- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Marianne Molander Beyer
Marianne Molander Beyer
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Marianne Molander Beyer
(Présentation en français ci-dessous)
Forskning Min forskning rör två områden: dels det franska språket och svensk-franska relationer på 1700- 1800- talet, dels språkdidaktik med fokus på lärande, motivation och bedömning i moderna språk.
Jag disputerade i franska på den humanistiska fakulteten vid GU 1987 med en kritisk utgåva av Gustav Philips Creutz brev från hans första år som Sveriges ambassadör i Paris, 1766 - 1770. Breven från hans resterande ambassadörstid,1771 - 1783, publicerade jag 2006 på ett franskt förlag. Korrespondensen, som är på franska och ställd framför allt till Gustaf III, ger synnerligen värdefulla upplysningar om det dåtida samhället, om politiska skeenden och om kulturgången mellan Frankrike och Sverige. År 2010 gav jag tillsammans med akademiledamoten Horace Engdahl ut Gustav Philip Creutz Dikter och brev i Svenska Akademiens klassikerserie. I denna utgåva har jag valt ut, översatt till svenska och kommenterat ett antal brev ifrån den franska utgåvan. Jag har även forskat och skrivit artiklar om Axel von Fersen, Magnus Staël von Holstein och Kurt von Stedingk. 2015 publicerade jag ytterligare en bok skriven på franska i samarbete med den franske historikern Franck Favier, specialist på Karl Johan Bernadotte, om svensk-franska relationer mellan 1718 och 1848 under titeln: Les Relations entre la France et la Suède de 1718 à 1848, Une Amitié amoureuse.
Sedan 2014 ingår jag i det tvärvetenskapliga, nationella forskningsprojektet ”Jean-Jacques Rousseau och Sverige”, som består av elva forskare från Stockholms, Lunds och Uppsala universitet samt Skövde högskola och med FD Jennie Nell som projektledare. Inom detta projekt har jag forskat och skrivit om hur Sverige fick del av Rousseaus filosofiska teorier och hans idéer om uppfostran liksom om vilken bild av denne omdiskuterade filosof som förmedlas bl.a. genom brev, dagböcker och tidningar. Denna forskning har resulterat i två publicerade artiklar, ”Bland kungligheter, diplomater och vetenskapsmän: Kunskapen om Jean-Jacques Rousseau och bilden av hans person förmedlad via resor brev och dagböcker under andra hälften av 1700-talet” , i samlingsvolymen Kritik och beundran Jean-Jacques, Rousseau och Sverige 1750-1850” (2017) samt en artikel om ”Jean-Jacques Rousseaus konstnärliga språk”, publicerad i Språkens magi (2018) , en festskrift till Ingmar Söhrman, professor i romanska språk.
Min nuvarande forskningsuppgift består i att författa en monografi om Jean-Jacques Rousseaus betydelse för lärande och undervisning i Sverige från 1750-talet till våra dagar, vilket innebär att jag får kombinera mina bägge forskningsområden, det franska språket och kulturen och mina didaktiska kunskaper.
Inom det utbildningsvetenskapliga området har jag ägnat mig åt frågor om varför studerande på grundskola, gymnasieskola och högskolor väljer bort moderna språk och hur vi kan ändra denna trend. Individanpassad undervisning och alternativa bedömningsformer är centrala inom detta område och jag har bland annat deltagit i forskningsprojektet ”Lärarens utvidgade bedömarroll” finansierat av Vetenskapsrådet samt i den nationella forskarskolan i de främmande språkens didaktik, FRAM, och handlett doktorander i språkdidaktik.
Undervisning Inom det ämnesdidaktiska fältet har jag undervisart och handlet jag på grund- och påbyggnadsnivå främst om kunskapssyn, språksyn, lärande och olika former av bedömning i moderna språk. Jag är också verksam som lärare i högskolepedagogik och föreläser och handleder bl.a. om Akademiskt skrivande. Härutöver föreläser jag om fransk påverkan på vårt lands språk och kultur liksom om svenskfranska relationer i historiskt perspektiv.
Särskilda utmärkelser
2014 tilldelades jag av det franska Kulturministeriet utmärkelsen: Kommendör av L’ordre des Palmes académiques för mina insatser för fransk kultur och
2019 Svenska Akademiens Gustavianska stipendium för betydelsefulla bidrag till utforskandet av den gustavianska tidens historia.
Nyckelord språkdidaktik, moderna språk, motivation, lärande i språk, individualisering, bedömning, portfolio, akademiskt skrivande, franska, svensk-franska relationer, 1700- och 1800-tal
-
Dixit: Gustaf III med egna
ord
Jennie Nell, Johannes Heuman, Elisabeth Mansén, Marianne Molander Beyer
2023 -
Till Eftervärlden: Clas Julius Ekeblad 1742–1808: Brev, dagböcker och reseskildringar
berättar
-
Rousseau om det goda och fria
barnet
Marianne Molander Beyer
Barnläkaren - 2020 -
Lärande lärarstöd i de digitala läromedlen:
Alles Deutsch 7 Digital 978-91-47-13048-1
Mucho más 6 Digital 978-91-47-13042-9
À plus! 6 Digital
978-91-47-13051-1
-
Jean-Jacques Rousseau, en
språkkonstnär
Marianne Molander Beyer
Språkens magi, En festskrift för Ingmar Söhrman,professor i romanska språk, ansv. redaktörer Andrea Castro och Anton Granvik - 2017 -
Bland kungligheter, diplomater och vetenskapsmän: Kunskapen om Jean-Jacques Rousseau och bilden av hans person förmedlad via resor brev och dagböcker under andra hälften av
1700-talet
Marianne Molander Beyer
Kritik och beundran Jean-Jacques, Rousseau och Sverige 1750-1850, red. Jennie Nell och Alfred Sjödin. - 2017 -
Les Relations entre la France et la Suède de 1718 à
1848
Marianne Molander Beyer, Franck Favier
2015 -
”Influences culturelles françaises sur la Suède pendant le XVIIIe siècle” i La langue dans la littérature, la littérature dans la langue, festskrift till professor Eva
Ahlstedt.
