- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Margaretha Häggström
Margaretha Häggström
Universitetslektor
Enheten för pedagogik: Bild och slöjdOm Margaretha Häggström
Jag är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, docent i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, och lektor i bildpedagogik. Jag arbetar utifrån ett multimodalt perspektiv, och med estetiska lärprocesser och narrativa pedagogiska metoder med inriktning mot hållbarhetsfrågor som specialområde.
Undervisnings- och forskningsintressen
Mina undervisningsintressen rör estetik och narrativa processer som didaktiskt verktyg, samt delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, jämte multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska erfarenheter, inkluderande och estetiska undervisningsmetoder och transformativt lärande. Hit hör undervisning som framhåller relationell pedagogik och skolans demokratiska uppdrag och utbildning för och genom hållbar utveckling. Jag är också intresserad av visuell litteracitet och retorik.
Nyckelord
Estetiska uttrycksformer och lärprocesser; narrativ pedagogik; multimodalitet; kommunikation; didaktiska verktyg; visuell litteracitet; hållbar utveckling; relationell pedagogik.
Pågående forskningsprojekt
Samverkande undervisningsstrategier för främjande av elevers framtidslitteracitet för en hanterbar framtid (2024-08-15 - 2026-06-31)
Projektet syftar till att utveckla en pedagogisk modell som kan stödja lärare och elever i arbetet med att utveckla framtidslitteracitet, genom en interventionsstudie i ett samarbete mellan forskare i litteraturvetenskap och didaktik och lärare från en gymnasieklass, en i årskurs 5 och en i årskurs 9. I projektet prövas en kombination av två var för sig vetenskapligt beprövade metoder som båda bygger på berättande och visionärt tänkande, för att utveckla och utvärdera konkreta undervisningsmetoder som kan användas i samundervisning inom svenska, bild och klimatundervisning. Projektet genomförs inom ramen för Utbildning, Lärande och Forskning (ULF). Här kan du läsa kortfattat om projektet.
https://www.gu.se/nyheter/forskningsmedel-till-projekt-om-utopiska-framtider
Att berätta och skriva om alternativa framtida världar: En interventionsstudie med syfte att utveckla och utvärdera förmågan att utveckla future literacy (2024-01-02 - 2024-12-31)
Detta är ett pilotprojekt, finansierat av Gunvor och Josef Anérs stiftelse. I projektet har vi prövat kombinationen av Utopian Stories och Storyline som didaktiska verktyg i arbetet med elevers tankar om framtiden, i en intervention i en gymnasieklass.
Framtidens Skissande: En Tvärvetenskaplig Studie av Analoga och Digitala Skapandemetoder
(2025-04-01 - 2025-10-31)
Detta är ett forskningsinitierings-projekt, som syftar till att finna vägar och metoder att studera analogt skissande kontra digitalt skissande. Forskare och museipedagoger från USA, Kanada, Finland, Norge och Sverige ingår i gruppen.
Avslutade forskningsprojekt
Education for resilience and sustainability Detta var ett treårigt ERSMUS+projekt som avslutades i september 2023.
I projektet deltog skolor i Sverige, Slovenien, Norge och Finland som alla integrerade undervisningsmetoden Storyline i arbetet med hållbar utveckling. I arbetet ingick forskare från Finland, Norge och Sverige, för vilka jag var forskningsledare. Som en del i projektet skapades en websida med material för undervisning. Sidan är också en resursbank för forskning, där forskningsartiklar, föreläsningar med mera finns att hitta: https://storyline.education/
Här hittar du en kort presentation av projektet, och artiklar kopplade till det. https://www.gu.se/forskning/education-for-resilience-and-sustainability
Identitetsskapande, representation och lärande: Porträtt i undervisning. (2015-2022)
Projektet tar avstamp i en pilotstudie, genomförd i gymnasieskolan och det som tidigare benämndes Individuella programmet, inom vilket ett så kallat kurspaket utformades. Kurspaketet bestod av kurserna estetisk verksamhet bild, estetisk verksamhet drama, svenska och retorik. Syftet med kurspaketet var att öka elevers möjlighet till måluppfyllelse i de integrerade kurserna, ökad självkännedom, självkänsla och känsla av agens. En del i undervisningen handlade om att iscensätta sig själv. Dessa idéer implementerades därefter på grundlärarutbildningen, där de fortfarande är ett stående inslag.
Här hittar du en kort beskrivning av projektet, och artiklar kopplade till det: https://www.gu.se/forskning/identitetsskapande-representation-och-larande-portratt-i-undervisning
Mitt avhandlingsarbete
Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning (2020) handlade om människors förhållande till skog och elevers upplevelser av undervisning förlagd till skog.
-
Envision Sustainable Futures through
Stories
Margaretha Häggström, Camilla Brudin Borg
Anticipation 24. 5th Annual conference on Anticipation, 11-14th September 2024, Lancaster University, UK. Book of abstracts - 2024 -
Literacy Foundations in June King McFee’s Art Education
Philosophy
Margaretha Häggström
Connecting Visual Literacy to Theory Revisiting the Disruptions of Visual Thinkers in Education and Beyond - 2024 -
Imagine alternative futures for a sustainable
world
Margaretha Häggström, Anna Johansson
British Educational Research Association Conference, Manchester 8-12 september, 2024 - 2024 -
Guerrilla Gardening in a Time of Ecological and Social Crisis: An Exploratory Endeavor to Feel Connected with a Lost Piece of
Forest
Margaretha Häggström, Mårten Häggström
The Trumpeter - 2024 -
Visual Literacy: A Foundation for Human Communication. Art as a
Catalyst for Social
Change
Margaretha Häggström
Ways of Seeing: The Book of Selected Readings 2024 (pp. 30-42). International Visual Literacy Association - 2024 -
Konstbaserad miljöundervisning – att upptäcka
naturen
Margaretha Häggström
Bild och visuell kultur. Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem - 2024 -
Visualisera globala mål i
serier
Kerstin Ahlberg, Margaretha Häggström
Bild och visuell kultur Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem - 2024 -
Elevmedvirkende
vurderingspraksis
Kristine H. Karlsen, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Anne Frank: en historisk storyline om andre
verdenskrig
Solveigh A. Høeg, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Å forestille seg en annerledes
framtid
Margaretha Häggström, Gitte C. Motzfeldt
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline og bærekraftig
utvikling
Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström, Kristine H. Karlsen
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline med de eldste
elevene
Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline i ungdomsskolen og i videregående
opplæring
Gitte C. Motzfeldt, Ragnhild L. Næsje, Margaretha Häggström, Stein A. Berggren, Kristine H. Karlsen
2023 -
Den hållbara staden för ett gott
liv
Margaretha Häggström
Storyline i begynneropplæringen. En estetisk og leken tilnærming til læring - 2023 -
Å skape egne
fortellinger
Margaretha Häggström, Oliver Jönsson, Gitte C. Motzfeldt
Storyline i begynneropplæringen. En estetisk og leken tilnærming til læring - 2023 -
Storyline i
begynneropplæringen
Ragnhild L. Næsje, Stein A. Berggren, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström, Kristine H. Karlsen
2023 -
Viewing Art as Human
Communication
Margaretha Häggström
55th International Visual Literacy Association: Ways of seeing - 2023 -
Envisioning an Alternative
Future.
Margaretha Häggström, Gitte Motzfeldt
ECER Conference, Glasgow 21-25 augusti 2023 - 2023 -
Hela skolan ställer om.�Ämnesintegrerat temaarbete på
schemat.
