Fredrik Tilhon-Lindén
Doktorand
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnenOm Fredrik Tilhon-Lindén
Doktorand i ämnesdidaktik på forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Hemmahörande på avdelningen Ämnesdidaktik med inriktning Samhällsorienterande ämnen vid institutionen IDPP.
Jag har en bakgrund som lärare i samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare år. Min forskning handlar om läroplanen som verktyg för att förmedla demokratiskt överenskomna idéer om verklighet och kunskap.
Med hjälp av den analytiska filosofin i allmänhet, och John Searles samhällsfilosofi i synnerhet, undersöker jag vilka ontologiska och epistemologiska positioner grundskolans kursplaner i SO-ämnen vilar på. Har lärarna i uppgift att lära ut objektiva kunskaper, och i så fall vilka, eller är det som det heter “anything goes”? I tider av nästintill ändlös konflikt om vad som är sant och falskt finner jag dessa frågor mycket tankeväckande.