Kursplan

Att konstruera och använda skriftliga prov i grund- och gymnasieskola

Kurs
PDG492
Grundnivå
5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/284
Ikraftträdandedatum
2024-07-15
Beslutsdatum
2024-03-18
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kursens moduler

Provkonstruktion, 4 Högskolepoäng
Presentation, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Innehåll

Syftet med kursen är att deltagarna utvecklar kunskap i och om provkonstruktion. Kursen vänder sig till verksamma lärare och behandlar provkonstruktion som del i lärares professionella uppdrag med att bedöma elevers kunskapsutveckling. Innehållet belyses utifrån deltagarnas frågeställningar, som utgör en grund för diskussion om prov och provkonstruktion.

Kursen behandlar grundläggande begrepp för provkonstruktion och relationer mellan dessa: validitet, manifesta och latenta variabler, konstrukt, konstruktirrelevant varians, domäntäckning, mätfel och uppgiftstyper. Under kursen diskuteras olika typer av kunskapsprövningar i förhållande till dessa begrepp.

I kursen ingår att deltagarna utvecklar, utprövar och validerar ett prov anpassat till behov i den egna verksamheten. Kursen ger deltagarna konkreta möjligheter att utvärdera, argumentera för och kommunicera tolkning samt användning av provets resultat utifrån begreppen som behandlas i kursen.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• förklara innebörden av grundläggande mätteoretiska begrepp för provkonstruktion,
  • värdera olika bedömningsformer med hjälp av dessa begrepp,
  • redogöra för olika moment som ingår vid provkonstruktion,
  • konstruera olika typer av provuppgifter,
  • tillämpa mätteoretiska begrepp vid konstruktion av ett eget prov,
  • utvärdera användbarheten med hjälp av de mätteoretiska begreppen av ett eget konstruerat prov.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker på distans. Undervisningen består av föreläsningar, övningar, litteraturstudier samt uppgifter som genomförs i den egna verksamheten.

Examinationsformer

Kursen har två examinerande moment:

• skriftlig examination som består av framställning av ett prov med bedömningsanvisningar samt styrkt argumentation om provets utformning och användbarhet.
  • muntlig examination som består av presentation av det egna arbetet med provkonstruktion.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Den skriftliga examinationen kan betygsättas med Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den muntliga examinationen kan betygsättas med Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs minst Godkänd på alla examinerande moment. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på den skriftliga examinationen och Godkänd på den muntliga examinationen.

Kursvärdering

Kursen ska utvärderas och resultaten ska bli föremål för diskussion mellan lärarna på kursen. Kursvärderingen sker skriftligt (anonymt) efter avslutad kurs och om möjligt muntligt vid kursavslutning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Digitala undervisningsmoment förekommer.

Kursen ställer krav på tillgång till undervisning i egen verksamhet.