Litteraturlista

Andraspråksperspektiv på grammatikdidaktik för lärare i åk. 1-6

Kurs
SSA138
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-04

Eriksson, Jessica., Grönvall Fransson, Camilla. och Johansson, Annelie K. (2025) Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Tredje upplagan. Ingarö: Columbus förlag.

Flyman Mattsson, Anna. (2021) Andraspråkets grammatik. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur.

Flyman Mattsson, Anna. (2021) Andraspråkets grammatik: övningsbok. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur.

Kindenberg, Björn (red.) 2015. Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm:Liber. Enligt lärares anvisning. Högst 100 sidor.

Liberg, Caroline 2023. Literacypraktiker i skolans olika ämnen. I: Billing, Anna Carin, Jenny Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Yvonne Hallesson, Andreas Nord, Olle Nordberg & Anne Palmér (red.), Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur: Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet, 24–25 november 2021. Uppsala: Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, s. 9-36. Nätpublicerad.

Malmö Stad 2023. SVA-luppenStödmaterial vid behovsbedömning i svenska som andraspråk F–3. Malmö: Malmö stad, Grundskoleförvaltningen. Enligt lärares anvisning. Nätpublicerad.

Myhill, Debra, Helen Lines & Annabel Watson 2012. Making meaning with grammar: A Repertoire of Possibilities. English in Australia 47(3). S. 29–38. Tillgänglig som e-resurs via UB.

Myhill, Debra; Annabel Watson & Ruth Newman (2020). Thinking differently about grammar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2). Tillgänglig som e-resurs via UB.

Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3 & 4-6. Nätpublicerad.


Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.



Referenslitteratur

Gibbons, P. 2018 Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur.