Arbetsmiljö
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges inom Arbetsvetarprogrammet - programmet för analys och utvärdering av arbete och arbetsmarknad, men kan också ges som fristående kurs. Kursen är en fördjupningskurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsvetarprogrammet-programmet för analys och utvärdering av arbete och arbetsmarknad (S1ARB)
Behörighetskrav
Minst 60 hp i Arbetsvetenskap, eller motsvarande.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i svenska och internationella trender med avseende på förändringar i arbetsmiljön. Den ger en introduktion i hur arbetsmiljön kan förstås och förklaras i samband med sociala strukturer som socioekonomi och kön samt inom ramen för en bredare kontext av arbetsliv och arbetsmarknad. Kursen går igenom hur arbetsmiljöarbetet styrs och regleras av lagar, avtal och samverkan mellan arbetsmarknadens parter och på arbetsplatser. Den syftar till att studenterna ska förvärva kunskap om samhälleliga, organisatoriska och individuella faktorer som har effekt på arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet samt hur detta i sin tur påverkar människors hälsa, välbefinnande och utveckling i arbetslivet. Kursen behandlar arbetsmiljö på såväl arbetsmarknadsnivå som organisations-, arbetsplats- och individnivå. Fokus är den sociala och organisatoriska arbetsmiljön men den fysiska miljön behandlas också.
Arbetsvetenskapliga perspektiv på arbetsmiljö, arbete, välbefinnande och hälsa ges även från psykologi, hälsovetenskaper, organisation och ledarskapsstudier. Analyser av arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete genomförs såväl gruppvis som individuellt och presenteras skriftligt och muntligt. Kursen består av följande tre teman samt samspel mellan dessa som formar arbetsmiljöförhållanden och arbetsmiljöarbete:
Arbetsmiljö ur ett arbetsmarknadsperspektiv
Här introduceras perspektiv där arbetsmiljö förstås och förklaras ur makroperspektiv. Teori och forskning om hur dagens arbetsmarknad är uppdelad utifrån olika branscher och sektorer behandlas, samt hur olika villkor för dessa, också utifrån kön, socioekonomi, ålder och etnicitet, kan inverka på arbetsmiljön. Lagstiftning, styrning och reglering på arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete introduceras och används.
Arbetsmiljö ur ett organisations- arbetsplats- och arbetsgrupp-perspektiv
Här ingå teori och forskningsresultat om hur dagens organisationer ser ut och hur olika sätt att organisera arbetet (i organisationer, på arbetsplatser och i arbetsgrupper) påverkar arbetsmiljön och skapar förutsättningar för arbetsmiljöarbete. Organisatoriska, sociala och ekonomiska förutsättningar samt möjligheter genom ledarskap och organisering att skapa hållbarhet genom anständigt, hälsosamt och utvecklande arbete med god produktion (SDG 8) tas upp.
Arbetsmiljö ur ett individperspektiv
Här ingår teori och forskning om sambanden mellan förhållanden och faktorer i arbetsmiljö såsom krav och resurser i arbetet, balans mellan arbetsliv och privatliv, risker, stödjande och främjande förhållanden för att kunna verkställa arbetsuppgifter och för anställdas hälsa, välbefinnande, engagemang och utveckling.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva och redogöra för förhållanden i den psykosociala och fysiska arbetsmiljön som kan leda till arbetsrelaterad ohälsa.
- Beskriva och redogöra för förekomst av arbetsmiljöförhållanden och arbetsrelaterad ohälsa i olika grupper av anställda, indelade efter kön, socioekonomi, ålder, etnicitet och bransch.
- Beskriva och redogöra för hur arbetsmiljön regleras och styrs genom lagar, policys, föreskrifter, avtal och partssamverkan.
- Beskriva och redogöra för olika perspektiv på arbetsmiljöförhållanden från samhälls-, organisations-, arbetsplats- och individnivå.
- Beskriva och redogöra för systematiskt arbetsmiljöarbete och hur detta tillämpas på arbetsplatser.
Färdigheter och förmåga
- Med självständighet planera och genomföra analys av arbetsmiljö vid arbetsplatser och i branscher.
- Med självständighet använda kvantitativa och kvalitativa metoder för att analysera arbetsmiljö.
- Skriftligt och muntligt presentera resultat från arbetsmiljöundersökning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt värdera organisationers fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljö.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, grupparbeten, egen inläsning av litteratur och ett projektarbete.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Kursen ges på svenska. Inslag av föreläsningar på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen samt ett projektarbete som redovisas både skriftligt och muntligt.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänt krävs att såväl individuell skriftlig tentamen som projektarbete bedöms med betyget Godkänd. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att både den individuella skriftliga tentamen och projektarbetet bedöms ha Väl godkänt.
Kursvärdering
Kursen utvärderas i sin helhet vid kursslut skriftligen (genom utvärderingsenkät) och muntligen. Under kursperioden utvärderas innehåll och former löpande och vid schemalagda tillfällen. Justeringar kan komma att göras direkt eller inför kommande läsår.