- Hem
- Sahlgrenska akademin
- Termin 8 VFU - nya läkarprogrammet - för kliniska handledare
Termin 8 VFU - nya läkarprogrammet - för kliniska handledare
Här finns information till dig som är klinisk handledare inom VGR och som ansvarar för studenter på nya läkarprogrammet och deras placering under termin 8
Under termin 8 kommer studenterna att göra praktik inom verksamheterna psykiatri, neurologi, oftalmologi och öron-näs- och halssjukdomar (ÖNH).
Kursen ges första gången VT25
Kursens mål
Övergripande mål för kursen finns i terminens kursplan. Se kursplanen i kolumnen till höger.
VFU - Verksamhetsförlagd utbildning
Under VFU på psykiatri (4 veckor) förväntas studenterna träna och få återkoppling på centrala arbetsuppgifter för läkare (EPA). Allmän information om EPA finns här.
Följande EPA bör i tränas i samband med olika aktiviteter
- Bedömning av patient på psykiatrisk akutmottagning
- Inskrivning till slutenvårdsavdelning
- Uppföljning under inneliggande vård
- Utskrivning från slutenvård
- Bedömning på öppenvård
Fokus ligger på att utveckla ett professionellt och empatiskt förhållningssätt gentemot patienter, anhöriga och kollegor. Träningen inkluderar färdigheter som att ta anamnes, formulera psykiskt status, planera preliminära utrednings- och behandlingsplaner, dokumentera, ge strukturerad muntlig rapport samt delta aktivt i teamarbete. Det är viktigt att understryka att studenten inte behöver leda samtalen för att öva dessa färdigheter, då strukturerad sammanfattning, dokumentation och reflektion kring diagnostik ingår i kliniska färdigheter.
Involvera studenten i dessa aktiviteter utifrån studentens behov av träning och den kliniska situationen. OBS! Alla EPA kan inte tränas vid samma tillfälle. Välj vid varje tillfälle en eller några få EPA för träning utifrån studentens behov och den kliniska situationen
Följande aktiviteter kan tränas under handledning av annan legitimerad personal: rapportera patientärende, uppföljande samtal med mera.
Vad förväntas av mig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA samt ge specifik och konstruktiv återkoppling till studenten som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Ta något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra och något som studenten kan tänka på att utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finner du här samt i en kort film längre ned på sidan.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Lägg till ytterligare filmer som ni önskar ha med
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under kursdelen Neurologi har studenterna VFU under totalt tre veckor måndag-fredag, varav en vecka inom öppenvård, en vecka i slutenvård och en ”blandad vecka” med simuleringsövningar auskultation inom neurokirurgi, rehabiliteringsmedicin och klinisk neurofysiologi.
Att kunna ta en relevant anamnes, utföra status på en patient med neurologisk problematik och använda informationen för att ställa topisk diagnos är centrala lärandemål under kursdelens kliniska praktik. Studenterna förväntas därför träna, bli observerade och få återkoppling på dessa aktiviteter vid samtliga placeringar. Utöver detta ska studenterna få möjlighet att träna på att utforma planer för utredning, åtgärder och behandling i samråd med patienter, diskutera utredningsresultat med patienter, skriva remisser, dokumentera patientmöten och samverka med andra i samband med ronder och utskrivning. De ska också få träna på att ta ställning till medicinsk olämplighet för körkort och vapeninnehav.
Dessa aktiviteter ingår i ramverket för EPA, dvs utgör centrala arbetsuppgifter för läkare som studenterna förväntas kunna ta ansvar för att utföra efter genomförd läkarutbildning. Det är viktigt att du som handledare involverar studenterna aktivt i dessa arbetsuppgifter, observerar och ger återkoppling enligt ramverket för EPA . Allmän information om EPA finns här.
