Länkstig

Annika Lindskog

Universitetslektor

Institutionen för nationalekonomi med statistik
Telefon
Fax
031-786 41 54
Besöksadress
Vasagatan 1, Hus E
41124 Göteborg
Rumsnummer
E-526
Postadress
Box 640
40530 Göteborg

Om Annika Lindskog

Mina forskningsintressen ligger främst inom utvecklingsekonomi, där jag använder mikroekonomisk teori och ekonometri för att analysera beteenden rörande tex hälsa och utbildning.

Besök gärna min hemsida.

Forskningsområden

  • Utvecklingsekonomi
  • Hälsoekonomi
  • Gender
  • Ekonomisk demografi
  • Utbildningsekonomi
  • Beteendeekonomi

Pågående forskning

Tillsammans med kollegor forskar jag nu inom projektet "Kvinnors hälsa och välfärd - ojämlikhet i förutsättningar, normer och möjlighet till förändring" som finansieras av Ragnar Söderbergs stiftelse. Vi undersöker till exempel effekter av cash transfer program i Indien på flickors skolgång och tidiga giftermål, och orsaker till kvinnlig omskärelse fortsätter att praktiseras i berörda Afrikanska länder.

Undervisningsområden

  • Utvecklingsekonomi
  • Hälsoekonomi

Utvalda publikationer

Fors, H. C., Isaksson, A. S., & Lindskog, A. (2024). Changing local customs: The long run impacts of Christian missions on female genital cutting in Africa. Journal of Development Economics, 166, 103180.

Congdon Fors, H., & Lindskog, A. (2023). Son preference and education Inequalities in India: the role of gender-biased fertility strategies and preferential treatment of boys. Journal of Population Economics, 36(3), 1431-1460.

Fors, H. C., & Lindskog, A. (2023). Within‐family inequalities in human capital accumulation in India. Review of Development Economics, 27(1), 3-28.

Lindskog, A., Martinsson, P., & Medhin, H. (2022). Risk-taking and others: Does the social reference point matter?. Journal of Risk and Uncertainty, 64(3), 287-307.

To educate a woman and to educate a man: Gender-specific sexual behavior and human immunodeficiency virus responses to an education reform in Botswana. Lindskog, Annika & Durevall, Dick Health Economics, 2021.