Margaretha Häggström, Eva Marsh
Konferensen Pedagogiskt arbete, Linköpings universitet, 16-17/8, 2023 - 2023 -
Teacher education: student teachers’ ethics-related experiences from their placements in
Uganda
Margaretha Häggström
European Journal of Teacher Education - 2022 -
Utilizing a storyline approach to facilitating pupils’ agency in primary school sustainability
education
context
Margaretha Häggström
The Journal of Environmental Education - 2022 -
This is me! Visual Art as a Means to Identify Self and the “Bigger
Picture”
Margaretha Häggström
Learning through Art #3 INTERNATIONAL PICTURES OF PRACTICE - 2022 -
Sensing, Naming, and Narrating About the Lived World: Places as Textual
Resources
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
We Are Alive and Thus Need to Belong, Participate, and
Act!
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Introduction: A Holistic Perspective on Futures Literacy and Education for Sustainable
Development
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Estetiska lärprocesser i
grundlärarprogrammet
Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Att våga se och möta sina
fördomar
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development.
Belonging and Sensing in a Vanishing
World
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
2022 -
Learning About And Through Sustainability:
Relational Pedagogy And Storyline As A
Teaching
Foundation
Margaretha Häggström
International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies, ISSN: 2582-1601 - 2022 -
Storyline for Futures Literacy�- Teachers’ Role and Relational
Pedagogy
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Storyline: A Way to Understand Multimodality in a Learning Context and �Teacher Education, in Theory and
Practice�
Margaretha Häggström, Eva-Lena Happstadius , Anna Udén
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and Sustainability - 2022 -
Including sustainability and facilitating � pupils’ agency in primary school
education�
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Att undervisa i hållbar utveckling - Relationellt
perspektiv
Margaretha Häggström, Charlotta Acevski, Hanna Averby, Sara Carlsson, Nea Eliasson, Karin Glänneskog, Jessica Hansson, Anna Johansson, Oliver Jönsson, Helena Lindqvist, Eva Gustavsson Marsh, Anders Norén, Torbjörn Nyberg, Felicia Ramsén, Lovisa Thor, Jonny Hallberg, Jonny Hallberg, Margaretha Häggström
2022 -
Embodied Connective Aesthetics: A Collaborative Art Project Guided by
Mirroring
Margaretha Häggström
Crossing boundaries and disciplines: The book of selected readings IVLA 2019 - 2021 -
Deep Valleys, Dense Swamps, Narratives from a Life-World of a
PhD-Student
Margaretha Häggström
Storied Doctorates. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 1. Springer / In: Lee E., Xypaki M., Sinakou E., Mejía-Cáceres M.A., Schwambach A. (eds) - 2021 -
En fikapaus i skogen: Social samvaro och samtal om existentiella villkor i all
enkelhet
Margaretha Häggström
Matarv. Berättelser om mat som kulturarv - 2021 -
Skolgården som arena för kulturarvsyttringar: möjligheter och
begränsningar
Margaretha Häggström
Forum Kulturarv 2021: Kulturarv för framtiden. Kulturarvsakademin, Göteborg - 2021 -
Pedagogical approach with visual literacy at its core:
Storyline and
sustainability
Margaretha Häggström
IInternational Visual Literacy Association Conference 2021, Toledo: SEEING ACROSS DISCIPLINES: VISUAL LITERACY AND EDUCATION, - 2021 -
Storyline in teacher education: Real life situation, critical incidents and the role of the
character
Margaretha Häggström
Storyline Greece, Conference at the University of Thessaly - 2021 -
Online Storyline: Online Methods and Programs to Support Oral Language
Learning.
Virginia Lockhar-Pedersen, Margaretha Häggström
Tal!” - den fællesskandinaviske konference om mundtlighed/mundtlig kommunikation i fremmedsprogsundervisningen, Köpenhamn 2021 - 2021 -
Storyline: En narrativ metod för multimodal språkutveckling, på plats såväl som
online.
Margaretha Häggström, Virginia Lockhart-Pedersen
“Tal!” - den fællesskandinaviske konference om mundtlighed/mundtlig kommunikation i fremmedsprogsundervisningen. Köpenhamn 2021. - 2021 -
Futures literacy – to belong, participate and act! An Educational
perspective
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Futures : The journal of policy, planning and futures studies - 2021 -
Who Are You And Who Am I?
