- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Åsa Hirsh
Åsa Hirsh
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Åsa Hirsh
Forskningsintresse
Min forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning (inkl lärares dokumentation av kunskap och för lärande), lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Teoretiskt tar jag min utgångspunkt i sociokulturella och verksamhetsteoretiska perspektiv.
Undervisningsintresse
Jag har under många år undervisat på lärarprogrammet i kurser om bedömning & betygssättning, utvärdering och skolutveckling samt skolans uppdrag och lärarens profession. Bedömningsfrågor undervisar jag även om i högskolepedagogiska kurser om bedömning och examination i högre utbildning, liksom i forskarutbildningskurser. Därtill har jag under ett flertal år undervisat i kurser för verksamma lärare inom ramen för magister- och masterprogram, och då främst kring frågor som är knutna till professionsdriven skolutveckling, men även vetenskaplig metod.
Nyckelord
Pedagogisk bedömning, skolans dokumentation, professionsdriven skolutveckling, mellanledarskap, verksamhetsteori
Forskningsmiljö och nätverk
Skolutveckling och ledarskap (SKUL)
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning (NNAF)
-
Vilka undervisningsrelaterade problemområden väljer lärare att undersöka i sin undervisning, och hur kan dessa val
förstås?
Anette Jahnke, Åsa Hirsh, Anette Olin
Pedagogisk forskning i Sverige - 2024 -
Etiska och moraliska perspektiv på kontextuella särskildheter i rektorers arbete och ledarskap i strukturellt missgynnade
områden
Åsa Karlsson Pérez, Mette Liljenberg, Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Utbildning och Demokrati - 2024 -
Resultat av casearbetet och pågående
forskningsstudier
Anette Jahnke, Mette Liljenberg, Åsa Hirsh
Ifous rapportserie - 2024 -
Barns och elevers lärandebehov som katalysator för undervisningsutveckling och professionellt
lärande
Åsa Hirsh
Ifous rapportserie - 2024 -
Systematisk FoU-samverkan som expansivt
lärande
Åsa Hirsh, Mette Liljenberg, Anette Jahnke
Ifous rapportserie 2024:1 - 2024 -
”Så kan vi inte ha det”
Att bygga skolkultur för undervisning och lärande i områden med låg socioekonomisk
status
Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Bergdahl, L., & Langmann, E. (2024). (Red). SYNLIGGJORD SKOLKULTUR Att forma en inkluderande och hållbar skolvardag för ungdomar i socialt utsatta områden. - 2024 -
Emotional Labour of Swedish Principals in Low Socioeconomic Status
Communities.
Lill Langelotz, Åsa Hirsh, Anette Forssten Seiser
NERA Abstract book - 2024 -
Systematic R&D collaboration as setting for expansive learning and transformative
agency
Åsa Hirsh, Anette Jahnke, Mette Liljenberg
NERA Conference 6-8 March in Malmö - 2024 -
Overcoming educational segregation – supporting LEA officials’ and principals’ capacity-building in network
practices
Mette Liljenberg, Åsa Hirsh
NERA Conference 6-8 March in Malmö - 2024 -
The Ideal of State-Initiated Practice-Based Research in Sweden: Opportunities and
Challenges
Anette Jahnke, Åsa Hirsh, Anette Olin Almqvist
Paper presentation at the NERA-conference, 6-8 March, Malmö University - 2024 -
School principals’ perceptions of autonomy and control in low-SES communities - navigating local school administration on the front
line
Mette Liljenberg, Åsa Hirsh, Anette Jahnke, Åsa Karlsson Pérez
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2023 -
Det finns inga ursäkter att behandla elever som icke fullvärdiga
människor.
