Litteraturlista

Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-19

af Geijerstam, Åsa & Jenny Folkeryd 2020. Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande. I: Elf, Nikolaj Frydensbjerg, Tina Høegh, Kristine Kabel, Ellen Krogh, Anke Piekut & Helle Rørbech (red.), Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag, s. 277-295. Syddansk Universitetsforlag.

Eriksson, Jessica., Grönvall Fransson, Camilla. och Johansson, Annelie, K. (2017) Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag.

Flyman Mattsson, Anna. (2021) Andraspråkets grammatik. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur.

Flyman Mattsson, Anna. (2021) Andraspråkets grammatik: övningsbok. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur.

Jakobson, Britt & Monica Axelsson 2017. Building a web in science instruction: using multiple resources in a Swedish multilingual middle school class. Language and education 31(6), s. 479-494. Tillgänglig som e-resurs via UB.

Liberg, Caroline 2023. Literacypraktiker i skolans olika ämnen. I: Billing, Anna Carin, Jenny Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Yvonne Hallesson, Andreas Nord, Olle Nordberg & Anne Palmér (red.), Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur: Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet, 24–25 november 2021. Uppsala: Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, s. 9-36. Nätpublicerad.

Uddling, Jenny & Anna Lindholm 2022. Att identifiera och beskriva naturvetenskapligt ämnesläsande i språkligt heterogena mellanstadieklassrum. Acta didactica Norden 16(1). Tillgänglig som e-resurs via UB.

Walldén, Robert 2017. Genrer och språkliga resurser i grundskolans läromedel : ett funktionellt perspektiv. Forskning om undervisning och lärande 5(2), s. 100-120. Tillgänglig som e-resurs via UB.

Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.

Referenslitteratur

Gibbons, P. 2018 Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur.