"Att få se hur våra idéer kan göra skillnad i verkligheten har varit både inspirerande och lärorikt."
Felicia Reljanovic, har läst Ekonomie kandidatprogrammet och MSc Marketing and Consumption (MAC). Med ett starkt intresse för marknadsföring och konsumentbeteende har hon utvecklat en förståelse för hur människor tänker och agerar. Hon beskriver sin utbildning som både utmanande och inspirerande, med ett starkt fokus på hållbarhet och internationella möjligheter.
Valet av utbildning
För Felicia var valet av Ekonomie kandidatprogrammet ett strategiskt steg för att få en bred förståelse för ekonomi och affärsvärlden. "Eftersom jag inte hade studerat ekonomi på gymnasiet, kändes det som ett bra steg för att bygga upp kunskap och öppna dörrar till olika karriärmöjligheter då jag var osäker på vad jag ville jobba inom," förklarar hon. Kandidatprogrammet gav henne en stark grund inom områden som finans, redovisning och marknadsföring, och det var under just marknadsföringskurserna som hon verkligen hittade sitt intresse.
När det kom till att välja masterprogram blev MSc Marketing and Consumtion ett naturligt val. "Under kandidaten insåg jag hur mycket jag gillade marknadsföring, särskilt de delar som fokuserar på konsumentbeteende och psykologi," säger Felicia. Hon valde därför att läsa en psykologikurs under den valfria terminen, vilket gav henne en ännu djupare förståelse för hur människor tänker och agerar.
Favoritkurser och utbildningens struktur
Felicia har flera kurser som hon tyckt extra mycket om. "Under min kandidat var det marknadsföringskurserna som jag tyckte mest om, och de handlade mycket om hur konsumenter agerar och hur marknadsförare kan förstå och påverka dessa beteenden," berättar hon. Trots att masterutbildningen är mer akademiskt lagd, har de också haft väldigt roliga och givande casekurser. "Att få se hur våra idéer kan göra skillnad i verkligheten har varit både inspirerande och lärorikt."
Hon beskriver utbildningen på Handelshögskolan som både utmanande och inspirerande. "Den är väldigt bred, vilket gör att man får en stark grund att stå på, samtidigt som den också erbjuder möjlighet att fördjupa sig inom de områden man är mest intresserad av," säger Felicia. Hon uppskattar också att hållbarhetstänket genomsyrar nästan varje kurs, vilket har gett henne ett hållbarhetsperspektiv som hon kommer att ta med sig in i arbetslivet.
Internationell karriär väntar
Efter examen planerar Felicia att flytta utomlands och påbörja sin karriär inom marknadsföring. "Jag vill fokusera på konsumentbeteende, och ser fram emot att arbeta i en internationell miljö där jag kan tillämpa de kunskaper och färdigheter jag har fått under min utbildning," säger hon. Hon tycker att det är spännande att förstå hur människor fattar köpbeslut och att jobba globalt känns som ett naturligt steg.
Till de som överväger Ekonomie kandidatprogrammet eller MSc MAC har Felicia några råd. "För den som överväger Ekonomie kandidatprogrammet skulle jag säga att det är en fantastisk möjlighet att få en bred och stadig grund inom ekonomi och affärsvärlden," rekommenderar hon. När det gäller MSc MAC skulle hon rekommendera det till de som är intresserade av att förstå hur marknader och konsumenter fungerar på djupet. "Ta vara på de resurserna som skolan erbjuder, som CV-review och olika karriärmässor, för att verkligen få ut det mesta av utbildningen och förbereda dig inför arbetslivet," avslutar Felicia.