Tove Andersson
Om Tove Andersson
Tove Andersson är doktorand i Humaniora med utbildningsvetenskaplig inriktning inom ämnet idé- och lärdomshistoria. Hon har en bakgrund som gymnasielärare och ingår i forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Hennes forskningsintressen rör synen på elever, demokrati och kunskap ur ett såväl idéhistoriskt som samtida perspektiv.
Tove Anderssons avhandlingsarbete handlar om skolans uppdrag att fostra demokratiska medborgare. Uppdraget har länge betraktats som självklart – om än inte lätt – och det har historiskt tolkats på olika sätt. Mot en skisserad bakgrund av hur fostran har betraktats i förhållande till utbildning historiskt, undersöks hur tanken om att fostra just demokratiska medborgare tar sig uttryck i samband med andra världskrigets slut samt under 1990-talets början i Sverige. Utifrån den idéhistoriska studien vill projektet bidra till en diskussion om dagens skola och styrdokument i förhållande till sitt historiska arv, men också i förhållande till den alltjämt aktuella utbildningsfilosofiska frågan: är det möjligt att fostra elever till demokratiska medborgare och hur kan denna möjlighet i så fall tänkas?