Kursplan

Arabiska, fördjupningskurs

Standard Arabic, Advanced Course

Kurs
AR1400
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/10
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-26
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för språk och litteraturer

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Vetenskaplig teori och metod, 7,5 Högskolepoäng
Textkurs II, 7,5 Högskolepoäng
Självständigt arbete, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs lägst betyget godkänd på 22,5 av 30 högskolepoäng från AR1300 Arabiska, fortsättningskurs eller motsvarande.

Innehåll

Kursen består av följande delkurser:


Delkurs 1: Vetenskaplig teori och metod, 7,5 högskolepoäng (Scientific Method and Theory 7.5 Higher Education Credits)
Inom ramen för denna delkurs studeras vetenskapliga teorier och metoder tillämpliga inom huvudområdet arabiska med särskilt fokus mot litteratur- och språkvetenskaplig analys. Utgångspunkten för studiet tas i aktuella forskningsfrågor. Särskilt diskuteras och problematiseras graden och arten av säkerhet, objektivitet och sanningshalt inom för området relevanta discipliner.

Delkurs 2: **Textkurs II, 7,5 högskolepoäng**(Text Course II, 7.5 Higher Education Credits)
Läsning av modern arabisk prosa studerad i en historisk och litteraturhistorisk kontext. Fördjupade studier av den arabiska grammatiken. Stilistisk analys.

Delkurs 3: Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Independent Project Work, 15 Higher Education Credits)
Delkursen syftar till att ge studenten erfarenhet av att skriva akademisk uppsats. Studenten ska kunna hantera källmaterial kritiskt, observera formalia och föra ett väl underbyggt, vetenskapligt resonemang. Källmaterial ska även omfatta arabisk text eller motsvarande (intervjuer, enkäter, etc). Uppsatsen ska skrivas på svenska eller engelska. Ämnet för uppsatsen väljs i samråd med examinator och med beaktande av handledarresurser.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • formulera, analysera och presentera ett väl avgränsat forskningsproblem med utgångspunkt i aktuell vetenskaplig litteratur;
  • läsa och förstå några representativa moderna arabiska prosatexter och redogöra för den historiska och idéhistoriska bakgrunden;
  • visa förtrogenhet med några för huvudområdet relevanta vetenskapliga teorier och metoder;


Färdigheter och förmåga

  • genomföra en detaljerad syntaktisk, morfologisk och stilistisk analys av några för studenten kända arabiska texter;
  • skriva ett självständigt arbete som behandlar en för huvudområdet relevant frågeställning med beaktande av grundläggande formalia;
  • förbereda och genomföra muntlig opposition på och försvar av självständigt arbete (vetenskaplig uppsats);
  • visa förmåga att söka, samla och värdera information i bibliotek, arkiv, databaser, etc.;


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa ett självständigt och vetenskapligt synsätt på ämnet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, lektioner och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska och arabiska

Examinationsformer

Skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftlig tentamen. För examinationen av delkurs 3 hänvisas till institutionens mall för bedömning av uppsatser.

Student som blivit underkänd i ett delmoment ges möjlighet till förnyat prov. Vid inlämningsuppgifter kan möjlighet till komplettering komma att erbjudas för att uppnå betyget godkänt. En sådan komplettering ska då göras inom utsatt tid (vanligtvis femarbetsdagar efter att resultatet meddelats), annars rapporteras betyget underkänt.

Student som godkänts i ett delprov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. Den studerande har inte heller rätt att återkalla inlämnat prov och på så sätt undgå att betygsättas.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om du inte blir klar med uppsatsen: om handledning, examination och omregistrering
1. Handledning för uppsatsarbetet är knutet till den termin då studenten är registrerad på kursen första gången. Handledning kan ske enskilt eller i grupp. Handledningstimmar tilldelas vid kursintroduktionen för respektive termin.
2. Om student inte har möjlighet att fullfölja påbörjat uppsatsarbete inom ramen för kursperioden måste student anmäla till studierektor snarast för att spara eventuellt innestående handledning till kommande kurstillfälle. Anmälan måste inkomma senast innan kursen slutar. Om ingen anmälan inkommer anses handledningen förbrukad och student har endast rätt till examination vid kommande examinationstillfällen.
3. Innestående sparad handledning enligt p. 2. kan användas kommande sex (6) terminer från det första tillfället student registrerade sig på kursen. Sparad handledning får endast användas under en och samma termin. Därefter har student endast rätt till examination av uppsats vid omregistrering. Student kan komma att tilldelas ny handledare då innestående handledning används.
4. Studenter som har innestående handledning enligt p. 2 och vill använda den till kommande kurstillfälle behöver anmäla till studierektor för aktuellt ämne senast 20 april (inför hösttermin) respektive 20 oktober (inför vårtermin). Det här gäller även i det fall en student vill använda handledning nästkommande termin efter första kurstillfället.
5. För rätt till användande av innestående handledning enligt p. 2–4 behöver student omregistrera sig på kurstillfälle då innestående handledning ska användas. Student behöver även omregistrera sig på kurstillfälle för att få uppsats examinerad.
6. Vid oförutsedda händelser, exempelvis sjukdom, kan sparad handledning som student planerat använda enligt p. 4 skjutas fram efter överenskommelse med studierektor/studievägledare.
7. För student som registrerades på kursen innan p. 1–6 trädde i kraft (VT22) prövas rätt till handledning separat.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få Väl godkänd (VG) på kursen krävs Väl godkänd (VG) på det självständiga arbetet.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att göra en skriftlig utvärdering av kursen. Resultat från utvärderingen publiceras digitalt.

Övriga föreskrifter

Likabehandlingsaspekter skall beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.