Ämnesdidaktik för slöjdlärare i grundskolan
Subject Didactics of handicraft teachers in primary and lower-secondary school
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Andersson, J. (2021). Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning. (Doktorsavhandling) Göteborg: HDK-Valand, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet. (s.107-124). Finns på: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/67
Andersson, J. (2019). Instruktion av hantverkstekniker i slöjden –fiktivt och konkret handling som kommunikativ resurs. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1). Finns på: https://doi.org/10.7577/formakademisk.2761
Andersson, J., Brons-Pedersen, L. & Illum, B. (2016). Kommunikation och lärande i slöjdverkstaden.
TechneA Journal, 23(2), 80-98. Finns på: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1274
Andersson, J. & Johansson, M. (2017). Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion. Forskning om undervisning och lärande, ForskUL, 5(1), 26-46. Finns på: http://forskul.se/ffiles/00513FEA/ForskULvol5_nr1_s26-46.pdf
Andersson, J., Brøns-Pedersen, L., Hasselskog, P., & Illum, B. (2020). Slöjdmetodikens svarta hål ‒ val och användning av kommunikation i instruktion. Techne serien, 27(2), 1–14. Finns på: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/3655
Björklund, L. (2008) Från novis till expert: förtrogenhetskunskap i kognitivt och didaktisk belysning. (Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik). Norrköping: Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Kapitel 3. Finns på: https://liu.se/cetis/konferenser/documents-tis2017/bjorklund-avh-novice-exp.pdf
Broman, A, Frohagen J, Wemmenhag, J. (2013). Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål. Forskning om undervisning och lärande nr 10. Finns på: https://forskul.se/ffiles/00797F5D/Slojd.pdf
Csikszentmihalyi, M. (2005). Flow – Den optimala upplevelsens psykologi. Natur & Kultur.
Hirsh, Å. (2017). Bedömning i skolan – vad och varför? Skolverket. Finns på: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1154653/FULLTEXT01.pdf
Hasselskog, P. (2010). Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen. (Göteborg Studies in Educational Science, 289). Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Finns på: http://hdl.handle.net/2077/21997
Hasselskog, P. (2017). Ska elever få välja materialinriktning inom slöjdämnet? Finns på: http://slojdlararportalen.se/ska-eleverna-fa-valja-materialinriktning-inom-slojdamnet/
Hasselskog, P. (2017). ”Vad kan man göra med eleverna på slöjden i åk 6?”. Finns på: http://slojdlararportalen.se/vad-kan-man-gora-med-eleverna-pa-slojden-i-ak-6/
Hasselskog, P. (2018). Kursplanens: "… och med andra material". Finns på: http://slojdlararportalen.se/kursplanens-och-med-andra-material/
Homlong, S. (2006). Samtal om estetiska aspekter i textilslöjden Techneserien vol 18:1 vetenskapliga perspektiv och metoder inom slöjdfältet. Tillgänglig: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/41/162
Johansson, M., & Illum, B. (2009). Vad är tillräckligt mjukt? Kulturell socialisering och lärande i skolans slöjdpraktik. FORMakademisk, 2(1), 69–82. Finns på: https://doi.org/10.7577/formakademisk.62
Lindqvist, E. (2014). Litteracitetsaktiviteter i slöjd och samhällskunskap – fallstudier av flerspråkiga elevers textanvändning (Licentiatuppsats). Stockholm: Stockholms universitet, Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling. Finns på: [http://www.diva- portal.org/smash/get/diva2:752071/FULLTEXT01.pdf](http://www.diva- portal.org/smash/get/diva2:752071/FULLTEXT01.pdf)
Skolverket (2022). Betyg och prövning Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Finns på: https://www.skolverket.se/getFile?file=10020
Skolverket (2024). Bedömning för hållbart lärande Kunskaps- och hälsofrämjande bedömningspraktiker i skolan. Finns på: https://www.skolverket.se/getFile?file=12431
Skolverket. (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd, Lgr22. Finns på: https://www.skolverket.se/getFile?file=9804
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket. (u.å.). Undervisning i slöjdämnet. Hämtad 2024-11-29 från https://larportalen.skolverket.se/
Artiklar och andra texter kan under kursen tillkomma.
Referenslitteratur
Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd. TechneA Journal, 23(2), 16-33. Finns på: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1374
Skolverket. (2015). Slöjd i grundskolan, en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9. Rapport 425. Stockholm: Fritzes.
Stukát, S. (2011). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Svenska skrivregler. (2008). Svenska språknämnden. Stockholm: Liber.