Länkstig

Johan Hagberg

Professor

Företagsekonomiska institutionen
Telefon
Besöksadress
Vasagatan 1
41124 Göteborg
Rumsnummer
J922
Postadress
Box 610
40530 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring vid Centre for Retailing och Marknadsföringssektionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han olika aspekter av handelns strukturomvandling. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Fixing Prices: A century of setting, posting and adjusting retail prices (Edward Elgar, 2023), Digitalized Markets (Routledge, 2021), Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (Routledge, 2017), Marketing Performativity: Theories, practices and devices (Routledge, 2017), Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (Studentlitteratur 2016).

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Marketing Case Analysis (master), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Pågående forskning

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Hagberg, J., Hulthén, K. (2022). Consolidation through resourcing in last-mile logistics. Research in Transportation Business & Management, Vol. 45 Part A, 100834.

Hagberg, J., Kjellberg, H., & Cochoy, F. (2020). The Role of Market Devices for Price and Loyalty Strategies in 20th Century U.S. Grocery Stores. Journal of Macromarketing, 40(2), 201-220.

Hagberg, J., Kjellberg, H. (2020). Digitalized markets. Consumption Markets & Culture, 23(2): 97-109.

Hagberg, J. & Fuentes, C. (2018). Retail formations: Tracing the fluid forms of an online retailer. Consumption Markets & Culture, 21(5): 423-444.

Hagberg, J., & Holmberg, U. (2017). Travel modes in grocery shopping. International Journal of Retail & Distribution Management, 45(9): 991-1010.

Hagberg, J., Sundström, M., & Egels-Zandén, N. (2016) The digitalization of retailing: An exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 44(7): 694-712.

Hagberg, J. (2016) Agencing practices: a historical exploration of shopping bags. Consumption Markets & Culture, 11(1): 111-132.