Länkstig

Margaretha Häggström

Universitetslektor

Enheten för pedagogik: Bild och slöjd
Besöksadress
Kristinelundsgatan 6-8
Göteborg
Postadress
Box 131
40530 Göteborg

Om Margaretha Häggström

Jag är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, docent i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, och lektor i bildpedagogik. Jag arbetar utifrån ett multimodalt perspektiv, och med estetiska lärprocesser och narrativa pedagogiska metoder med inriktning mot hållbarhetsfrågor som specialområde.

Undervisnings- och forskningsintressen

Mina undervisningsintressen rör estetik och narrativa processer som didaktiskt verktyg, samt delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, jämte multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska erfarenheter, inkluderande och estetiska undervisningsmetoder och transformativt lärande. Hit hör undervisning som framhåller relationell pedagogik och skolans demokratiska uppdrag och utbildning för och genom hållbar utveckling. Jag är också intresserad av visuell litteracitet och retorik.

Nyckelord

Estetiska uttrycksformer och lärprocesser; narrativ pedagogik; multimodalitet; kommunikation; didaktiska verktyg; visuell litteracitet; hållbar utveckling; relationell pedagogik.

Pågående forskningsprojekt

Samverkande undervisningsstrategier för främjande av elevers framtidslitteracitet för en hanterbar framtid (2024-08-15 - 2026-06-31)

Projektet syftar till att utveckla en pedagogisk modell som kan stödja lärare och elever i arbetet med att utveckla framtidslitteracitet, genom en interventionsstudie i ett samarbete mellan forskare i litteraturvetenskap och didaktik och lärare från en gymnasieklass, en i årskurs 5 och en i årskurs 9. I projektet prövas en kombination av två var för sig vetenskapligt beprövade metoder som båda bygger på berättande och visionärt tänkande, för att utveckla och utvärdera konkreta undervisningsmetoder som kan användas i samundervisning inom svenska, bild och klimatundervisning. Projektet genomförs inom ramen för Utbildning, Lärande och Forskning (ULF). Här kan du läsa kortfattat om projektet.

https://www.gu.se/nyheter/forskningsmedel-till-projekt-om-utopiska-framtider

Att berätta och skriva om alternativa framtida världar: En interventionsstudie med syfte att utveckla och utvärdera förmågan att utveckla future literacy (2024-01-02 - 2024-12-31)

Detta är ett pilotprojekt, finansierat av Gunvor och Josef Anérs stiftelse. I projektet har vi prövat kombinationen av Utopian Stories och Storyline som didaktiska verktyg i arbetet med elevers tankar om framtiden, i en intervention i en gymnasieklass.

Framtidens Skissande: En Tvärvetenskaplig Studie av Analoga och Digitala Skapandemetoder

(2025-04-01 - 2025-10-31)

Detta är ett forskningsinitierings-projekt, som syftar till att finna vägar och metoder att studera analogt skissande kontra digitalt skissande. Forskare och museipedagoger från USA, Kanada, Finland, Norge och Sverige ingår i gruppen.

Avslutade forskningsprojekt

Education for resilience and sustainability Detta var ett treårigt ERSMUS+projekt som avslutades i september 2023.

I projektet deltog skolor i Sverige, Slovenien, Norge och Finland som alla integrerade undervisningsmetoden Storyline i arbetet med hållbar utveckling. I arbetet ingick forskare från Finland, Norge och Sverige, för vilka jag var forskningsledare. Som en del i projektet skapades en websida med material för undervisning. Sidan är också en resursbank för forskning, där forskningsartiklar, föreläsningar med mera finns att hitta: https://storyline.education/

Här hittar du en kort presentation av projektet, och artiklar kopplade till det. https://www.gu.se/forskning/education-for-resilience-and-sustainability

Identitetsskapande, representation och lärande: Porträtt i undervisning. (2015-2022)

Projektet tar avstamp i en pilotstudie, genomförd i gymnasieskolan och det som tidigare benämndes Individuella programmet, inom vilket ett så kallat kurspaket utformades. Kurspaketet bestod av kurserna estetisk verksamhet bild, estetisk verksamhet drama, svenska och retorik. Syftet med kurspaketet var att öka elevers möjlighet till måluppfyllelse i de integrerade kurserna, ökad självkännedom, självkänsla och känsla av agens. En del i undervisningen handlade om att iscensätta sig själv. Dessa idéer implementerades därefter på grundlärarutbildningen, där de fortfarande är ett stående inslag.

Här hittar du en kort beskrivning av projektet, och artiklar kopplade till det: https://www.gu.se/forskning/identitetsskapande-representation-och-larande-portratt-i-undervisning

Mitt avhandlingsarbete

Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning (2020) handlade om människors förhållande till skog och elevers upplevelser av undervisning förlagd till skog.

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/62583