- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Alexandra Söderman
Alexandra Söderman
Postdoktor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeUniversitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Alexandra Söderman
I min forskning intresserar jag mig framförallt för kultur- och utbildningssociologiska problemställningar och icke-formell bildning i kultur, samhälle och i och utanför formella utbildningskontexter. Jag har ett särskilt intresse för de värden och hierarkier som produceras i skärningspunkten mellan kultur och utbildning.
Pedagogiska och kulturella aspekter av samhällets digitalisering är ett tema i min forskning och undervisning, som spänner från de tidiga barnaåren till unga vuxnas lärande i bland annat förskola och folkhögskola. Jag brinner framförallt för förskollärarutbildningen som bildningspraktik och har själv en bakgrund som förskollärare.
2022 disputerade jag med avhandlingen Digital studentkultur – om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildning. I avhandlingsstudien använde jag etnografiska metoder och kultursociologiska teorier för att analysera digitala, icke-formella dimensioner av samtida förskollärar-, statsvetar- och konst och designutbildning.
-
Inte bara fördelar med ett tionde
skolår
Alexandra Söderman
Svenska Dagbladet - 2024 -
Värna leken och
förskoleklassen
Alexandra Söderman
Svenska Dagbladet - 2024 -
AI räcker inte – bredare kunskap är
grunden
Alexandra Söderman
Folkbildningsrådets blogg #folkbildning - 2024 -
Digitaliserad
folkbildning
-
From Youth Empowerment to Juvenile Delinquency. Gangster Rap as a Contemporary Educational
Dilemma
Alexandra Söderman, Johan Söderman
European Conference on Educational Research (ECER) - 2024 -
Höj statusen på utbildningen – vi behöver fler bildade
förskollärare
Alexandra Söderman
Göteborgs Posten - 2024 -
Ungdomskulturella distinktioner och den svenska gangsterrappens
komplexitet
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Sociologidagarna - 2024 -
Till förskollärarprogrammet och vidare? Om förskollärarutbildningen och studenternas
bildningsvägar
Alexandra Söderman
Högskolepedagogiskt fördjupningsarbete - 2023 -
Vad kan folkbildningen lära av regionala influencers? Möjliga folkbildningsmässiga implikationer av digitalt kulturskapande och engagemang i
Östergötland
Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens - 2023 -
Social Media and Higher Education: On the Influx of Facebook in Swedish
Academia
Alexandra Söderman, Johan Söderman
M. Benner & M. Holmqvist (Eds) Universities under neoliberalism. Ideologies, discourses and management practices - 2023 -
Folkhögskolan och pandemin. Om nostalgi i pedagogisk
exil
Alexandra Söderman
Utbildning och Demokrati - 2022 -
Med nya deltagare? Om skörhet, samspel och självständighet som symboliskt
kapital
Filippa Millenberg, Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens 2022 - 2022 -
När känslolivet blev ett pedagogiskt
projekt
Alexandra Söderman
Mimerbladet. Nationellt program för folkbildningsforskning - 2022 -
Digital studentkultur. Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre
utbildning
Alexandra Söderman
2022 -
Längtan tillbaka – om folkhögskolans pedagogik ur ett pandemiskt
perspektiv
Alexandra Söderman
Mimers forskarkonferens 2021 - 2021 -
Folkhögskolan mitt i pandemin - digitalisering och nya
arbetssätt
Alexandra Söderman
2021 -
Swedish Hip hop Youth Association “The Movement” Goes
Online.
Alexandra Söderman, Johan Söderman
The Oxford Handbook of Social Media and Music Learning. Oxford University Press, USA. / Waldron, J. L., Horsley, S., & Veblen, K. K. (Eds.). (2020). - 2020 -
Alla äger rätten till sin egen
berättelse
Alexandra Söderman
Dagens Arena 6 september, 2020 - 2020 -
Musik i rörelse? – Cissi, Greta och Jimmie mobiliserar och tar
ton
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Mimers forskarkonferens - 2019 -
Familj på
festival
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Musik och samhälle, Lunds universitet - 2019 -
Digital mobilisering och "rörelse" som legitimerande
etikett
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Folkbildning & Forskning. Årsbok 2019 - 2019 -
Fatta, RGRA och #MeToo – om ’rörelse’ som legitimerande
etikett
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Mimers forskarkonferens - 2018 -
Vett och etikett på nätet behöver en ny
folkbildningskampanj
Alexandra Söderman, Johan Söderman
Göteborgsposten - 2018 -
Likvärdig skola kräver konkreta
insatser
Alexandra Kreus, Johan Söderman
ETC Göteborg - 2017 -
Nej, #metoo är ingen vanlig
gräsrotsrörelse
Johan Söderman, Alexandra Kreus
Göteborgs Posten - 2017 -
Evaluation of the project Motivation to
grow
-
Inspirera till musikaliskt
skapande!
Alexandra Kreus, Johan Söderman
Förskoleforum - 2016 -
Gullandet med barn ingen bra
uppfostran
Alexandra Kreus, Johan Söderman
Göteborgs Posten - 2016