Kursplan

Ämnesfördjupning i arbetsterapi - Teorier och begrepp inom aktivitetsvetenskap och arbetsterapi

Kurs
ARB050
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-10-28
Beslutsdatum
2024-10-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Kursens moduler

Ämnesfördjupning i arbetsterapi - Teorier och begrepp inom aktivitetsvetenskap och arbetsterapi, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs och är obligatorisk för magister/masterexamen inom huvudområdet arbetsterapi.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs arbetsterapeutexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).

Innehåll

  • Historisk bakgrund och framväxt av aktivitetsvetenskap och dess tillämpning inom arbetsterapi
  • Centrala begrepp, begreppsmodeller och teorier inom aktivitetsvetenskap
  • Görandeperspektiv på hälsa
  • Begreppsanalys (modifierad)
  • Kartläggande litteraturöversikt av kunskapsområdet
  • Vetenskaps- och kunskapsteoretiska aspekter på utvecklingen av aktivitetsvetenskaplig och arbetsterapeutisk forskning
  • Hållbar utveckling
  • Aktivitetsvetenskap som ämne och tillämpad vetenskap inom arbetsterapi

Mål

Kunskap och förståelse
• redogöra för innebörden av begrepp och perspektiv inom aktivitetsvetenskap och arbetsterapi
• redogöra för vald begreppsmodell och teori inom aktivitetsvetenskap eller arbetsterapi

Färdighet och förmåga
• söka, analysera, värdera, sammanställa och referera till relevant vetenskaplig litteratur
• analysera teori, begrepp och vald begreppsmodell inom aktivitetsvetenskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen kunskapsutveckling i ett livslångt lärande
• diskutera perspektiv, begrepp och teorier inom aktivitetsvetenskap och arbetsterapi relaterat till hållbar utveckling

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen präglas av självständighet, reflekterande och fördjupat lärande. De
lärandeformer som används är föreläsningar, självstudier, seminarier och examinationer. Undervisningen genomförs på distans via digitala verktyg.

Undervisningsspråk: svenska
Kursen kan komma att ges på engelska

Examinationsformer

Bedömning av studenternas uppfyllande av lärandemålen sker genom två individuella skriftliga uppgifter, en muntlig examination, samt muntlig opponering av studiekamrats arbete. För godkänt betyg krävs fullföljda studieuppgifter, redovisning och deltagande i seminarier, samt godkänd muntlig examination. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment skall igentagning ske enligt anvisning av kursansvarig lärare.

• Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
• Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
• Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
• Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination,
om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursutvärdering sker skriftligt genom en kursspecifik enkät via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.

Övriga föreskrifter

För studierna krävs tillgång till dator och internetuppkoppling.