none

Afrika - från förhistoria till tidigmodern tid

AE1006
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-20010
Kursinnehåll

Om utbildningen

Kursen ger en bred introduktion till Afrikas arkeologi från förhistoria till tidigmodern tid. Afrika är den kontinent där vår art först utvecklades och varifrån moderna människor spreds över världen. Under årtusenden har kontinenten bevittnat utvecklingen av distinkta försörjningsstrategier, social organisation och urban och kulturell dynamik.

Kursen börjar med en översikt över benämningen Afrika som mänsklighetens vagga och förhistoriska samhällen. Den följer sedan diversifieringen av kulturer i nordvästra och sydöstra Afrika. Vid skiftet av det första årtusendet e.Kr. var Afrika en mycket dynamisk och kulturellt rik region bestående av olika befolkningsgrupper, stater och imperier med olika religionsuppfattningar vilka bedrev handel samt utvecklar varierade typer av djurskötsel och jordbrukstekniker men även hantverkstekniker.

Syftet med denna kurs är att kartlägga kulturer och dess skiftande ekologier, att exponera Afrikas rika historia och uppmuntra jämförande reflektioner.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)