Placering inom öppenvård
Följande arbetsuppgifter förväntas studenterna träna aktivt i samband med patientbesök öppenvårdplaceringen:
- Anamnes och status
- Diagnostik (först topisk och etiologisk)
- Föreslå utredning
- Förklara och motivera föreslagen utredning för patienten
- I samråd med patienten utforma åtgärdsplan och uppföljning
- I samråd med patienten genomföra behandling
- Ta ställning till och informera om eventuell olämplighet för körkort / vapeninnehav
- Dokumentera patientmöten i journal
- Om tillfälle ges: utföra LP (studenterna har tränat på detta i simulerad miljö)
Placering inom slutenvården
Följande arbetsuppgifter förväntas studenterna träna aktivt i samband med rond, patentarbete på avdelning och utskrivning:
Ronden: Omvärdera diagnos om ny relevant information uppkommer, tolka och resonera kring utredningsresultat och vid behov föreslå fortsatt utredning, skriva remiss och arbeta i team som ledare/medarbetare.
Arbete med inneliggande patienter: Inhämta kompletterande anamnes och status, förklara syfte och tillvägagångssätt med planerad utredning för patienter, diskutera utredningsresultat med patienter, i samråd med patienter formulera åtgärder och genomföra behandling.
Utskrivning: diskutera utredningsresultat med patienter, i samråd med patienten formulera åtgärdsplan, uppföljning och / eller genomföra behandling, ta ställning till och informera om eventuell olämplighet för körkort / vapeninnehav, samverka och vid behöv hänvisa till andra professioner och instanser vid tex vårdsplanering.
Dokumentation: Skriva daganteckningar, vård- och läkemedelsberättelser och slutanteckningar
LP. Om tillfälle ges: utföra LP, studenterna har tränat på detta i simulerad miljö)
Involvera studenten i dessa aktiviteter utifrån studentens behov av träning och den kliniska situationen. OBS! Alla EPA kan inte tränas vid samma tillfälle. Välj vid varje tillfälle en eller några få EPA för träning utifrån studentens behov och den kliniska situationen
AVD 623, ryggmärgskadeenheten, klinisk neurofysiologi
Följande arbetsuppgifter förväntas studenterna träna aktivt i samband med patientbesök öppenvårdplaceringen:
- Anamnes och status
- Topisk diagnos
Involvera studenten i dessa aktiviteter utifrån studentens behov av träning och den kliniska situationen. OBS! Alla EPA kan inte tränas vid samma tillfälle. Välj vid varje tillfälle en eller några få EPA för träning utifrån studentens behov och den kliniska situationen
Vad förväntas av mig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA samt ge specifik och konstruktiv återkoppling till studenten som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Ta något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra och något som studenten kan tänka på att utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finner du här samt i en kort film längre ned på sidan.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under kursdelen Oftalmologi har studenterna VFU under en hel vecka. För att förbereda dem inför denna intensiva vecka erbjuds ett pretest på fredagseftermiddagen innan VFU-veckan. Syftet med testet är att stimulera studenterna att förbereda sig genom att repetera och fördjupa sina kunskaper. Studenterna har också tillgång till digitalt utbildningsmaterial som stöd för sin inlärning.
VFU-veckan inleds med en genomgång av undersökningsteknik på Mölndals sjukhus, följt av en praktisk tenta där deras kliniska färdigheter bedöms. Därefter följer kliniska pass, där minst ett pass är en kandidatmottagning och minst ett pass är förlagt till jourmottagningen. Under veckan får studenterna även möjlighet att observera ögonoperationer och delta i verksamheten på olika ögonmottagningar.
Målet med VFU:
Att förbereda studenterna för att arbeta självständigt som legitimerade läkare genom att träna på centrala oftalmologiska arbetsmoment.
Placering på ögonmottagning
Under placeringen på ögonmottagningen förväntas studenterna träna på följande aktiviteter:
1) Grundläggande ögonundersökning:
- Ta anamnes och utföra status, inklusive:
- Synskärpa med/utan glasögon och med pinhole.
- Tryckmätning med I-Care
- Pupillreaktion med swinging light test
- Synfält enligt Donders
- Ögonmotilitet och evertering av övre ögonlocket
- Färgning med fluorescein - Undersöka med spaltlampa och utföra oftalmoskopi.
2) Diagnostik och planering:
- Identifiera och dokumentera fynd från undersökningar.
- Föreslå och motivera utrednings- och behandlingsplaner för vanliga ögonsjukdomar (röda ögon, trauma, katarakt, glaukom).
- Tolka, under handledning, widefield imaging och OCT macula som komplement till klinisk undersökning för en bättre förståelse av anatomi, patofysiologi och patientfallet som helhet.