An Autoethnographic Study on How Mirror Neurons Guide the
Artwork in a Collaborating Art
Project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies - 2021 -
Visual Genealogy of Portraits, Self-Portraits, and Selfies: Same Phenomenon, Different Phase of
History
Margaretha Häggström
In Danilo M. Baylen (Ed.), Dreams and Inspirations: The book of Selected Readings 2018 - 2020 -
Experiential Learning through Art-based Environmental Education in a Storyline - a Foundation for Sustainable Thinking and
Acting
Margaretha Häggström
IMAG InSEA - 2020 -
Transformative Learning and Identity Building through Aesthetic Experiences in a
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Teaching through - 2020 -
Teaching through Stories
Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher
Education
Margaretha Häggström, Kristine Høeg Karlsen
2020 -
Avantgarde utan auktoritet – miljöaktivism i en
lågstadieklass
Margaretha Häggström
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2020 -
Enhancing children’s literacy and ecological literacy through critical place-based
pedagogy
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Environmental Education Research - 2020 -
Storyline: A Way to Understand Multimodality in a Learning Context and Teacher Education,
in Theory and
Practice
Margaretha Häggström, Eva-Lena Happstadius , Anna Udén
Teaching through Stories. renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education - 2020 -
Take Action! Encountering Disorienting Dilemmas in Order to Include the More-Than-Human World –
an Act of Sustainable
Thinking
Margaretha Häggström, Linus Djurstedt
Teaching through Stories. Renewing the Scottisch Storyline Approach in Teacher education - 2020 -
Introduction: Teaching through Stories:
The Storyline Approach in Teacher
Education
Margaretha Häggström, Kristine Høeg Karlsen
Teaching through Stories. Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education - 2020 -
Experiencing the environment of a forest through all senses: visual literacy based on multimodal
capacity
Margaretha Häggström
2020 INTERNATIONAL VISUAL LITERACY CONFERENCE: VISUAL LITERACY IN THE VIRTUAL REALM - 2020 -
Future Literacy – en holistisk pedagogisk grund för literacy och ekologisk
literacyundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
FND2020: Forskning i Naturvetenskapens didaktik - 2020 -
Reflections on Intertwinements with a Place in a
Forest
Margaretha Häggström
Beyond Plant Blindness: Seeing the Importance of Plants for a Sustainable World. Bryndís Snæbjörnsdóttir, Mark Wilson, Dawn Sanders (red.) - 2020 -
Do you see how I feel and can you feel it?
A study including mirror neurons in a collaborating art
project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
Making: Proceedings of the Insea World Congress 2019, Vancouver. - 2020 -
Have you ever listened to the plants’ wisdom?
A contribution to an inter-disciplinary dialogue on thoughts,
imaginations and embodied relationships with
plants
Margaretha Häggström
Unpsychology Magazine: Other-than-human anthology - 2020 -
The art of read-aloud, body language and identity construction: A multimodal interactional analysis of interaction between parent, child and picture
book
Margaretha Häggström
International Journal of Language Studies - 2020 -
Take action! Encountering disorienting dilemmas in order to include the more-than-human world - an act of sustainable
thinking
Margaretha Häggström
NERA, 4-6 March, 2020: Rethinking the futures of education in the Nordic countries - 2020 -
Symposium:
Embracing issues of sustainability through cross-curricular educational settings in teacher education: Storyline at the
fore-front
Kristine Høeg Karlsen, Kristine Høeg Karlsen, Margaretha Häggström
NERA Conference 2020, 4-6 March: Rethinking the futures of education in the Nordic countries - 2020 -
Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och
undervisning
Margaretha Häggström
2020 -
Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural
environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet - 2019 -
Common and mixed paintings - What, How and
Why?
