Till sidans topp

Sidansvarig: Telefonväxeln
Sidan uppdaterades: 2018-05-25 15:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM

vid Rektor

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM
Box 160
405 30 Göteborg
Leveransadress: Vera Sandbergs allé 5 A
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8, 411 33 Göteborg

Fax: 031-786 2200
Epost: ncm@ncm.gu.se

Föreståndare: Peter Nyström

Senaste publikationer

Cultural Variation in the Effectiveness of Feedback on Students' Mistakes
K. Eriksson, J. Lindvall, Ola Helenius, A. Ryve
Frontiers in Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fysikbegreppets flyktighet: En konsekvens av kursplaneförändringar?
Helena Johansson, Magnus Oskarsson, Peter Nyström
Från forskning till fysikundervisning. Bidrag från konferensen 10– 11 april 2018 i Lund arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik, s. 33-47, Norrköping, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Authority in students’ peer collaboration in statistics: an empirical study based on inferentialism
A Seidouvy, Ola Helenius, M Schindler
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Progression i undervisning av tal i bråkform
Caroline Nagy
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Algebra i grundskolan
Johan Häggström, Cecilia Kilhamn, Marie Fredriksson
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, Lärobok 2019
Lärobok

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using TIMSS items to evaluate the effectiveness of different instructional practices
K. Eriksson, Ola Helenius, A. Ryve
Instructional Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11.
Johan Häggström, Yvonne Liljekvist, Jonas Bergman Ärlebäck, Maria Fahlgren, Oduor Olande
Göteborg, Nationellt Centrum för Matematikutbildning/SMDF, Proceeding 2018
Proceeding

Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME 42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Explicating professional modes of action for teaching preschool mathematics
Ola Helenius
Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 12 av 12

Namn Titel Telefon E-post
Dahlberg, Ulrica Forskare, biträdande 031-786 2286 ulrica.dahlberg@ncm.gu.se
Dippe, Gunther It-ansvarig 031-786 2376 dippe@ncm.gu.se
Flognman, Carl Forskare, biträdande 031-786 6989 calle.flognman@ncm.gu.se
Forslund, Ann-Charlotte Administratör 031-786 6985 ann-charlotte.forslund@ncm.gu.se
Fröberg, Anette Administratör 031-786 2203 anette.froberg@ncm.gu.se
Helenius, Ola Forskare ola.helenius@ncm.gu.se
Häggström, Johan Pedagogisk utvecklare 031-786 6987 johan.haggstrom@ncm.gu.se
Kilhamn, Cecilia Pedagogisk utvecklare 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Nagy, Caroline Pedagogisk utvecklare caroline.nagy@ncm.gu.se
Nilsson, Lena Forskare, biträdande 031-786 6982 lena.nilsson@ncm.gu.se
Nyström, Peter Universitetslektor, Föreståndare 031-786 6837 peter.nystrom@ncm.gu.se
Wikström, Rose-Marie Administrativ samordnare 031-786 2206 rose-marie.wikstrom@ncm.gu.se

Visar 1 - 12 av 12

Visar 81 - 90 av 291

2012

Learning study- en guide
Johan Häggström, Bergqvist Maria, Henrik Hansson, Angelika Kullberg, Joakim Magnusson
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs Universitet, Bok 2012
Bok

Hur blir lärprocessen synlig i förskolan?
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2012
Artikel i övriga tidskrifter

2011

Mathematical Reasoning Requirements in Swedish Upper Secondary Level Assessments
T Palm, Jesper Boesen, J Lithner
Mathematical thinking and learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att utveckla de yngsta barnens matematiklärande i förskolan - vad krävs av läraren?
Elisabet Doverborg
Williams, Pia & Sheridan, Sonja (red.). Barns lärande i ett livslångt perspektiv, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Fermiproblem och klassrumskultur
Calle Flognman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

På kurs med nya planer
Ola Helenius, Anette Jahnke
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Möt andra kulturer på Biennalen i Umeå
Anette Jahnke
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Early Mathematics in the Preschool Context
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Educational encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Voices on learning and instruction in mathematics
Jonas Emanuelsson, Laura Fainsilber, Johan Häggström, Angelika Kullberg, Berner Lindström et al.
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Learning from Alex’s encounter with basic mathematical concepts
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Emanuelsson, Jonas et al. (red.) Voices on learning and instruction in mathematics, Göteborg, Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 291

Sidansvarig: Telefonväxeln|Sidan uppdaterades: 2018-05-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?