3) Patientkommunikation:
- Informera patienter om diagnoser, utredningar och behandlingar på ett pedagogiskt sätt.
4) Remisskrivning:
- Skriva remisser till andra subspecialiteter internt eller till andra specialiteter externt.
Placering på kandidatmottagning
Vid kandidatmottagningen får studenterna möjlighet att under handledning träna på hela patientflödet. Rekommenderad struktur:
1) Introduktion: Handledaren förklarar tydligt vad studenten förväntas göra och i vilken ordning momenten ska utföras.
2) Patientundersökning:
- Anamnes: Kortfattad och målinriktad.
- Grundläggande ögonstatus (se ovan).
- Bildtagning: Widefield imaging och OCT macula.
3) Fallanalys: Studenten presenterar fynd, diffdiagnoser och förslag till utredning och behandling.
4) Handledarens roll:
- Diskutera fallet med studenten och ge feedback.
- Sammanfatta teori som är relevant för fallet.
- Ge specifik och konstruktiv återkoppling om anamnes, status och fallanalys.
Observera: Instruktionerna ska följas i mån av tid och kan anpassas utifrån den kliniska situationen och handledarens bedömning.
Vad förväntas av handledaren?
Som handledare förväntas du:
- Introducera studenten till kliniken och tydligt förklara förväntningarna samt vad studenten ska göra och i vilken ordning.
- Observera studentens praktiska färdigheter och ge specifik och konstruktiv återkoppling enligt EPA-ramverket.
- Stötta studenten i att reflektera över sina styrkor och utvecklingsområden.
- Uppmuntra studenten att delta aktivt i patientarbetet och ta ansvar för sin egen lärandeprocess.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenterna förväntas:
- Vara väl förberedda inför varje VFU-dag och aktivt ta ansvar för sitt lärande.
- Dokumentera sina erfarenheter och återkoppling i e-portföljen som används för kontinuerlig uppföljning.
- Delta aktivt i patientarbetet och visa intresse för att utveckla sina kliniska färdigheter.
Sammanfattande arbetsmoment på respektive placering:
Mölndals sjukhus
Genomgång av undersökningsteknik och praktisk tenta.
Kandidatmottagning
Anamnes, status, fallanalys, bildtolkning (widefield imaging och OCT), diskussion och feedback med handledare.
Jourmottagning
Bedömning av akuta tillstånd (röda ögon, trauma, glaskroppsavlossning) samt beslutsfattande under tidspress.
Ögonoperation
Observation av operationsteknik och perioperativ vård.
Ögonmottagning
Grundläggande undersökningar, diagnostik, remisskrivning och patientkommunikation.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under kursdelen Öron-, näs och halssjukdomar (ÖNH) har studenterna VFU under en vecka. Studentgruppen delas i en ÖNH -och en Ögon-del där halva gruppen börjar på ÖNH och den andra på Ögon för att sedan byta efter en vecka. VFU:n börjar fredagen innan VFU-veckan med det första av tre tillfällen med undersökningsteknik (för de som börjar sin placering på Ögon blir detta 10 dagar innan VFU- veckan börjar). Första dagen på VFU-veckan är det heldagsundervisning i undersökningsteknik.
Därefter följer undervisningsmottagning, handledd klinisk praktik och seminarier. På undervisningsmottagningen (två pass per student) får studenterna undersöka och bedöma autentiska patienter under handledning. Under den kliniska praktiken får studenterna möjlighet att observera ÖNH- operationer och delta i verksamheten på olika ÖNH-mottagningar. I slutet av veckan ligger två seminarier.
Målet med VFU:
Att förbereda studenterna för att arbeta självständigt som legitimerade läkare genom att träna på centrala arbetsmoment inom ÖNH-sjukvård.
Stora delar av VFU:n sker på ÖNH klinikens undervisningsmottagning. Mottagningen byggdes 2024 och är speciellt anpassad för studentundervisning. Studenterna får här utveckla sina kliniska färdigheter både genom att undersöka varandra och handlägga ”riktiga patienter”. Båda momenten ”undersökningsteknik”, när studenterna tränar på varandra, och ”undervisningsmottagning” när studenterna handlägger egna patienter sker alltså i den i lokal som kallas undervisningsmottagningen.
