Anja är barnens "medupptäckare"
Anja Sundell Gustafsson har arbetat med olika uppdrag inom förskola, pedagogisk omsorg och skola i över 40 år. Idag är hon mentor för nya förskollärare i Mölndals stad. Hon är stolt över att tillsammans med sina kollegor skapa förutsättningar för barn att utveckla förståelse och kunskap om bland annat allas lika värde, demokrati, integritet och socialt samspel.
Det bästa med jobbet är att få vara en medupptäckare och vän under barnens tid i förskolan
Anja Sundell Gustafsson blev förskollärare 1978 och har arbetat i Mölndals stad 41 år med olika uppdrag inom förskola, pedagogisk omsorg och skola. På sin nuvarande pedagogiska enhet har hon arbetat sedan 1995. Idag är hon även mentor för nyanställda förskollärare.
Vad innebär jobbet som mentor?
– Jag är en av tre mentorer i Mölndal, så jag är mentor till 1/3 av alla nyexaminerade nyanställda förskollärare i kommunen för att de ska utvecklas i sin yrkesroll. I uppdraget, som omfattar 20 procent av min tjänst, har jag träffar med min grupp ungefär en gång i månaden. Ett område som vi arbetar mycket med är den så kallade "praxischocken", det vill säga att få ihop teori och praktik i vardagen.
Jag har också enskild handledning och coachning med de nyanställda. Dessutom har vi träffar med de andra grupperna och då jobbar de mycket med självreflektion. Genom att inspireras av varandras arbetsplatser lär de mycket av varandra.
Mentorsuppdraget innebär att även jag får möjlighet att utvecklas i min egen yrkesroll.
Arbetet i arbetslaget
I Anjas grupp är de tre förskollärare som samarbetar med en öppnings/stängningsgrupp där deras tidiga och sena barn tas om hand mellan 6.30-7.15 och 16.30-17.30. I arbetslaget turas de om att arbeta tre olika skift under dagen mellan 7.15-16.30. Förskollärarna utgår från läroplanen och barnen när de tillsammans planerar all utbildning och den övergripande undervisningen.
– Arbetslagets planeringstid är 1,5 h per vecka. Då ansvarsfördelar vi specifika undervisningar, utvecklingssamtal, förändringar av lärmiljöer inköp av pedagogiskt material med mera. Tid för egen reflektion/planering är 2,5 h per vecka. Utöver detta har vi också studiedagar och arbetsplatsträffar.
Jag känner mig stolt över att tillsammans med mina kollegor kunna skapa förutsättningar för barn att utveckla förståelse och kunskap om allas lika värde, demokrati, integritet och socialt samspel.
En dag på förskolan
En vanlig dag på förskolan börjar med att den pedagog som har tidiga passet hämtar barn som kommit före 7.15 på den avdelning som har morgonpasset, tar emot familjer i tamburen samt förbereder frukost. Vid 7.45 kommer ”mellanpedagogen” i lagom tid till att frukosten serveras kl 8.00. En timma senare anländer "den sena pedagogen” och då går halva barngruppen ut. Efter lunch går gruppen som varit inne på förmiddagen ut. Förskollärarna varierar mellan olika gårdar som tillhör förskolan, olika skogar och lekplatser knutna till barnens boendemiljö. Vart de går beror på vilka aktiviteter och undervisningar barnen ska få vara med om.
– När vi är tillbaka på förskolan efter ett par timmar så delas barnen i mindre grupper, då berättar vi sagor på olika sätt tillsammans före lunch. Under lunchen sitter barnen i tre olika rum, tillsammans med en pedagog, för att få en lugn pedagogisk måltid.
En dag i veckan går hela gruppen till skogen, då äter vi även lunch ute. På eftermiddagen äter vi mellanmål tillsammans, oftast ute på någon gård.
Din förskola har en ”uteprofil”. Vad innebär det?
Allt vi gör inne kan också göras ute
– Förutom planerade aktiviteter och undervisningar har barnen tillgång till olika lek/lärandemiljöer under dagen. Allt vi gör inne kan också göras ute.
I all vår uteverksamhet kan barnen välja aktiviteter som vi gör inne, till exempel läsa böcker, måla, dansa, bygg/konstruktionslek. Vi har förråd ute på gårdarna med olika lekmaterial till barnen. När vi går till skogen lastar vi lekmaterial i våra skogsvagnar.
Den dagen vi går till skogen är vi ute mellan 9.00-14.00. I skogen har vi undervisningar/aktiviteter som till exempel äventyrspedagogik, ljudpromenader, hinderbanor med samarbetsövningar vi forskar tillsammans och lekar som passar i skogen.
idag finns en pedagogisk tanke i allt vi gör tillsammans med barnen.
Förändring i yrket som förskollärare
Anjas jobb har förändrats under de år hon arbetat i förskolan.
– När jag började arbeta i förskolan var vi 2,5 personal på 12 barn (äldre barn 3-7 år). Några barn kom tillbaka efter skolan och var med oss. Vi var närvarande och gjorde mycket roliga äventyr tillsammans med barnen. Men jag upplever att vi inte arbetade så medvetet och målinriktat då som vi gör nu.
Nu är vi tre personal, oftast två förskollärare och en barnskötare och 23 barn (äldre barn 3-5 år). Vårt uppdrag nu innebär att mycket tid läggs på dokumentation, utvärdering och analys av verksamheten, det gäller både barnens enskilda utveckling, gruppens processer och för oss pedagoger.
Idag finns det en pedagogisk tanke i allt vi gör tillsammans med barnen. För tillfället fokuserar vi pedagoger mycket på den nya läroplanen (Lpfö 18). Till exempel: Hur kan vi erövra och förstå ord och begrepp som "förundran" och "fantasi"? Ett annat område som vi fördjupar oss i just nu är hur vi kan arbeta med språkutveckling.
Jag känner mig stolt över att tillsammans med mina kollegor kunna skapa förutsättningar för barn att utveckla förståelse och kunskap om bland annat allas lika värde, demokrati, integritet och socialt samspel.
Utbildning: Anja Sundell Gustafsson är utbildad förskollärare vid Göteborgs universitet 1976-1978. Idag är utbildningen, enligt ordinarie studiegång, 3,5 år.
Om arbetsplatsen förskolan
Personaltäthet: Oftast två förskollärare och en barnskötare i varje grupp, men kan även vara tre förskollärare.
Barn per avdelning:
- 17 barn mellan 1-3 år (yngre grupp)
- 23 barn mellan 3-5 år (äldregrupp)
Arbetstider: Hos Anja börjar förskollärarna 7.00-7.30 och slutar 16.30-17.00. Barnskötarna öppnar och stänger så de börjar tidigare och slutar senare.