Marianne Molander Beyer
Romanica Gotoburgensia - 2014 -
Gustave III et les Suédois à
Spa
Marianne Molander Beyer
Spa, carrefour de l'Europe des Lumières - 2013 -
Evaluations des compétences langagières au collège et au lycée - Quelles
alternatives?
Marianne Molander Beyer
Synergies Pays Scandinaves - 2013 -
Referensramen i lärarutbildningen i främmande
språk
Marianne Molander Beyer
Språklärarens stora blå? En samling texter om Gemensam europeisk referensram för språk - 2011 -
Axel de Fersen et Marie-Antoinette, un amour mondain et
"spriritualisé"
Marianne Molander Beyer
Amour divin, amour mondain dans les écrits du for privé de la fin du Moyen Âge à 1914. Actes réunis et présentés par Maurice Daumas - 2011 -
Gustav Philip Creutz Dikter och
brev
Marianne Molander Beyer, Horace Engdahl
2010 -
Lärande och bedömning - ett
språklärarperspektiv
Britt Marie Apelgren, Marianne Molander Beyer
Språkdidaktiska perspektiv - 2009 -
Trois amis suédois à la Cour de Marie-Antoinette - trois destins différents, Axel de Fersen, Curt de Stedingk et Erik Magnus de
Staël
Marianne Molander Beyer
Paroles sur la langue. Etudes linguistiques et littéraires. Mélanges offerts au professeur Christina Heldner à l'occasion de son départ à la retraite. Edités par Eva Ahlstedt et Ingmar Söhrman - 2009 -
Un ambassadeur de Suède en France au temps des
Lumières
Marianne Molander Beyer
Revue d’Histoire nordique. Université de Toulouse le Mirail - 2008 -
Alternativa bedömningsformer i
språk
Marianne Molander Beyer
Granfeldt, J., Håkansson, G., Schlyter S. (red.). Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi. Rapport från ASLAs höstsymposium i Lund 8-9 november 2007 - 2008 -
Några preliminära efrarenheter från Vetenskapsrådsprojektet Lärarens utvidgade bedömarroll
(LUB)
Marianne Molander Beyer, Anne Dragemark
Lingua - 2007 -
Preliminära erfarenheter från Vetenskapsrådsprojektet Lärarens utvidgade bedömarroll
(LUB)
Marianne Molander Beyer
Lingua - 2007 -
Franskt inflytande till svenskans nytta och Sveriges
ära
Marianne Molander Beyer
I Ekman, S., Malm, M. & Stenberg, L. (red.), Den litterära textens förändringar. Studier tillägnade Stina Hansson - 2007 -
Comte de Creutz, La Suède et les Lumières, Lettres de France d’un Ambassadeur à son Roi
(1771-1783)
-
Comte de Creutz, La Suède et les Lumières, Lettres de France d'un Ambassadeur à son Roi,
1771-1783
-
Vad händer med de moderna
språken?
Marianne Molander Beyer
Forskning om undervisning i främmande språk : rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004, red. Eva Larsson Ringqvist and Ingela Valfridsson - 2005 -
Språklig enfald eller mångfald – en studie om gymnasielevers och språklärares uppfattningar om elevers val av moderna
språk
-
Språk och
naturvetenskap
Marianne Molander Beyer
Lingua - 2002 -
Inventaire et index de la Correspondance Littéraire secrète, dite de
Mettra
Marianne Molander Beyer
Avisan (tidsskrift utgiven av sällskapet för 1700-talsstudier, redaktör Margareta Björkman) - 2000 -
På jakt efter en
metod
Marianne Molander Beyer
Målspråk och språkmål. Festskrift till Eie Ericson. Göteborgs universitet, Enheten för språk och litteratur - 1999 -
Le Comte de Creutz, un ambassadeur
francophile
Marianne Molander Beyer
Influences, Société Royale des Sciences et des Belles Lettres, Göteborg & Paris - 1998 -
Evaluation im Klassen -und
Schulalltag
Marianne Molander Beyer, Birgitta Ljungbergh
Lehrerfortbildung, Schulentwicklung und Qualitäts-Sicherung, Landesinstitut für Schule und Weiterbildung - 1996 -
Pont Neuf
2
Marianne Molander Beyer, M. Bauhr
1995 -
Pont Neuf
1
Marianne Molander Beyer, M. Bauhr
1994 -
Gustav Philip
Creutz
Marianne Molander Beyer
The Dictionary of Art - 1994 -
Regards sur la
France.
Marianne Molander Beyer, G. Agerberg
1989 -
Le Comte de Creutz, Lettres inédites de Paris,
1766-1770
-
Svenska -80:
Påverka-påverkas
Marianne Molander Beyer, E. Ljungmark
1983 -
Allez
France
Marianne Molander Beyer, K Heurlin, E. Ljungmark
1981 -
Vite et
bien
Marianne Molander Beyer, L. Clementsson, K Heurlin
1978 -
Les Français et les autres.
Övningsbok
Marianne Molander Beyer, K Heurlin
1974 -
En français dans le monde.
Övningsbok
Marianne Molander Beyer, K Heurlin
1974 -
Vive le Français.
Övningsbok
Marianne Molander Beyer, K Heurlin
1971