”Varumärket” Sverige innehåller mest jämställdhet i Norden
Trots att jämställdhet mellan könen är viktigt i alla de nordiska länderna betonas det i olika stor utsträckning på ländernas officiella webbplatser, visar en jämförande studie. Jämförelsen visar också att de nordiska länderna helst använder sina egna ”varumärken” för att marknadsföra sig och inte ett gemensamt ”nordiskt” som Nordiska ministerrådet förordar.
Studien har publicerats som ett kapitel i boken Gender Equality and Nation Branding in the Nordic Region: Variations on shared themes. Branding the Nordics as gender equal. Boken är del av det större projektet ”Nordic Branding” som precis avslutats vid Universitetet i Oslo.
Metod
Analysen bygger på tre typer av data: 1) sekundära källor för att sammanfatta varumärkesarbetet i respektive land, 2) varumärkesplattformsdokument, om de finns och är offentligt tillgängliga och 3) hur jämställdhet kommuniceras på de nationella webbplatserna i text och bild.
Eftersom Norge inte använder sin officiella landswebbplats norway.no som en allmän varumärkesplattform fokuserar analysen av Norge främst på turistfrämjandet och reseguiden visitnorway.no. Norges varumärke är således inte helt jämförbart med de andra nordiska länderna men forskarna har valt att inkludera Norge ändå.
För att komma åt jämställdhetsbudskapen använde forskarna webbplatsernas respektive sökmotor för att hitta könsrelaterade artiklar med hjälp av söktermer som "kön", "kvinnor", "kvinnors rättigheter", "homosexuellas rättigheter", "HBTQ" och "manlighet". Datainsamlingen genomfördes 2018 och webbplatserna kan ha ändrats sedan dess.
Webbplatser som ingår i undersökningen
- Danmark: denmark.dk, https://denmark.dk/
- Finland: finland.fi, https://finland.fi/
- Island: visiticeland.com, Visit Iceland
- Sverige: sweden.se, https://sweden.se/
- Norge: visitnorway.no, https://www.visitnorway.no/