Länkstig

Liselotte Kjellmer

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Liselotte Kjellmer

Lisen Kjellmer är lektor vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik (IPS) där hon undervisar och forskar sedan hösten 2021. Lisens inriktning är specialpedagogik. Hon fokuserar på utveckling av språk och kommunikation hos barn och elever. Lisens arbete är inriktat mot alla barn och elever med särskilt fokus på dem som riskerar att hamna i språklig sårbarhet på grund av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (så som språkstörning, autism och ADHD), läs- och skrivsvårigheter, intellektuell funktionsnedsättning eller svenska som andraspråk. Vidare fokuserar Lisen på tillgänglig lärmiljö och språkutvecklande undervisning för att stötta barn och elever i språklig sårbarhet. Målet är ökad delaktighet, lärande och utveckling för alla. Utifrån fördjupad förståelse för dessa barns och elevers språkliga och kommunikativa förutsättningar, vilket Lisens tidigare forskning bidragit till, i relation till förskolans och skolans språkliga och kommunikativa krav kan behoven mötas genom lärmiljö och undervisning.

Lisen är också legitimerad logoped sedan 1996. Hon disputerade år 2006 vid University of Washington i Seattle, USA. Hon har tidigare bedrivit forskning vid Enheten för logopedi på Karolinska Institutet, Gillbergcentrum på Göteborgs Universitet och Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Lisen har arbetat kliniskt med barn och elever med språksvårigheter i över 25 år, bland annat som logoped vid Karolinska universitetssjukhuset. Där deltog hon i NPF-utredningar i tvärprofessionella team. Lisen har även arbetat praktiskt i Alingsås kommun som logoped i ett centralt resursteam.

Vid IPS är Lisen aktiv inom forskningsmiljön PRIS (Platform for Research in Inclusive education and School development). Hennes nuvarande forskning handlar om skapandet av en tillgänglig lärmiljö och språkutvecklande undervisning i skolan genom användandet av visuellt stöd, närmare bestämt med det webbaserade programmet Widgit Online. Projektet genomförs i samarbete med kollegorna Maria Sundqvist och Shruti Taneja Johansson, båda vid IPS.

Lisens omfattande undervisningserfarenhet sträcker sig från 2003 till nu och innefattar föreläsningar, seminarier, workshops, examinationer, handledning, kursadministration och kursutveckling. Hon har undervisat på både grund- och avancerad nivå som på forskarutbildningsnivå vid olika lärosäten och på olika utbildningar, främst specialpedagog- och speciallärarprogrammen, olika lärarprogram samt logopedprogrammet. Lisen är för närvarande biträdande handledare till två doktorander inom specialpedagogik.

Exempel på undervisningsområden är:

- Språklig sårbarhet, språkliga svårigheter och språkstörning hos barn och elever samt kopplingen till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi liksom till andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som autism och ADHD

- Språk- och kommunikationsutveckling

- Språkligt och kommunikativt tillgänglig lärmiljö och språkutvecklande undervisning

- Specialpedagogiska perspektiv och inkludering

- Tydliggörande pedagogik

- Alternativ- och kompletterande kommunikation (AKK)

- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

- Kritisk granskning och evidensbaserad/evidensinformerad praktik

- Kritiskt tänkande och källkritik

- Vetenskaplig metod och vetenskapligt skrivande

Lisens intention att vidareutveckla det specialpedagogiska fältet med målet att säkerställa individers rätt till kommunikation, lärande, utveckling, delaktighet och inkludering i utbildning och samhälle på lika villkor, oavsett individuella förutsättningar. Detta har varit en vision och drivkraft genom hela Lisens yrkeskarriär.