Länkstig

Daniel Jewesbury

Universitetslektor

Enheten för konsthantverk och fri konst
Telefon
Besöksadress
Kristinelundsgatan 6-8
41137 Göteborg
Postadress
Box 131
40530 Göteborg

Om Daniel Jewesbury

danieljewesbury.org

Daniel Jewesbury är verksam som konstnär, skribent och forskare samt curator. De senaste åren har han framförallt arbetat med film- och videoinstallationer, fotografi, text och performance.

Daniels forskningsintressen, som utforskas genom konstskapande och kritiskt skrivande, omfattar bl.a:

  • konstens roll för att möjliggöra social utrensning: hur offentlig konst möjliggör civic branding, gentrifiering och förflyttning;
  • komplexiteten i samtida stadsförnyelse: hur nyliberalisering avlägsnar processer för urban privatisering och avreglering från demokratisk tillsyn, och hur ogenomskinliga dessa processer vanligtvis är för medborgarna;
  • materialiteten i konstnärers experimentella arbete med rörliga bilder, ur konstnärens egen synvinkel: hur tid och rum konstrueras genom filmning och redigering, och de materiella egenskaperna hos färg, ljus och ljud;
  • frågor om begär och makt i bildkonst: museer och konstsamlingar som ”perversa” platser som privilegierar strukturer av sexuellt våld, utseende och begär.

Daniel föddes i London 1972 och studerade fri konst (skulptur) på National College of Art & Design (NCAD) i Dublin mellan 1992–1996. Efter examen flyttade han till Belfast där han doktorerade vid Centre for Media Studies vid University of Ulster mellan 1997–2001. Daniels avhandling var den första på hans institution som delvis utgick ifrån praktisk forskning, och resulterade bland annat i videoinstallationen Mirage som presenterades under hans första solo-utställning på Project Arts Center i Dublin 2000.

Under 2024 har Daniel slutfört två större konstnärliga projekt. Landscape with Woman and Monument är en kort experimentell film som spelades in i Göteborg under 2022 och 2023. Den ger en surrealistisk bild av samtida maktlöshet och alienation, i en tid av kris i våra privatiserade, avreglerade och ständigt förnyade städer. Filmen föreställer sig de ytterligheter vi tvingas ta till när vår kollektiva och individuella handlingskraft går förlorad. Var - och hur - ska vi leva när vi inte längre kan klamra oss fast vid vår osäkra urbana existens?

Filmen är ett försök att hitta innovativa sätt att ta itu med specifika sociala och politiska frågor i experimentell, icke-dokumentär filmkonst. Daniel har undersökt förhållandet mellan enskilda medborgare och våra avreglerade, privatiserade städer, och har särskilt funderat över den växande bostadskrisen och den allmänna frustrationen över ineffektiva, korrupta politiska system. I takt med att våra städer har förvandlats till finansiella instrument som utnyttjas av globala företag har vårt intresse för dem urholkats. Vår förmåga att ta itu med krisen kollektivt, att tänka på den tillsammans eller ens att förstå den håller på att försvinna. Var kommer alla dessa pengar ifrån? Vart tar de vägen? Och varför? Filmen disribueras av FilmForm, Sveriges nationella distributionsbyrå för konstnärers experimentella arbete med rörlig bild.

Looking at the Woman in a Bomb Blast är en konstnärsbok som kommer att publiceras av ArtMonitor vid Göteborgs universitet i slutet av 2024. Det är den senaste delen av ett projekt som först offentliggjordes som en performance under den stora retrospektiva utställningen ”Art of the Troubles” på Ulster Museum i Belfast 2014, men vars rötter går tillbaka långt tidigare. Utgångspunkten för verket är en enda figurativ skulptur som producerades under de första åren av Nordirlands senaste ”oroligheter”, av den irländske konstnären F. E. McWilliam, med titeln Woman in a Bomb Blast. Boken befinner sig, något obekvämt, mellan George Batailles Eros tårar, Aby Warburgs Mnemosyne Atlas och en pornografisk surrealistisk novell. Den frågar sig hur man kan förklara hur skulpturen samtidigt tvingar oss att titta på den och stöter bort oss och får oss att känna skuld för att vi gör det; och den utforskar hur besatthet och en viss pervers relation mellan konstnär, konstverk och betraktare strukturerar inte bara detta verk, utan alla konstverk.

