra inom akademin, säger Lovisa Hamrin.

Joakim Larsson, Institutionen för biomedicin, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Foto: Johan Wingborg

Total inkom 66 nomineringar juryn för de två priser som delas ut i år. Johan Schnürer är rektor vid Örebro universitet:

Stor samhällsnytta

– Jag är imponerad över alla de goda förslag som har kommit in. Det har varit stenhård konkurrens och vi har sett många exempel på hur skicklig kommunikation har gjort att forskning har kunnat komma till stor nytta i samhället, säger han.

Det andra priset för framstående forskningskommunikation är på 50 000 kronor och går till en forskare eller doktorand vid Örebro universitet. Priset tilldelas medicine doktor Anna Duberg, som har kommunicerat sin forskning om dans för hälsa så att den nya kunskapen nu tillämpas över hela landet.

I juryn ingår rektor vid Örebro universitetet, ordförande för The Hamrin Foundation, generalsekreteraren för Vetenskap & Allmänhet och kommunikationschefen vid Örebro universitet.

The Hamrin Foundation

The Hamrin Foundation skapar interdisciplinära projekt som förflyttar samhället, akademin och näringslivet. Stiftelsen investerar i forsknings- och utvecklingsprojekt inom bland annat media och viktiga samhällsfrågor. The Hamrin Foundation grundades 1986 i Småland. Sedan 1988 har The Hamrin Foundation investerat cirka 320 miljoner kronor i forskning.

The Hamrin Foundation