Ämnesfördjupning i oral hälsa med inriktning mot teoribaserad beteendeintervention
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå inom huvudområdet oral hälsa. Kursen kan även ges som uppdragsutbildning.
Huvudområde
Oral hälsa
Fördjupning
A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/erpå grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser omfattande 180 hp, varav 150 hp inom huvudområdet Oral hälsa, samt tandhygienistexamen och svensk legitimation för yrket
eller
tandläkarexamen, och svensk legitimation för yrket.
Innehåll
Delkurs I: Introduktion, ämnesfördjupning i oral hälsa med inriktning mot teoribaseradbeteendeintervention, 7.5 hp
- Tandhygienistens, respektive tandläkarens, arbete som en komplex bio-psyko-socialpraktik
- Hälsopsykologiska teorier och modeller av betydelse för patienters medverkan i preventions och behandlingsprogram
- Personcentrerad och samarbetsinriktad hälsokommunikation och metoder för att främja positiva munhälsorelaterade beteenden (ex. munhygien, kost och tobaksprevention/avvänjning)
- Granskning av ett givet patientfall och reflektera kring patientens beteendeproblematik kopplat till den orala hälsan
Delkurs II: Teoretisk analys och praktisk tillämpning inom oral hälsa med inriktning motteoribaserad beteendeintervention, 7.5 hp
- Praktisk tillämpning av teoribaserad beteendeintervention för patienters medverkan i preventions och behandlingsprogram
- Teoretisk analys av kliniska exempel på beteendeinriktad intervention
- Systematisk uppföljning av beteendeinriktad intervention
- Fokusering på vetenskapligt förhållningssätt och kunskapsfördjupning genom självständighet i planering och tillämpning av metoder för beteendeinriktade interventioner och systematisk uppföljning
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Diskutera kring hälsopsykologiska teorier och modeller med avseende på individers hälsobeteenden i relation till munhälsan och tandhygienisten, respektive tandläkarens, arbete
- Redogöra för vetenskapligt förankrade metoder för beteendeinriktad intervention vid prevention och behandling av orala sjukdomar
- Redogöra för en personcentrerad och samarbetsinriktad kommunikationsmetod
- Diskutera kring betydelsen av att kontinuerligt utvärdera de metoder och strategier som används i det egna dagliga arbetet som tandhygienist, respektive tandläkare,för en kunskapsgenererande praktik
Färdigheter och förmåga
- Identifiera patienter i behov av mer omfattande beteendeinriktad intervention
- Planera och genomföra beteendeinriktad intervention, baserad på beteendevetenskaplig teori och metod (i Nationella riktlinjerna för tandvårdbenämnt ”Kvalificerat rådgivande samtal”)
- Tillämpa en personcentrerad och samarbetsinriktad kommunikationsmetod
- Tillämpa systematisk uppföljning av beteendeinriktad intervention i klinisk praxis inom tandvården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa ett reflekterat och respektfullt förhållningssätt till egna och andras, däribland patienters, värderingar, prioriteringar, erfarenheter och utgångspunkter
- Göra bedömningar med hänsyn till etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter i forskning och utvecklingsarbete
- Identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen kunskapsutveckling i ett livslångt lärande
- Identifiera och diskutera perspektiv, begrepp och teorier inom oral hälsa, med inriktning mot teoribaserad beteendeintervention, relaterat till likabehandlings- och mångfaldaspekter samt i termer av hållbar utveckling
- Kritiskt värdera sina egna och andras metoder för hälso- och beteendeinriktadintervention och systematisk uppföljning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier, kliniskt arbete med patientfall, grupparbeten samt individuella- och gruppredovisningar
Undervisningsspråk: svenska
Litteratur på engelska förekommer
Examinationsformer
Genom totalt fem (5) skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter samt genom en redovisning och opposition av enskild skriftlig analys avseende teorier,begrepp och modeller med relevans för hälsopromotion och oral hälsa (delkurs I)
Genom totalt fyra (4) skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter samt genom en redovisning och opposition av enskild skriftlig analys avseende praktisk tillämpning och systematisk uppföljning av teoribaserade metoder för hälso- och beteendeinriktad intervention (delkurs II)
För godkänd kurs krävs närvaro vid seminarier, grupparbete, individuella- och gruppredovisningar samt examinationer. Frånvaro vid obligatoriska moment skall tas igen genom en individuell uppgift alternativt tas igen nästa gång kursen ges.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursutvärdering sker skriftligt, samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter somgenomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kliniska/praktiska övningar skall ske vid den studerandes arbetsplats i tandvården inom ramen för sin anställning. Detta förutsätter samråd mellan den studerande och arbetsplatsens ledning samt ledningens godkännande.