Daniel samarbetar för närvarande med kompositören Ian Wilson för att producera en kort opera baserad på Bomb Blast-projektet, efter att tidigare ha producerat livevideoprojektioner för Wilsons opera I Burn For You, som var ett beställningsverk av Aldeburgh Music i England. Verket turnerade i Storbritannien under 2015 och framfördes bland annat på Sage, Gateshead och Nottingham Contemporary. I ensemblen ingick de internationellt respekterade musikerna Phil Minton, Clive Bell, David Toop, Lee Patterson och Attila Csihar.

Under 2026 kommer Daniel att presentera en soloutställning på Röda Sten Konsthall i Göteborg, där höjdpunkten blir en ny filminstallation med titeln The Death of Venus. Den centrala bilden är den mytologiska figuren Hermaphroditos, som har sitt ursprung i det antika Grekland, men som återskapades i Rom och långt senare under den europeiska renässansen. Verket utforskar mytens beständighet och spårar kopplingar till den rädsla, fascination och åtrå som dagens transkroppar väcker.

Daniel har i flera år varit verksam som curator och programsättare. 2010 curerade han utställningen re:public på Temple Bar Gallery i Dublin i samarbete med Graduate School of Creative Arts and Media, där han även var gästlärare. 2015 medverkade han i urvalet av konstnärer till Pallas Projects utställning Periodical Review #5 i Dublin. 2016 curerade han The Headless City för TULCA Festival of Visual Arts i Galway, en jättelik utställning som intog stadens samtliga konsthallar samt ytterligare ytor för platsspecifika verk, bland annat sjukhuset och stadens armébaracker. Flera av verken framfördes live på offentliga platser runt om i staden.

Skrivandet har alltid varit en central del i Daniels praktik. Han blev verksam som kritiker redan som student, i början för den irländska konsttidskriften Circa, och sedan för en rad andra publikationer så som Art Monthly, Flash Art och Source. Den sistnämnda skriver han fortfarande regelbundet för, och mellan 2011–2016 hade Daniel en egen kolumn där han recenserade självutgivna fotoböcker. Han har skrivit katalogtexter åt konstnärer som Willie Doherty (inklusive en större text i Nordirlands katalog för Venedigbiennalen 2007) och Duncan Campbell (nu senast 2013 i katalogen för utställningen Scotland at Venice), samt många fler, bland andra Roderick Buchanan och Garrett Phelan. Längre texter har publicerats i tidskrifter så som Third Text, Edinburgh Review och Art & Research, samt i flertalet böcker. Daniel var medredaktör för magasinet Variant mellan 2000 och 2012, och har varit redaktör för flera andra publikationer.

Daniels akademiska forskning har publicerats både i böcker och tidskrifter, inom ämnen som spänner mellan filmvetenskap, offentlig konst och irländsk nationalism kopplad till materiell kultur och politisk historia. År 2022 var han tillsammans med Feras Hammami och Chiara Valli redaktör för boken Heritage, Gentrification and Resistance in the Neoliberal City.

Han medverkade även flitig i den satiriska tidningen The Vacuum i Belfast (dock inte alltid med sitt egna namn). Höjdpunkten i Daniels karriär som kritiker kom när han blev stämd för förtal av ett byggföretag.

Daniel är en väldigt erfaren talare och presentatör och har skrivit och medverkat i flera inslag för BBC både på tv och radio. Innan han började på Valand arbetade han som lektor i filmvetenskap och konst på University of Ulster på Nordirland, och innan dess som forskningsassistent inom digitala kulturer.

När han inte gör konst, skriver, talar, gör redaktionellt arbete, curerar eller forskar, är Daniel en entusiastisk portdrickare (och delar gärna en flaska med dig).