Alkohol- och narkotikaproblem 1
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå och ingår i 1) Masterprogram i socialt arbete (S2SOA) och 2) Masterprogram i missbruks- och beroendevetenskap med inriktning mot psykologi respektive socialt arbete (S2MIB) omfattande 120 högskolepoäng. Kursen ges även som fristående kurs.
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng, eller kandidatexamen i näraliggande område.
Innehåll
I kursen behandlas teorier och begrepp som ger fördjupad förståelse för alkohol- och droganvändning, i första hand problematisk sådan. Exitprocesser, psykosociala interventioner, makt och etik är centrala teman, liksom spänningsfältet mellan stöd och kontroll. Vidare fokuseras policyproduktion och spridning på lokal, regional, nationell och global nivå. Särskild vikt läggs vid att fördjupa studenternas förmåga till etiskt och vetenskapligt grundade ställningstaganden i professionellt socialt arbete på fältet.
Mål
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på en fördjupad nivå redogöra för och diskutera teorier om alkohol- och narkotikaanvändning, med fokus på problematiskt bruk.
- tyda och tolka den svenska alkohol- och narkotikapolitiska utvecklingen i relation till ett internationellt perspektiv.
- utifrån relevanta teorier självständigt granska och analysera psykosociala interventioner riktade till personer med problematisk alkohol- och droganvändning.
Färdigheter och förmåga
- identifiera och på ett initierat vis diskutera inkluderings- och exkluderingsprocesser med anknytning till alkohol- och narkotikabruk, på olika nivåer (makro, meso och mikro).
- kritiskt granska, jämföra och diskutera drogpolicys på lokal, nationell och global nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt identifiera etiska problem och kritiskt reflektera över såväl egna som professionella aktörers uppfattningar på det drogpolitiska området.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar med inslag av praktiska övningar och diskussioner. Nätbaserad kamratgranskning av skriftlig examinationsuppgift.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Kursen examineras genom två individuella paperarbeten samt genom en kamratgranskning av en annan students paperarbete. De två individuella paperarbetena examineras och betygssätts med VG, G och U. Kamratgranskningen av en annan students paperarbete betygsätts med G och U. Om ett individuellt paper eller kamratgranskningen får betyget U, men bedöms ligga nära gränsen för betyget G, skall komplettering medges.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg (G)krävs detta betyg på båda paperarbetena samt på kamratgranskningen. För betyget Väl godkänd (VG) krävs dessutom att de individuella paperarbetena visar på en mycket god förmåga att resonera självständigt, kritiskt och analyserande, samt att högt ställda akademiska krav på struktur, språkbehandling och vetenskaplig noggrannhet uppfylls. För Väl godkänd (VG) som kursbetyg fordras VG på båda paperarbetena samt G på kamratgranskningen.
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i ett särskilt utvärderingsprotokoll vid kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.