Afrika - från förhistoria till tidigmodern tid
Om kursplanen
Kursens moduler
Behörighet
Innehåll
Kursen ger en bred introduktion till Afrikas arkeologi från förhistoria till tidigmodern tid. Afrika är den kontinent där vår art först utvecklades och varifrån moderna människor spreds över världen. Under årtusenden har kontinenten bevittnat utvecklingen av distinkta försörjningsstrategier, social organisation och urban och kulturell dynamik. Kursen börjar med en översikt över benämningen Afrika som mänsklighetens vagga och förhistoriska samhällen. Den följer sedan diversifieringen av kulturer i nordvästra och sydöstra Afrika. Vid skiftet av det första årtusendet e.Kr. var Afrika en mycket dynamisk och kulturellt rik region bestående av olika befolkningsgrupper, stater och imperier med olika religionsuppfattningar vilka bedrev handel samt utvecklar varierade typer av djurskötsel och jordbrukstekniker men även hantverkstekniker. Syftet med denna kurs är att kartlägga kulturer och dess skiftande ekologier, att exponera Afrikas rika historia och uppmuntra jämförande reflektioner.
Mål
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskaper om de viktigaste kulturella utvecklingslinjerna i Afrika från förhistorisk till tidigmodern tid i ett globalt perspektiv.
- diskutera förmoderna kulturer i deras kronologiska och geografiska sammanhang, med tonvikt på jämförande dimensioner mellan nordvästra och sydöstra Afrika
Färdigheter och förmåga
- diskutera tidigare kulturella företeelser ur ett rumsligt (lokalt/regionalt/globalt) perspektiv i flera skalor.
- identifiera och kritiskt förhålla sig till modeller och berättelser om tidigare afrikanska kulturer
- analysera källor och metoder inom afrikansk arkeologi, inklusive materiell kultur, muntliga och skriftliga källor och miljöregister
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att diskutera betydelsen av tidigare kulturer för dagens förhållanden
- värdera olika källor och material samt göra jämförande analyser.
- bedöma uppgifter och tolkningar inom afrikansk förhistoria och arkeologi
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, handledning och obligatoriska seminarier.
Examinationsformer
Examination sker i form av obligatoriska . Den som inte har deltagit vid de obligatoriska tillfällena tilldelas en kompletteringsuppgift.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
*För att godkännas på hela kursen krävs minst betyget godkänt (G) på alla tre delkurser. För *betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs väl godkänt betyg (VG) på två delkurser samt ett godkänt betyg (G) på en tredje delkurs.
Kursvärdering
Lärare på kursen ansvarar för att studenternas synpunkter systematiskt inhämtas genom skriftliga kursvärderingar vid kursens slut och att resultatet av dessa kommuniceras till studenterna samt ligger till grund för kursens fortsatta utvecklingsarbete.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursinnehållet är hållbarhetsrelaterat då minst ett av lärandemålen tydligt visar att kursinnehållet uppfyller minst ett av Göteborgs universitets bekräftade hållbarhetskriterier för hållbarhetsmärkta program 1(hållbarhet som koncept), 6 (värderingar, kultur och etik), och 9 (planering och design).