- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Alexandra Söderman
Alexandra Söderman
Postdoktor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeUniversitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Alexandra Söderman
Jag bedriver tvärvetenskaplig forskning i skärningspunkten mellan (ut)bildning, kultur och samhälle där digitalisering och digitala kulturer utgör återkommande fokus. Min forskning rör bland annat olika mediers pedagogiska dimensioner, samt hur digitala och kulturella uttryck formar och påverkar olika (ut)bildningspraktiker, samhällsengagemang och folkbildning. Teoretiskt är jag hemmahörande i en kultur- och utbildningssociologisk tradition, där exempelvis etnografi och visuell analys ingår som metodologiska ansatser.
I min undervisning anammar jag ett tydligt bildningsperspektiv och jag har ett starkt och övergripande engagemang för frågor kring breddat deltagande. Jag samverkar återkommande kring digitala bildningsfrågor, exempelvis med folkbildningssektorn men också i olika forskningsnätverk och -samarbeten.
2022 disputerade jag med avhandlingen Digital studentkultur – om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildning. I avhandlingsstudien använde jag etnografiska metoder och kultursociologiska teorier för att analysera digitala, icke-formella dimensioner av samtida förskollärar-, statsvetar- och konst och designutbildning. I mitt pågående postdoktorala arbete fördjupar jag dessa teoretiska perspektiv i en studie om svensk gangsterrap som komplext kulturellt fenomen.
-
Med livet som insats – en diskussion om möjligheter för bildning i samtida
förskollärarutbildning
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Rinholm, H., Varkøy, Ø, Fredriksen, B., H. A. Bjerke, M. (red). Kritisk danning i lærerutdanningen. - 2024 -
Massmediala berättelser om den svenska gangsterrappen
2019–2023
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Sociologisk forskning - 2024 -
Inte bara fördelar med ett tionde
skolår
Alexandra Söderman
Svenska Dagbladet - 2024 -
Värna leken och
förskoleklassen
Alexandra Söderman
Svenska Dagbladet - 2024 -
AI räcker inte – bredare kunskap är
grunden
Alexandra Söderman
Folkbildningsrådets blogg #folkbildning - 2024 -
Digitaliserad
folkbildning
-
From Youth Empowerment to Juvenile Delinquency. Gangster Rap as a Contemporary Educational
Dilemma
Alexandra Söderman, Johan Söderman
European Conference on Educational Research (ECER) - 2024 -
Höj statusen på utbildningen – vi behöver fler bildade
förskollärare
Alexandra Söderman
Göteborgs Posten - 2024 -
Ungdomskulturella distinktioner och den svenska gangsterrappens
komplexitet
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Sociologidagarna - 2024 -
Till förskollärarprogrammet och vidare? Om förskollärarutbildningen och studenternas
bildningsvägar
Alexandra Söderman
Högskolepedagogiskt fördjupningsarbete - 2023 -
Vad kan folkbildningen lära av regionala influencers? Möjliga folkbildningsmässiga implikationer av digitalt kulturskapande och engagemang i
Östergötland
Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens - 2023 -
Social Media and Higher Education: On the Influx of Facebook in Swedish
Academia
Alexandra Söderman, Johan Söderman
M. Benner & M. Holmqvist (Eds) Universities under neoliberalism. Ideologies, discourses and management practices - 2023 -
Folkhögskolan och pandemin. Om nostalgi i pedagogisk
exil
Alexandra Söderman
Utbildning och Demokrati - 2022 -
Med nya deltagare? Om skörhet, samspel och självständighet som symboliskt
kapital
Filippa Millenberg, Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens 2022 - 2022 -
När känslolivet blev ett pedagogiskt
projekt
Alexandra Söderman
Mimerbladet. Nationellt program för folkbildningsforskning - 2022 -
Digital studentkultur. Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre
utbildning
Alexandra Söderman
2022 -
Längtan tillbaka – om folkhögskolans pedagogik ur ett pandemiskt
perspektiv
Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens 2021 - 2021 -
Folkhögskolan mitt i pandemin - digitalisering och nya
arbetssätt
Alexandra Söderman
2021 -
Swedish Hip hop Youth Association “The Movement” Goes
Online.
Alexandra Söderman, Johan Söderman
The Oxford Handbook of Social Media and Music Learning. Oxford University Press, USA. / Waldron, J. L., Horsley, S., & Veblen, K. K. (Eds.). (2020). - 2020 -
Alla äger rätten till sin egen
berättelse
Alexandra Söderman
Dagens Arena 6 september, 2020 - 2020 -
Musik i rörelse? – Cissi, Greta och Jimmie mobiliserar och tar
ton
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Mimers forskarkonferens - 2019 -
Familj på
festival
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Musik och samhälle, Lunds universitet - 2019 -
Digital mobilisering och "rörelse" som legitimerande
etikett
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Folkbildning & Forskning. Årsbok 2019 - 2019 -
Fatta, RGRA och #MeToo – om ’rörelse’ som legitimerande
etikett
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Mimers forskarkonferens - 2018 -
Vett och etikett på nätet behöver en ny
folkbildningskampanj
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Göteborgsposten - 2018 -
Likvärdig skola kräver konkreta
insatser
Alexandra Kreus, Johan Söderman
ETC Göteborg - 2017 -
Nej, #metoo är ingen vanlig
gräsrotsrörelse
Johan Söderman, Alexandra Kreus
Göteborgs Posten - 2017 -
Evaluation of the project Motivation to
grow
-
Inspirera till musikaliskt
skapande!
Alexandra Kreus, Johan Söderman
Förskoleforum - 2016 -
Gullandet med barn ingen bra
uppfostran
Alexandra Kreus, Johan Söderman
Göteborgs Posten - 2016