Länkstig

Katarina Jansson Hydén

Universitetsadjunkt

Enheten för pedagogik: Bild och slöjd
Besöksadress
Kristinelundsgatan 6-8
41137 Göteborg
Postadress
Box 131
40530 Göteborg

Om Katarina Jansson Hydén

Katarina Jansson Hydén

katarina.jansson.hyden@hdk.gu.se

Telefon

031-786 29 28

0766-18 29 28

Katarina är utbildad bilddidaktiker och konsthistoriker och har sedan 2016 en tillsvidareanställning som universitetsadjunkt i bilddidaktik på Högskolan för design och konsthantverk (HDK Valand) Göteborgs universitet. Hennes arbete har inneburit erfarenheter av att arbeta med lärarlyftet i bild samt undervisning i konsthistoria bildanalys och bilddiaktik i ämnesprogramkurser. Katarina har utvecklat och har kursansvar för en fristående kurs i i konsthistoria bildanalys och pedagogik. Hon har också haft kurser i konsthistoria på konsthantverk på HDK.

Katarina har ett stort intresse för kommunikation och analys i förhållande till estetiska ämnen och konsthistoria, bildanalys, genusteoretiska och queer eoretiska perspektiv på bilddidaktik intresserar särskilt mycket. Katarina har lång erfarenhet av att ha arbetat som konstpedagog på Göteborgs konstmuseum där den pedagogiska utmaningen inspirerande, utmanande och var väldigt givande. Att arbeta som konstpedagog gav henne viktig förförståelse för centrala erfarenheter i bildpedagogiska och bilddidaktiska ramverk. Katarina har också mycket lång erfarenhet av att arbeta som distanslärare i konstvetenskap på Uppsala universitet ett arbete hon upplevde mycket stimulerande, omväxlande och utmanande. Att arbeta med distansutbildning innebär en fantastiskt delikat utmaning som kräver en gedigen ständigt närvarande och beredd på olika eventualiteter. Kunskap inger trygghet, nyfikenhet samt vetgirighet, egenskaper som är viktiga för en engagerad lärare. Katarina har valt att vid sidan av sitt arbete ständigt studera för att utvecklas och inte stagnera i lärarrollen. Dessa intressen har också kristalliserats i de ämnen hon valt att skriva om tidigare men det är också genom ämnet bild i förhållande till dess ämneskaraktär och lärdidaktiska sammanhang som intresserar Katarina och hennes studier har resulterat i fil. master bilddidaktik samt en fil. magister bildpedagogik, en fil. magister Konstvetenskap och lärarexamen i ämnet bild och historia mot gymnasieskolan. Jämte Katarinas adjunktanställning på HDK-Valand är hon också anställd som doktorand i CUL-forskarskola vid Göteborgs universitet. Hennes forskarintresse inbegriper bildämnets karaktär, kommunikation, inkludering samt individer med flytande genusidentitet och transpersoner.

Uppdrag

Ledamot i Kvinnsams styrgrupp. KvinnSam har samlingar inom genusvetenskap och kvinnohistoria.

Sedan år 2018 är KvinnSam också universitetsgemensam forskningsinfrastruktur vid Göteborgs universitet. KvinnSam är placerat på Humanistiska biblioteket och styrgruppen leder infrastrukturen och ansvarar för övergripande strategiska frågor och ekonomisk uppföljning. Styrgruppen har en bred sammansättning av ledamöter från de olika fakulteterna på Göteborgs universitet och Nationella sekretariatet för genusforskning, för att kunna ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av forskningsinfrastrukturen. Kvinnsams bibliotek är unikt i Sverige och kan liknas vid verksamheter som Atria i Nederländerna och Women’s Library i Storbritannien

Utbildning och examina

Masterexamen i bilddidaktik

Magisterexamen i bildpedagogik

Magisterexamen i konstvetenskap

Ämneslärarexamen i bild- och historia mot gymnasieskolan

Högskolepedagogik kurs (HPE, 101, 102, 103)

Beviljade forskningsbidrag

Digikomp 2020, 75 000 kr Kursutveckling konsthistoria, bildanalys och normkritik

Digikomp 2021, 75 000 kr Digital plattform för pedagogik, bildämnet och Inkludering

Adlerbertska stiftelsen 2024, 30 000 kr Resebidrag till USA för att utbyta internationella erfarenheter, föreläsa om den forskning jag bedrivit samt förbereda för producering av populärvetenskaplig bok om mitt forskningsarbete.

Publikationer

Uppsatser och publikationer i urval

Jansson Hydén, K. ( 2018) När frågan är viktigare än svaret -En metodstudie i bildämnets funktion och karaktäristiska egenskaper. (Examinerande pilotrapport Vetenskapliga metoder i didaktik II 15 hp, DIM 600). Institutionen för didaktisk och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jansson Hydén, K. (2017) Könsdysfori - den långa resan till sig själv. En studie i bilddidaktikens förhållande till normkritik och identitetssökande utifrån estetiska uttryck. (Filosofie magisterexamen i bildpedagogik). Institutionen för didaktisk och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jansson Hydén, K. (2016) -Kolbs lärstilsteori i teori och praktik. -En studie i hur David A Kolbs teorier används i pedagogisk forskning. (Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, bild). Göteborgs universitet.

Jansson Hydén, K. (2012). Var tog konstverket vägen – en studie om problematisering av konstverk -pedagog - publik. (Filosofie magisterexamen med konstvetenskap som huvudämne). Konstvetenskapliga institutionen, Högskolan på Gotland/Uppsala universitet.

Jansson Hydén, K. (2015). Den dödande kulan var 18-20 mm i genomskärning - En studie i hur Karl XII framställs i text och bild i Svenska skolor under perioden 1910-2010. Kandidatuppsats och Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen) Göteborg: Historiska och filosofiska institutionen, Göteborgs universitet.

Jansson Hydén, K. (2015). Bilden längs vägen – en studie i vägmärken och dess ikonografi. (Kandidatuppsats). Göteborg: Konstvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet.

Övriga pedagogiska högskole/universitetsutbildningar: Behörighetsgivande högskolepedagogik 1-3 Baskurs (HPE101-103),