Undersökningsteknik
Under utbildningen i undersökningsteknik (tre halvdagar per student) på undervisningsmottagningen förväntas studenterna träna på varandra och lära sig bland annat följande moment:
- Utföra statusundersökningar, inklusive:
- Otoskopi och otomikroskopi
- Undersöka med pannlampa:
- Främre rinoskopi med nässpekula
- Munhåla och svalg med tungspatel - Palpation av halsens mjukdelar
- Endoskopisk undersökning av den övre luftvägen
- Stämgaffeltester
- Basal yrselutredning (HINTS, Dix-Hallpike, Epleys manöver)
- Svalg- och nasofarynxprovtagning
- Anlägga hörselgångstamponad
- Anlägga främre nästamponad
- Beskriva normalanatomi
Undervisningsmottagning
Vid undervisningsmottagningen (två halvdagar per student) får studenterna möjlighet att under handledning träna på hela patientflödet. Rekommenderad struktur och moment:
1) Introduktion: Handledaren förklarar tydligt vad studenten förväntas göra och i vilken ordning momenten ska utföras.
2) Patientundersökning:
- Anamnes: Kortfattad och målinriktad.
- Lämpligt ÖNH-status.
3) Fallanalys: Studenten presenterar fynd, diff. diagnoser och förslag till utredning och behandling.
4) Handledarens roll:
- Diskutera fallet med studenten och ge feedback.
- Handled/ komplettera status utifrån behov
- Sammanfatta teori som är relevant för fallet.
- Ge specifik och konstruktiv återkoppling om anamnes, status och fallanalys.
5) Patientkommunikation:
- Studenten informerar patienten om undersökningar, utredningar, diagnoser och behandlingar på ett pedagogiskt sätt och så långt det är rimligt. Handledaren stöttar vid behov.
6) Journaldokumentation:
- Studenterna skriver själva sina anteckningar i Melior. Remisser och liknande sköts av den kliniska handledaren
Observera: Instruktionerna ska följas i mån av tid och kan anpassas utifrån den kliniska situationen och handledarens bedömning.
Klinisk praktik under handledning
Varje student ska delta vid tre tillfällen i klinisk praktik. Studenten väljer själv utifrån klinikens schema vilken aktivitet studenten vill delta i. Amanuensen ansvarar för att ett uppdaterat schema finns på Canvas där studenterna kan boka sig på olika aktiviteter.
Vad förväntas av handledaren?
Som handledare förväntas du:
- Introducera studenten till kliniken.
- Observera och ge feedback på studentens praktiska färdigheter.
- Diskutera lämpliga patientfall med studenten.
- Stötta studenten i att reflektera över sina styrkor och utvecklingsområden.
- Uppmuntra studenten att delta aktivt i patientarbetet och ta ansvar för sin egen lärandeprocess.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenterna förväntas:
- Vara väl förberedda inför varje VFU-dag och aktivt ta ansvar för sitt lärande.
- Dokumentera sina erfarenheter och återkoppling i e-portföljen som används för kontinuerlig uppföljning.
- Delta aktivt i patientarbetet och visa intresse för att utveckla sina kliniska färdigheter.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Handledarutbildning
Alla som handleder läkarstudenter ska ha:
- grundläggande utbildning i handledning av läkarstudenter. Den kan erhållas genom ett av följande alternativ; ”Baskurs i handledning och lärande” för ST-läkare (4 dagar), ”Handledning av läkarstudenter – en nätbaserad introduktion” (digital utbildning i VGR:s lärportal, ca 60 min) eller motsvarande.
- genomgått introduktionskurs i EPA (digital utbildning VGR:s lärportal, ca 30 min)
Kontaktuppgift till kursledningen
Steinn Steingrimsson, kursledare, steinn.steingrimsson@gu.se
VFU ansvariga:
Psykiatri: Steinn Steingrimsson steinn.steingrimsson@gu.se
Neurologi: Johan Zelano johan.zelano@neuro.gu.se
Oftalmologi: Emad Abu Ishkheidem imadeddin.abu.ishkheidem@vgregion.se
ÖNH: Ola Sunnergren ola.sunnergren@gu.se
Kursadministratör kontaktas via mail: t8lakarprogrammet@gu.se