Länkstig

Karin Grip Champion

Universitetslektor

Psykologiska institutionen
Telefon
Besöksadress
Haraldsgatan 1
41314 Göteborg
Postadress
Box 500
40530 Göteborg

Om Karin Grip Champion

Bakgrund

  • Psykologprogrammet vid Umeå universitet 1994-1999. Min psykologexamensuppsats rörde en jämförelse mellan två metoder för att mäta interpersonell perception. Uppsatsen fick 3:e pris för psykologexamensuppsatser vid Sveriges universitet och högskolor år 2000.
  • Psykologexamen 1999
  • Psykoterapeutexamen 2007 med inriktning på barn och ungdomar. Uppsatsen beskrev effekten av föräldraträningsprogram för barn med trots- och uppförandestörning relaterat till barnets anknytningsmönster.
  • Har mellan 1999 och 2012 arbetat som psykolog inom Barn- och ungdomspsykiatrin i Sala och Umeå.

Undervisning

Utvecklingspsykologi, psykoterapeutisk behandling för barn, utredning och bedömning av barn, anknytningsteori, utvecklingspsykopatologi, grundläggande neuropsykologi.

Forskningsintresse

Ett intresse rör anknytning och metoder för att mäta anknytning hos barn och vuxna. Har utbildning i Strange Situation Procedure (SSP) och även i flera andra metoder, som jag har använt och är behörig att koda som Adult Attachment Interview (AAI), Insightfulness Assessment (IA) och Manchester child attachment story task (MCAST).

Mitt avhandlingsarbete rörde barn som bevittnat våld och deras mammor och utvärdering av stödinsatser till denna grupp barn och mammor. Disputerade hösten 2012 med The Damage Done – Children exposed to Intimate Partner Violence and their Mothers - Towards empirically based interventions in order to reduce negative health effects in children.

Pågående forskning

Hösten 2024 startar vi projektet "Förbättras psykologstudenters relationella färdigheter under utbildningen?".

Psykologer behöver i sin yrkesutövning både teoretisk kunskap och praktisk färdighet. En kategori av praktiska färdigheter består av relationella förmågor som att kunna skapa ett gott samarbete med klienter, att visa empati, att kunna motivera och stimulera till förändring. Detta är förmågor som också i forskning har visat samband med goda utfall i psykoterapi. I utbildningsplanerna för psykologutbildningen nämns empati, förmåga att samarbeta och självkännedom som viktiga förmågor. Hur dessa förmågor utvecklas, tränas och examineras under utbildningen är dock oklart. Olika lärosäten förefaller ha olika modeller men ingen av dem har undersökts vetenskapligt. Syftet med projektet är att undersöka hur utbildning i relationella förmågor organiseras vid ett antal psykologutbildningar och hur de faktiskt utvecklas hos studenterna under utbildningen. Projektet är ett samarbete mellan en grupp forskare från fyra olika universitet Linköping, Lund, Växjö och Göteborg.