Elin Låby
Om Elin Låby
Jag disputerade 2018 på den tvärvetenskapliga institutionen Tema Barn i Linköping med avhandlingen Vinnande bilder, Teckningstävligar för barn 1938-2000. Den tvärvetenskapliga ingången innebär att avhandlingen berör flera olika vetenskapsfält, såsom barndomshistoria barndomssociologi och bildpedagogik, där skiftande pedagogiska föreställningar om barns skapande och barns tävlande i skolan diskuteras och problematiseras.
Tidigare läste jag kandidat och magisterutbildning på Konstfack, Institutionen för bild och slöjd-pedagogik i Stockholm och fick då möjlighet att göra en mindre etnografisk studie i Istanbul Bildundervisning i Turkiet – med exempel från en skola i Istanbul. Här diskuterar jag de olika bilddiskurser som syns i skolan, framför allt genom analys av de bilder som produceras i bildundervisningen men också genom bilder i skolmiljön och hur bildämnet beskrivs i kursplaner och av lärare och elever.
Jag har lång erfarenhet av arbete som bildlärare, mestadels i grundskolans högre årskurser.
Genom min forskning har jag fått ökade kunskaper om hur bildämnet kan förstås både historiskt och på olika platser.Bildämnet skapar möjligheter för barn och unga att utveckla flera språk för kommunikation, vilket är fundamentalt både för kreativitet och skapande liksom för skolans demokratiska uppdrag. Nya generationer behöver få kunskap om och erfarenhet av de estetiska ämnena – och hela lärarutbildningen har möjlighet att uppvärdera dessa ämnen. Mina forskningsintressen ligger därför idag snarare mot aktionsforskning och att arbeta gemensamt med lärare för att stärka och bredda blindundervisningen i klassrummet.
Jag är medlem både i internationella InSea (International Society for education through art) och aktiv i den nationella avdelningen där jag också är revisor. Jag har haft presentationer på InSeas konferenser och publicerat i deras tidskrift Imag. Därutöver har jag deltagit med presentationer på två NERA konferenser, (Nordic Education Reserch Association) och en konferens arrangerad av Neäl (Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning) där bidraget också blev ett kapitel i antologin I rörelse: Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang.
Artiklar:
2022 Låby, E ”Barns estetiska erfarenheter – i relation till material, teknik och resurser” i Burman, A. & Lundberg Bouquelon, P. (red.) (2022). I rörelse: estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang. Huddinge: Södertörns högskola. Sid. 129-148.
http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1651539&dswid=9568
2021 Artikel i Arbetarhistoria, Nr 179-180 (2021:2-4) — Tema: Barn i välfärdslandet ”Teckningstävlingar för barn - Samhällsutveckling speglad i barns bilder 1939 – 1979”
2020 Artikel i I Mag, InSEA ART Education VISUAL Journal “Interventions of Time – Child Art Competitions in the 20th Century” DOI: 10.24981/2414-3332-7.2020-7
Konferenser och presentationer:
2022 NERAs (Nordic Education Research Association) kongress I Reykjavik deltog i nätverket Arts, Culture and Education med presentationen “CHILDREN´S PLACES situated within geography, society and institutions.”
2019 Neäl conference “Aesthetic Experiences in Education” Södertörn högskola, med presentationen ”Barns estetiska erfarenheter i skolan, Material och bilduttryck i teckningstävlingar 1938–1978”.
2019 NERAs (Nordic Education Research Association) konferens i Uppsala deltog I nätverket “History of education” med presentation “Picturing school - through child art competitions 1938 and 1940”.
2018 InSEAs European congress, in Helsinki, med presentation Interventions of time – exploring social change and ideas of children and childhood by analyzing art competitions.
2016 ESSHC (European Social Science History Conference) i Valencia, med Presentation Voice but no future. Problematizing differences and Changing Discourses about children´s pictures in Art Competitions for children between 1940s and 1970s. Chair för ytterligare en session inom fältet Childhood and education.
2015 arrangerade tillsammans med kollegan Matilda Hallberg, konferensen Barntävlingar på gott och ont på Tema Barn, med inbjudna nordiska forskare inom området, min presentation hade titel ”Teckningstävlingar för barn, inspiration, problem eller moraliska förebilder.”
2014 EERA, Histories of Education Summer School Conference, “Researching histories of educational spaces discourses and sources” i Umeå.
2013 Acsis (Advanced Cultural Studies Institute of Sweden) konferens i Norrköping, deltog med presentationen Är barns bilder konst?
2011 InSEAs (International Society for Education Through Art) världskongress i Budapest med presentation A Swedish Art Teachers experience of art education in Turkey with example from a school in Istanbul.