Margaretha Häggström
51st Annual IVLA (International Visual Literacy Association) Conference. 16.-19.10.2019, Leuven - 2019 -
Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas
betydelse för en hållbar
värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen, Margaretha Häggström
Resultatdialog_VR_2019 - 2019 -
Platserna och texterna i en hållbar läs- och
skrivundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt. 23+24 oktober 2019, Trondheim - 2019 -
Literacy and Multimodality in Swedish Teacher Education: Understanding and Bringing Together Theory and
Practice
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Utbildning & Lärande / Education & Learning - 2019 -
"Kulturarvsväskan” –en metod för ett studentcentrerat och aktivt
lärande
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
HKG 2019 Högskolepedagogisk konferens Göteborg, 24 oktober 2019 - 2019 -
Teori och praktik för pedagogisk
profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA
VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN
AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I
ÅR 2 OCH
6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete - 2019 -
What Do You See in Me?
A Collaborating Art Project Channeled Through
Mirroring.
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
51st Annual IVLA Conference 2019 - 2019 -
Lived experiences of being-in-the-forest as experiential sharing with the more-than-human
world
Margaretha Häggström
Journal of Environmental Education Research - 2019 -
Do you see how I feel and can you feel it?
An autoethnographic study on how mirror neurons guide the art-work in a collaborating art
project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
INSEA 2019: Making, Vancouver - 2019 -
Forest-Walks – An Intangible Heritage in Movement A Walk-and-Talk-Study of a social practice
tradition
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Landscapes: the Journal of the International Centre for Landscape and Language - 2019 -
Students being transformed into trees: inverted anthropomorphization in order to enhance connectedness to natural environments and
plants
Margaretha Häggström
Art, Theory and Practice in the Anthropocene. Julie Reiss (Ed.) - 2019 -
Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg - 2018 -
Visual Genealogy of Portraits, Self-portraits and Selfies - Same Phenomenon, Different Phase of
History.
Margaretha Häggström
Celebrating Fifty Years of the International Visual Literacy Association, 1-4 November, Chicago - 2018 -
Lärarutbildning utan estetiska ämnen – Förlorad kompetens för
lärarstudenter
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2018 Det akademiska lärarskapet - 2018 -
Preventing Plant Blindness in order to Develop Ecological Literacy. An Action Research on Storyline in a Swedish Elementary
School
Margaretha Häggström
The 7th International Storyline Conference, Storyline - The Next Generation - 2018 -
Being and the Forest: Students’ Transformation into Trees.
A Phenomenological Study on Art-based Environmental Education Focused on Preventing Plant
Blindness
Margaretha Häggström
InSEA CONGRESS 2018 Finland: Scientific and Social Interventions in Art Education - 2018 -
Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk
verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2018 -
Kärnbegrepp, didaktik och pedagogisk profession.
Studenter utvecklar kunskaper och färdigheter i didaktik och
metodik.
Anna Udén, Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Eva-Lena Happstadius
Högskolepedagogisk konferens HKG Göteborg - 2017 -
Visuell kunskap för multimodalt
lärande
Margaretha Häggström, Hans Örtegren
2017 -
Estetiklös lärarutbildning - konsekvenser i
belysning
Margaretha Häggström, Anna Udén
e17 - Tyst kunskap eller bara tystnad? Forskningskonferens om estetiska ämnen, i Umeå 31/10 - 2/11, 2017 - 2017 -
The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a
Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital - 2017 -
Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk
verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017 - 2017 -
Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En
aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och
6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017 - 2017 -
Ekologisk literacy och hållbar utveckling – vad har det med bildämnet att
göra?