Åsa Hirsh, Torbjörn Hanö
Skola & Samhälle - 2023 -
Far from the generalised norm: Recognising the interplay between contextual particularities and principals’ leadership in schools in low-socio-economic status
communities
Åsa Hirsh, Mette Liljenberg, Anette Jahnke, Åsa Karlsson Pérez
Educational Management, Administration & Leadership - 2023 -
Relationellt klassrumsledarskap för främjande av kunskapsutveckling, välbefinnande och
inkludering
Åsa Hirsh
Lärarens ledarskap: Professionell pedagogisk praktik - 2022 -
Att lära i och från samverkan [Elektronisk
resurs]
Åsa Hirsh
Uppdragsutbildning - Ett ömsesidigt lärande i samverkan - 2022 -
Reviews of teaching methods – which fundamental issues are
identified?
Åsa Hirsh, Claes Nilholm, Henrik Roman, Eva Forsberg, Daniel Sundberg
Education Inquiry - 2022 -
Systematik och reflektion: Om att sammanställa
forskning
Åsa Hirsh, Claes Nilholm, Ingrid Olsson, Daniel Sundberg, Henrik Roman
Utbildning och Demokrati - 2022 -
Relationellt klassrumsledarskap - för kunskapsutveckling, inkludering och
välbefinnande
Åsa Hirsh
Skolverkets stödmaterial - 2022 -
Skolutveckling i teori och
praktik
Åsa Hirsh, Anette Olin
2021 -
Hållbar bedömning - Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans
bedömningsarbete
Åsa Hirsh, Christian Lundahl
2021 -
“Had there been a Monica in each subject, I would have liked going to school every day”: a study
of students’ perceptions of what characterizes excellent teachers and their teaching
actions
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
Education Inquiry - 2021 -
The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching
research
Claes Nilholm, Daniel Sundberg, Eva Forsberg, Åsa Hirsh, Henrik Roman
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2021 -
Hållbar
dokumentation
Åsa Hirsh
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Prolog Hållbar
bedömning
Christian Lundahl, Åsa Hirsh
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Epilog Hållbar
bedömning
Åsa Hirsh, Christian Lundahl
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Relationell pedagogisk teori - med relationer i
fokus
Åsa Hirsh
Vetenskapliga teorier för lärare / Margareta Serder & Anna Jobér (red.). - 2021 -
Utveckla undervisningen och skapa kunskap genom
aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Utveckla lärares praktik och profession VAD, VARFÖR, HUR OCH AV VEM? 2021:6 – Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession - 2021 -
Aktionsforskning i forsknings- och utvecklingsarbete. Att skala upp och skala ner på samma
gång.
Anette Olin, Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Jahnke, A. (red.). Utveckla lärares praktik och profession. Vad, varför, hur och av vem? (2021:6, Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession). Ifous. - 2021 -
Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980–2018, in Web of Science: An overview of a second-order research
topography
Henrik Roman, Daniel Sundberg, Åsa Hirsh, Eva Forsberg, Claes Nilholm
Review of Education - 2021 -
Context and Implications Document for: Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research
topography
H. Roman, D. Sundberg, Åsa Hirsh, E. Forsberg, C. Nilholm
Review of Education - 2021 -
Uppföljning och utvärdering som grund
för
undervisningsutveckling
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal - 2021 -
Att forma undervisning som möter elevernas
behov
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal - 2021 -
Variation i
bedömningsformer
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal, Specialpedagogik för lärande för gymnasieskolan, Modul: Strategier för undervisning och lärande, Del 4: Variation i bedömningsformer - 2021 -
Att planera för undervisning och
bedömning
Åsa Hirsh
Att planera, bedöma och ge återkoppling: Stöd för undervisning - 2021 -
Dokumenterad utveckling och utvecklande
dokumentation
Åsa Hirsh
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsh, Å., & Olin A. (red.) - 2020 -
Bedömning och undervisningsutveckling - Hur hänger det
ihop?
