- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Ann-Christin Randahl
Ann-Christin Randahl
Universitetslektor
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiOm Ann-Christin Randahl
Sedan våren 2014 arbetar jag som lektor i didaktik på institutionen för svenska språket. Jag är intresserad av lärande, text och språk med fokus på elevers skrivande och lärares kollegiala lärande.
Min forskningsutbildning har jag fått i två olika forskarskolor: "Språk och lärande i mångfaldsperspektiv", en utbildning inom lärarlyftets regi som ledde fram till en licentiatexamen vid Göteborgs universitet och ”Forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik”, som ledde fram till en doktorsexamen vid Örebro universitet och Södertörns högskola. I mitt licentiatsarbete intresserade jag mig för skrivandets mål och mening i gymnasieskolan och mitt avhandlingsarbete handlade om elevers skrivprocesser i svenska och fysik.
Mellan 2016-2019 hade jag en tjänst som postdoktor och gästforskare vid Karlstads universitet i det VR-finansierade projektet ”Fortbildning på Facebook”. I projektet undersökte vi Facebook-grupper för lärare och deras funktion som ett utvidgat kollegium.
Pågående forskningsprojekt
För närvarande är jag delaktig som gästforskare i den ämnesdidaktiska forskningsmiljön ROSE vid Karlstads universitet. I ROSE är jag framförallt engagerad i tre projekt: en forsknings- och utvecklingscirkel om migration, där Martin Kristiansson och jag undersöker transformationsprocesser med hjälp av Matons LCT-ramverk, ett ULF-projekt om lärares samplanering av lektioner, som leds av Kenneth Nordgren samt ett nordiskt projekt om undersökande litteraturdidaktik, QUALE.
Jag har även, liksom många andra, på olika sätt engagerats i arbetet med att ta fram material till regeringens satsning om fortbildning i läs- och skrivutveckling – Läslyftet. Som forskare har jag undersökt lärarnas lärande i de kollegiala samtal som är en central del i Läslyftets fortbildningsmodell. De kollegiala samtalen leds av en handledare, som är lärare i något av svenskämnena. Vilken roll handledarna har i Läslyftet samt vilken roll de spelar för skolutvecklingen på längre sikt är frågor som utreds i en pågående studie tillsammans med Pernilla Andersson Varga på Center för skolutveckling.
Undervisning och handledning
Som lektor undervisar jag främst på ämneslärarutbildningen i svenska, på såväl ämneskurser, som VFU- och examensarbeteskurser. Jag är också biträdande handledare för två doktorander, Erika Sturk och Anders Westerlund, som båda använder sig av Ivaničs diskursramverk i sitt utforskande av skrivande och skrivundervisning.
Övrigt
Vid sidan av undervisning och forskning har jag för närvarande ett uppdrag som programledare för ämneslärarprogrammet. Detta uppdrag delar jag med Örjan Hansson.
Publikationer (ej från GUP)
- van Bommel, J., Randahl, A-C., Liljekvist, Y., & Ruthven, K. (2020) Tracing teachers’ transformation of knowledge in social media.
- Pernilla Andersson Varga och Ann-Christin Randahl (2015) Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
- Ann-Christin Randahl och Åsa Wengelin (2015) Elever skriver
- Ann-Christin Randahl (2014) Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska. Diss. Örebro: Örebro universitet.
- Ann-Christin Randahl (2012) Elevers skriftpraktiker – mer än att oreflekterat leverera en text på beställning. I: Lehti-Eklund, Hanna, Anna Slotte-Lüttge, Beatrice Silén & Ria Heilä-Ylikallio (red.). Skriftpraktiker hos barn och unga. Vasa: Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten.
-
Skrivundervisning i svenska som andraspråk för vuxna
inlärare
Clara Palm, Ann-Christin Randahl, Liss Kerstin Sylvén
NordAnd16 - 2024 -
Undervisning om migration på vetenskaplig grund. Lärares kunskapsbildning inom SO på svenskt
mellanstadium
Martin Kristiansson, Ann-Christin Randahl
Acta Didactica Norden - 2023 -
Föreställningar om kunskap och lärande i lärares planeringssamtal i matematik och
historia
Ann-Christin Randahl, Yvonne Liljekvist, Martin Jakobsson, Kenneth Nordgren
Utbildning & Lärande - 2023 -
Semantiska vågor i undervisningen: Likheter och skillnader i skolämnena matematik och
samhällskunskap
Martin Jakobsson, Jorryt van Bommel, Ann-Christin Randahl, Niclas Modig
Utbildning & Lärande - 2023 -
Teachers online – a resource in students’
learning
Ann-Christin Randahl, Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller
NERA, The Nordic Educational Research Association, 15-17 mars 2023, Oslo MET - 2023 -
YouTube-videon som lärresurs – en ny literacypraktik i elevers
skolarbete
Erika Sturk, Ann-Christin Randahl
NNFF9, Nordiskt nätverk för forskning i förstaspråksdidaktik, 24-26 oktober, Helsingfors - 2023 -
Prov och praktik i otakt?