Margaretha Häggström
NOFA6 (Nordisk fagdidaktisk konference, University of Southern Denmark, Odense. Maj 29-31 2017. - 2017 -
An Aesthetic and Ethical Perspective on Art-Based Environmental Education and Sustainability from a Phenomenological
Viewpoint
Margaretha Häggström
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development Young People, Subjectivity and Democratic Participation - 2017 -
Enhancing Emotional and Visual Literacy through Picturebook
Reading
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
IVLA2016 Engaging the Senses - 2016 -
Iscensätta sig själv för att förstå sig själv och andra. Ett ämnesövergripande utvecklingsarbete i
lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Malena Wallin
NÄD 2016 Ämnesdidaktiska broar - 2016 -
Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och
praktik
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan - 2016 -
Är vi redo för en breddad rekrytering till
lärarutbildningen?
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan - 2016 -
Bild, text och tal i samverkan – posterarbete för inkludering av och genom multimodala arbetsformer i den akademiska
miljön
Margaretha Häggström, Anneli Martin
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i högskolan - 2016 -
Änglaspråk och magplask. Multimodalt perspektiv på
svenska.
Margaretha Häggström, Georén Sprung Charlotte, Kareld Theres
2016 -
Metod, teknik och teori – En scaffoldingmodell för att stödja studenters
lärande
Margaretha Häggström, Anna Udén
HÖGSKOLEPEDAGOGISK KONFERENS Pedagogen 22 oktober 2015 Göteborg - 2015 -
Become Your Opposite Person-Participation and Communication by Visual
Representation
Margaretha Häggström
Risks and Opportunities for Visual Art Education in Europe. Culturgest, Lisbon, Portugal 7-9 juli, 2015 - 2015 -
Aesthetic expressions in order to achieve deep understanding: Storyline in higher
education
Margaretha Häggström, Anna Udén
6th International Storyline Conference, University of Strathclyde, Glasgow - 2015 -
Storyline in Teacher Education Program – To Understand Theory through
Practice
Anna Udén, Margaretha Häggström
6th International Storyline Conference, University of Strathclyde, Glasgow - 2015 -
Estetiska lärprocesser-ett begrepp som stärker eller
marginaliserar?
Margaretha Häggström
Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014 -
När lärarstudenter blir änglar - Multimodalt perspektiv på
högskolepedagogik
Margaretha Häggström
NU2014 Nätverk och Utveckling, 8-10 oktober 2014, Umeå - 2014 -
Undervisningsmetod - Det förbjudna
didaktikperspektivet
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2014 Nätverk och Utveckling, 8-10 oktober 2014, Umeå - 2014 -
Multimodal and Aesthetic Expressions in Higher
Education
Birgitta Svensson, Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
InSEA World Congress, Melbourne, 7- 11/7, 2014 - 2014 -
När bilddiaktik blir didaktiska verktyg i
svenskämnet
Margaretha Häggström
NÄD2014, Nationell ämnesdidaktisk konferens 2014, 9-11/4, Göteborg - 2014 -
Studentaktiv undervisning - Storyline i
lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
NÄD2014, Nationell ämnesdidaktisk konferens, 9-11/4, 2014,Göteborg - 2014 -
Delaktighet och kommunikation genom visuell
representation
Margaretha Häggström
Mångfald och differentiering. Inkludering i praktisk tillämpning. - 2013 -
Låt den handledde leda samtalet med hjälp av
fotoelicitering
Margaretha Häggström
Chalmers Konferenser, NU2012, Oktober 2012, Göteborg - 2012 -
Estetiska lärprocesser- Begrepp som stärker eller marginaliserar
bildämnet.
Margaretha Häggström
KLÄM2012, Konferens om lärande, ämnesdidaktik och mediebruk, 14-16 maj, 2012, Umeå - 2012 -
Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt
lärande
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Chalmers konferenser, NU2012, oktober 2012, Göteborg - 2012 -
Kulturarv på
schemat
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
Kreativitet och mångfald. Kulturarvspedagogik för ett nytt decennium. Konferensrapport från NCK:s 6:e årliga konferens. Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik. Östersund 2011 - 2011 -
Projekt Stora Rös 2005 - en dialog om ett gränsöverskridande
projekt
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
Arkeologen : nyhetsbrev från Institutionen för arkeologi, Göteborgs universitet - 2005