Åsa Hirsh
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsh, Å., & Olin, A. (red.) - 2020 -
Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel: Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar, rapport
2020:02
Eva Bergman, Pontus Wallin, Åsa Hirsh
2020 -
Skolutveckling och systematiskt
kvalitetsarbete
Åsa Hirsh, Anette Olin
Skolutveckling i teori och praktik - 2020 -
Relationellt ledarskap i klassrummet - så skapas
magi
Åsa Hirsh
2020 -
When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment
focus
Åsa Hirsh
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2020 -
”Både katederundervisning och elevcentrering
fungerar”
Eva Bergman, Åsa Hirsh, Camilo von Greiff
Dagens Nyheter - 2020 -
Vi kan inte ha det så
här
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
Skola och Samhälle - 2020 -
Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser? En fördjupad nulägesanalys av en gymnasieskola. Ifous rapportserie
2020:1
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
2020 -
Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och
forskningsuppdrag
Anette Olin, Åsa Hirsh
2020 -
How skilled teachers enable success in their teaching with respect to inclusion and knowledge development: A qualitative study based on teachers’ experiences of successful
teaching
Mikael Segolsson, Åsa Hirsh
International Journal of Teaching and Education - 2019 -
Reviews of Teaching Methods – What are the Fundamental
Problems?
Åsa Hirsh, Claes Nilholm
ECER Conference Hamburg, 2-6 September 2019 - 2019 -
"Monica creates magic in the classroom": Students' Perceptions of Excellent Teachers and their Teaching
Actions
Åsa Hirsh
ECER Conference Hamburg, 2-6 September 2019 - 2019 -
Benefits and Challenges of Learning Technologies for Educational
Assessment
Åsa Hirsh
ECER Conference. Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future. Hamburg, 2-6 September 2019. - 2019 -
Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of
labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management - 2019 -
Svensk forskning om formativ bedömning i grundskolan - en
översikt
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
Formativ bedömning - utmaningar för undervisningen. Lindberg, V., Eriksson, I., & Pettersson, A. (red) - 2019 -
Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom
aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019 - 2019 -
Enabling teacher-driven school-development and collaborative learning: An activity theory-based study of leadership as an overarching
practice.
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
Educational Management, Administration & Leadership - 2019 -
Studieteknik - ett mångfacetterat
fenomen
Åsa Hirsh
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Ingår i Olin, A., Almqvist, J., Hamza, K., & Gyllander Torkildsen, L. (red.) - 2019 -
Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.) - 2019 -
Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomdriva professionsdriven
skolutveckling
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
2019 -
Undervisningsutvecklande bedömning: Bedömningsformer för validitet i gymnasieskolan &
vuxenutbildningen
Åsa Hirsh
2019 -
Undervisningsutvecklande bedömning: Bedömningsformer för validitet i
grundskolan
Åsa Hirsh
2019 -
Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt
2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
2018 -
Teachers Leading Teachers: The Need to Understand Middle-leaders' Career Thinking in a Changed Division of
Labour.
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
ECER Congress, Bolzano, Italy - 2018 -
Mapping and Exploring High Impact Research Reviews on
Teaching.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
ECER Congress, Bolzano, Italy - 2018 -
Mapping reviews on teaching – a preliminary
inventory.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
Nordic Educational Research Association (NERA), 8-10 March, University of Oslo - 2018 -
Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om
lärande
Åsa Hirsh
Skolverket - 2018 -
Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska
skyldigheter
Åsa Hirsh
Skolverket - 2018 -
School Development Through Teacher Research: A Swedish Meta-study of Participating
Schools
Åsa Hirsh
African Books Collective - 2018 -
Exploring Students' Knowing by Pre- and Post-Tests in Lesson and Learning
Studies
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg, Andrew Binde
African Books Collective - 2018 -
Formativ undervisning : utveckla klassrumspraktiker med lärandet i
fokus
Åsa Hirsh
2017 -
The Flipped Classroom and Student Learning at Compulsory School in Sweden - A Longitudinal, Qualitative
Study.
Mikael Segolsson, Åsa Hirsh, Johan Bäcklund
Journal of Education and Practice - 2017 -
Collaborative Formative Inquiry: Teacher driven school development in a changing school
practice.
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
NERA Congress - 2017 -
Perspektiv på skolans pedagogiska dokumentation - den skriftliga individuella utvecklingsplanens roll och relation till annan
dokumentation.