Fyra gymnasielärares kollegiala samtal om
skrivande och skrivundervisning i anslutning till
det digitala studentexamensprovet i modersmål och
litteratur
Anders Westerlund, Ann-Christin Randahl, Ria Heilä-Ylikallio
Svenskan i Finland 19. Föredrag vid den nittonde sammankomsten för beskrivningen av svenskan i Finland, Vasa 6–7 maj 2021 / Siv Björklund, Bodil Haagensen, Marianne Nordman och Anders Westerlund (red.) - 2022 -
From authorised visitor to key person–a trajectory of participation in teacher Facebook
groups
Ann-Christin Randahl, Yvonne Liljekvist, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel
Education Inquiry - 2022 -
Skrivuppgifter i läromedel för åk 1-9 - vilket slags
skrivande?
Erika Sturk, Ann-Christin Randahl
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 15, Lund, 23–24 november 2022. - 2022 -
Undersökande litteraturundervisning i flerspråkiga
klassrum
Malin Blix, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 15, Lund 23–24 november 2022. - 2022 -
Lärares professionsspråk på
Facebook
Ann-Christin Randahl, Sofie Johansson
Svenskans beskrivning 38, 4-6 maj 2022, Örebro - 2022 -
Skrivande i skolans alla ämnen - reflekterande observation som
metod
Erika Sturk, Anna Maria Hipkiss, Ann-Christin Randahl, Ann-Catrine Edlund
Skrivdidaktik i grundskolan / Eva Lindgren, Carina Hermansson, Annika Norlund Shaswar, Sofie Areljung (red.). - 2022 -
From authorised visitor to key person – a trajectory of participation in teacher Facebook
groups
Ann-Christin Randahl, Yvonne Liljekvist, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel
Education Inquiry - 2022 -
Establishing Links to Specialised Knowledge in Social Studies
Teaching
Ann-Christin Randahl, M. Kristiansson
International perspectives on knowledge and quality - 2022 -
Semantic waves in teaching and
learning
Ann-Christin Randahl
LCT 3.5, 18-20 januari (online) - 2022 -
School and teacher
development
Y. Liljekvist, K. Nordgren, Ann-Christin Randahl, M. Kristiansson, A. Forssten Seiser
NOFA8 – The 8th Nordic Conference on Subject Education, May 18- 20, 202, Bergen, Norway - 2021 -
Quality Literature Education in the Nordic
(Symposium)
N. Elf, I. Gabrielsen, T. Illum Hansen, V. Christensen, I. Qvortrup, Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller
NERA 2021, Odense 3-5 november, 2021 - 2021 -
”Sharing is Caring”. Extending the Professional Learning Community Using Social
Media
Yvonne Liljekvist, Ann-Christin Randahl, Jorryt van Bommel, Christina Olin-Scheller, Erika Sturk
Social Media: Influences on Education / edited by Marlynn M Griffin, Cordelia D. Zinskie - 2021 -
Kollegiala samtal som kontext för utveckling av lärares
literacyförståelse
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
Nordic Journal of Literacy Research - 2021 -
Back to basics? Discourses of writing in Facebook groups for
teachers
E. Sturk, Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller
Nordic Journal of Literacy Research - 2020 -
Professionsspråk på
Facebook
Ann-Christin Randahl, Sofie Johansson
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14, 18-19 nov 2020 - 2020 -
Nya rum för lärande? E-lärare som resurs för gymnasieelever i ett utvidgat och digitaliserat
klassrum
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller, M. Nilsberth
Kapet - 2020 -
Självständiga arbeten på
Ämneslärarprogrammet
Ann-Christin Randahl
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI, Malmö, 18-19 november 2020 - 2020 -
Fyra gymnasielärares kollegiala samtal om skrivande i anslutning till det digitala
studentprovet i
modersmålet
A. Westerlund, Ann-Christin Randahl, R. Heilä-Ylikallio
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI, Malmö, 18-19 november 2020 - 2020 -
Tracing teachers’ transformation of knowledge in social
media
Jorryt van Bommel, Ann-Christin Randahl, Yvonne Liljekvist, Kenneth Ruthven
Teaching and Teacher Education - 2020 -
På väg mot en allsidig
skrivundervisning
Erika Sturk, Ann-Christin Randahl, Eva Lindgren
Svenskläraren - 2020 -
Transformation of the Concept of Migration in a Knowledge Building
Cycle
Ann-Christin Randahl, Martin Kristiansson
ECER 2019 - 2019 -
Transformation of the Concept of Migration in a Knowledge Building
Cycle
Ann-Christin Randahl, M. Kristiansson
ECER 2019, 2-6 september, Hamburg - 2019 -
Semantiska vågor i arbetslagets
literacysamtal
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge - 2019 -
The literacy facilitator as moderator or mediating tool during peer
discussions
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
ECER 2019, 2-6 september, Hamburg, Germany - 2019 -
