Katarina Jansson Hydén
Om Katarina Jansson Hydén
Katarina Jansson Hydén
katarina.jansson.hyden@hdk.gu.se
Telefon
031-786 29 28
0766-18 29 28
Katarina är utbildad bilddidaktiker och konsthistoriker och har sedan 2016 en tillsvidareanställning som universitetsadjunkt i bilddidaktik på Högskolan för design och konsthantverk (HDK Valand) Göteborgs universitet. Hennes arbete har inneburit erfarenheter av att arbeta med lärarlyftet i bild samt undervisning i konsthistoria bildanalys och bilddiaktik i ämnesprogramkurser. Katarina har utvecklat och har kursansvar för en fristående kurs i i konsthistoria bildanalys och pedagogik. Hon har också haft kurser i konsthistoria på konsthantverk på HDK.
Katarina har ett stort intresse för kommunikation och analys i förhållande till estetiska ämnen och konsthistoria, bildanalys, genusteoretiska och queer eoretiska perspektiv på bilddidaktik intresserar särskilt mycket. Katarina har lång erfarenhet av att ha arbetat som konstpedagog på Göteborgs konstmuseum där den pedagogiska utmaningen inspirerande, utmanande och var väldigt givande. Att arbeta som konstpedagog gav henne viktig förförståelse för centrala erfarenheter i bildpedagogiska och bilddidaktiska ramverk. Katarina har också mycket lång erfarenhet av att arbeta som distanslärare i konstvetenskap på Uppsala universitet ett arbete hon upplevde mycket stimulerande, omväxlande och utmanande. Att arbeta med distansutbildning innebär en fantastiskt delikat utmaning som kräver en gedigen ständigt närvarande och beredd på olika eventualiteter. Kunskap inger trygghet, nyfikenhet samt vetgirighet, egenskaper som är viktiga för en engagerad lärare. Katarina har valt att vid sidan av sitt arbete ständigt studera för att utvecklas och inte stagnera i lärarrollen. Dessa intressen har också kristalliserats i de ämnen hon valt att skriva om tidigare men det är också genom ämnet bild i förhållande till dess ämneskaraktär och lärdidaktiska sammanhang som intresserar Katarina och hennes studier har resulterat i fil. master bilddidaktik samt en fil. magister bildpedagogik, en fil. magister Konstvetenskap och lärarexamen i ämnet bild och historia mot gymnasieskolan. Jämte Katarinas adjunktanställning på HDK-Valand är hon också anställd som doktorand i CUL-forskarskola vid Göteborgs universitet. Hennes forskarintresse inbegriper bildämnets karaktär, kommunikation, inkludering samt individer med flytande genusidentitet och transpersoner.
Uppdrag
Ledamot i Kvinnsams styrgrupp. KvinnSam har samlingar inom genusvetenskap och kvinnohistoria.
Sedan år 2018 är KvinnSam också universitetsgemensam forskningsinfrastruktur vid Göteborgs universitet. KvinnSam är placerat på Humanistiska biblioteket och styrgruppen leder infrastrukturen och ansvarar för övergripande strategiska frågor och ekonomisk uppföljning. Styrgruppen har en bred sammansättning av ledamöter från de olika fakulteterna på Göteborgs universitet och Nationella sekretariatet för genusforskning, för att kunna ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av forskningsinfrastrukturen. Kvinnsams bibliotek är unikt i Sverige och kan liknas vid verksamheter som Atria i Nederländerna och Women’s Library i Storbritannien
Utbildning och examina
Masterexamen i bilddidaktik
Magisterexamen i bildpedagogik
Magisterexamen i konstvetenskap
Ämneslärarexamen i bild- och historia mot gymnasieskolan
Högskolepedagogik kurs (HPE, 101, 102, 103)
Beviljade forskningsbidrag
Digikomp 2020, 75 000 kr Kursutveckling konsthistoria, bildanalys och normkritik
Digikomp 2021, 75 000 kr Digital plattform för pedagogik, bildämnet och Inkludering
Adlerbertska stiftelsen 2024, 30 000 kr Resebidrag till USA för att utbyta internationella erfarenheter, föreläsa om den forskning jag bedrivit samt förbereda för producering av populärvetenskaplig bok om mitt forskningsarbete.
Publikationer
- Visual art subject and communication of an inner and outer identity orientation Katarina Jansson HydénNERA Nordic education research association - 2023
- “Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!”: En studie om bildämnet och flytande genusidentifiering Katarina Jansson HydénEducare - Vetenskapliga skrifter - 2023
- Bildläraridentiteten – en omskakande process Katarina Jansson HydénNU2022 Nätverk och Utveckling, Sveriges största konferens och mötesplats för alla med intresse för högskolepedagogisk utbildning och utveckling. - 2022
- Radical teaching and Visual art education Katarina Jansson HydénAbstract from the Insea Conference held in Beaza in Spain 2017 - 2021
- Queer and Norm-Critical Image Analysis Katarina Jansson HydénIMAG InSEA MAGAZINE N.º 9 - 2020
- Könsdysfori-den långa resan till sig själv. -En studie i bilddidaktikens förhållande till normkritik och identitetssökande utifrån estetiska uttryck. Katarina Jansson Hydén2017
- Kolbs lärstilsteori i teori och praktik. -En studie i hur David A Kolbs teorier används i pedagogisk forskning. Katarina Jansson Hydén2016
- Den dödande kulan var 18-20 mm i genomskärning - En studie i hur Karl XII framställs i text och bild i Svenska skolor under perioden 1910-2010. Katarina Jansson Hydén2015
- Vem äger en identitet?- En socialantropologisk granskning av livet efter detta utifrån ett genusteoretisk perspektiv Katarina Jansson Hydén2014
- Vart tog konstverket vägen – en studie om problematisering av konstverk -pedagog - publik. Katarina Jansson Hydén2007
Uppsatser och publikationer i urval
Jansson Hydén, K. ( 2018) När frågan är viktigare än svaret -En metodstudie i bildämnets funktion och karaktäristiska egenskaper. (Examinerande pilotrapport Vetenskapliga metoder i didaktik II 15 hp, DIM 600). Institutionen för didaktisk och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Jansson Hydén, K. (2017) Könsdysfori - den långa resan till sig själv. En studie i bilddidaktikens förhållande till normkritik och identitetssökande utifrån estetiska uttryck. (Filosofie magisterexamen i bildpedagogik). Institutionen för didaktisk och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Jansson Hydén, K. (2016) -Kolbs lärstilsteori i teori och praktik. -En studie i hur David A Kolbs teorier används i pedagogisk forskning. (Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, bild). Göteborgs universitet.
Jansson Hydén, K. (2012). Var tog konstverket vägen – en studie om problematisering av konstverk -pedagog - publik. (Filosofie magisterexamen med konstvetenskap som huvudämne). Konstvetenskapliga institutionen, Högskolan på Gotland/Uppsala universitet.
Jansson Hydén, K. (2015). Den dödande kulan var 18-20 mm i genomskärning - En studie i hur Karl XII framställs i text och bild i Svenska skolor under perioden 1910-2010. Kandidatuppsats och Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen) Göteborg: Historiska och filosofiska institutionen, Göteborgs universitet.
Jansson Hydén, K. (2015). Bilden längs vägen – en studie i vägmärken och dess ikonografi. (Kandidatuppsats). Göteborg: Konstvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet.
Övriga pedagogiska högskole/universitetsutbildningar: Behörighetsgivande högskolepedagogik 1-3 Baskurs (HPE101-103),