Åsa Hirsh
2017 -
Enabling teacher-driven school-development and collaborative learning: an
activity theoretical study of distributed
leadership
Åsa Hirsh
CARN Conference - 2017 -
Bedömning i skolan - vad och
varför?
Åsa Hirsh
2017 -
Exploring studnt's knowing by pre- and post-tests in learning
studies.
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
NERA Congress - 2016 -
National tests and the washback on instructional practices in Swedish compulsory school> a comparative
study.
Åsa Hirsh
EARLI SIG - 2016 -
Nationella prov i grundskolan: en studie av hur lärare och rektorer hanterar prov och provresultat. Delrapport i Skolverkets rapport
447.
Åsa Hirsh
2016 -
National tests and the washback on instructional practices in Swedish compulsory school: a comparative
study.
Åsa Hirsh
EARLI SIG Conference - 2016 -
Skolans dokumentation: Ur ett pedagogiskt och juridiskt
perspektiv.
Åsa Hirsh
2016 -
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. En kartläggning av skolors arbete med den skriftliga individuella utvecklingsplanen efter senaste reformen
2013.
Åsa Hirsh
2016 -
Formativ bedömning på 2000-talet: en översikt av svensk och internationell
forskning
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
2015 -
IUP i praktiken. En skolreforms formande i skärningspunkten mellan yttre styrning och professionell
autonomi.
Åsa Hirsh
Educare - 2015 -
Pre- and post-tests as tool in Lesson and Learning studies - searching for effects of students' learning or for understanding what students need to learn. Paper for the symposium School development through teacher research - a comparative study on Lesson and Learning Studies in Sweden and
Tanzania
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg, Andrew Binde
SAERA Conference - 2015 -
Formative assessment in compulsory school: Swedish & international research in the
21st
century
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg
EARLI Conference - 2015 -
What is gained and what is lost? National tests in Swedish compulsory
school
Åsa Hirsh
EARLI Conference - 2015 -
Gaining or Losing? National testing in Swedish compulsory
school.
Åsa Hirsh
NERA Congress - 2015 -
Att ge röst åt de yngre barnen. En kartläggning i nio kommuner läsåret
2014-2015.
Åsa Hirsh, Viveca Lindberg, Agneta Wallander, Juan Garay, Agneta Udin
2015 -
IDPs at
work.
Åsa Hirsh
Scandinavian Journal of Educational Research - 2015 -
The Individual Development Plan: supportive tool or mission
impossible?
Åsa Hirsh
Education Inquiry - 2014 -
The individual development plan as tool and practice in Swedish compulsory
school
Åsa Hirsh
2013 -
The Swedish Individual Education Plan - a tool for learning or a mission impossible? Teachers' experiences of dilemmas in IEP
practice
Åsa Hirsh
NERA Congress - 2013 -
The Individual Education Plan: a gendered assessment
practice?
Åsa Hirsh
Assessment in education : Principles, Policy & Practice - 2012 -
IEP:s at
work
Åsa Hirsh
ECER Conference - 2012 -
The Individual Education Plan: a gendered assessment
practice?
Åsa Hirsh
NERA Congress - 2012 -
IUP - verktyg för
lärande?
Åsa Hirsh
Forskning om Undervisning och Lärande - 2012 -
A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education
Plans.
Åsa Hirsh
Nordic Studies in Education - 2011 -
IEP - a tool for
learning?
Åsa Hirsh
Conference Pedagogisk Bedömning - 2010 -
A tool for
learning?
Åsa Hirsh
ECER Conference - 2010 -
Formative assessment in individual education
plans
Åsa Hirsh
NERA Congress - 2010 -
Det kan bli skillnader, det kan det, men vi kan inte göra något åt det. Eller?
En studie om likvärdig bedömning kring
elevtexter.
Åsa Hirsh, Mikael Wiberg
Forskande lärare i praktiken, vol 1 - 2007