Discourses of writing in Facebook groups for
teachers
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
ARLE 2019, June 26-28, 2019, Lisbon, Portugal - 2019 -
Literacydiskurser i FB-grupper för
lärare
Erika Gillblad, Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller
Skriv! Les! 2019, 7-9 maj, Stavanger, Norge - 2019 -
Transformation av begreppet migration i ett
skolutvecklingsprojekt
Ann-Christin Randahl, Martin Kristiansson
Femtende nordiske konferanse om SFL og sosialsemiotikk, (NSFL15), 14. og 15. november, Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold. - 2019 -
Att leda kollegors kunskapsbygge – handledarens komplexa roll i
Läslyftet
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
SMDI, Svenska med didaktiskt innehåll, Linköping, 22–23 november 2018 - 2018 -
Handledaren som medierande redskap och
moderator
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
NÄD, Nationell ämnesdidaktisk konferens, 26-27 april, 2018, Kristianstad - 2018 -
”All min fortbildning sker där”. Ämnesinnehåll i Facebookgrupper för
svensklärare
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning, 22-23 nov, Linköping - 2018 -
"Sharing is
caring"
Ann-Christin Randahl
Svenskläraren - 2018 -
Språkhandlingar i professionella lärandegemenskaper på
Facebook
Ann-Christin Randahl
Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik / Hipkiss, Anna Maria (red.). Trettonde nordiska konferensen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik (NSFL 13), 12-13 October 2017 : Göteborg, Sweden - 2018 -
The extended staff room. Facebook as a professional learning community for
L1-teachers
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller
ARLE, Association for Research in L1 Education, Tallinn - 2017 -
Förändringsagenter i skolans
literacyundervisning
Ann-Christin Randahl, Pernilla Andersson Varga
Skriv! Les!, 9-11 maj, NTNU, Trondheim - 2017 -
Lärares kollegiala lärande på
Facebook
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller
NOFA, Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects, Syddansk universitet, Odense - 2017 -
Professionsutveckling på Facebook. Lärares samtal om svenska och
matematik
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller, Y. Liljekvist, J. van Bommel
NNMF, Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik, Syddansk universitet, Odense - 2017 -
Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i
Läslyftet
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg - 2017 -
Svensklärare på sociala medier : En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på
Facebook
Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Jorryt van Bommel, Yvonne Liljekvist
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg - 2017 -
Läslyftet och lärarnas lärande. En studie av de kollegiala
samtalen
Ann-Christin Randahl
Svenskans beskrivning - 2017 -
Läslyftet och lärandet - en studie av de kollegiala
samtalen
Ann-Christin Randahl
Svenskans beskrivning 35, 11–13 maj 2016, Göteborg - 2016 -
Läslyftet – en bro mellan forskning och
praktik
Ann-Christin Randahl
NÄD, Nationell ämnesdidaktisk konferens, Malmö, 19-21 april 2016 - 2016 -
Läslyftet i praktiken – en pilotstudie inför ett större
projekt
Anna-Lena Godhe, M. Johansson, P. Magnusson, Ann-Christin Randahl
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad, 24-25 november 2016 - 2016 -
Svenskläraren som samtalsledare – ett sätt att lyfta elevers literacykompetens
(?)
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad, 24–25 november 2016 - 2016 -
Svensklärare på sociala medier. En ämnesdidaktisk analys av tre svensklärargrupper på
Facebook
Ann-Christin Randahl, C. Olin-Scheller, Y. Liljekvist, J. van Bommel
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad - 2016 -
Att skriva texter i ämnet. Del 7 i Modulen: Språk- och kunskapsutvecklande
arbete
Ann-Christin Randahl
Lärportalen. Skolverket - 2016 -
Elever skriver. Del 7 i Modulen: Tolka och skriva text i skolans alla
ämnen.
Ann-Christin Randahl, Åsa Wengelin
Läs & Skrivportalen. Skolverket - 2015 -
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning. Del 3 i Modulen: Tolka och skriva text i skolans alla
ämnen
Pernilla Andersson Varga, Ann-Christin Randahl
Lärportalen. Skolverket - 2015 -
Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och
svenska
Ann-Christin Randahl
2014 -
Elevers skriftpraktiker - mer än att oreflekterat leverera en text på
beställning
Ann-Christin Randahl
Skriftpraktiker hos barn och unga ISSN 1458-7777 - 2012 -
”Oftast är vi ganska fria”. Eleverna, skrivandet och
skrivundervisningen
Ann-Christin Randahl
2012