Arbetsterapi och habilitering med inriktning mot barn och ungdom
Om utbildningen
Kursen är en unik samverkan mellan arbetsterapeut- logopedi- och fysioterapiprogrammen, där de tre kurserna går parallellt med samläsning i flertalet moment. Det ger möjlighet att problematisera och reflektera kring egna och andra yrkesgruppers förhållningssätt och perspektiv inom habilitering samt reflektera över den terapeutiska rollen.
Kursens lärandemål syftar till att du ska kunna redogöra för förutsättningar och möjligheter samt gränser för habiliteringens uppdrag. Beskriva förhållandet mellan sjukdom/skada, funktion, aktivitet, delaktighet och hälsa. Vidare ska du självständigt kunna välja och värdera arbetsmodeller utifrån evidens och kliniskt omdöme relaterat till patienters och närståendes behov och föreslå verksamhet inom arbetsterapi utifrån vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet.
Kursen kan ingå i examen på magister/masternivå i arbetsterapi.
Schema:
Kurstillfälle 1: 20/1-21/1 digitalt
Kurstillfälle 2: 6/2-7/2 digitalt
Kurstillfälle 3: 13/3-14/3 digitalt
Kurstillfälle 4: 11/4 digitalt (handledning, ej obligatorisk)
Kurstillfälle 5: 12/5-13/5 digitalt
Kurstillfälle 6: 2/6-3/6 digitalt
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs arbetsterapeutexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Så är det att plugga
Undervisningen
Undervisningen sker som digital undervisning och består av föreläsningar, seminarier. Kursens studieuppgifter bygger på individuella och gruppbaserade moment.