Att undervisa är det roligaste som finns
I sitt arbete på ett forskningsinstitut fick Mikael Larsson möjlighet att undervisa och insåg att det var något han ville göra mer av. Med en bakgrund som civilingenjör i kemiteknik vill han nu lära elever i gymnasieskolan mer om kemi. Genom att studera Kompletterande pedagogisk utbildning blir han behörig ämneslärare i kemi på 1,5 år.
– Jag tycker att det är ett otroligt intressant ämne. Det är kul för att det är praktiskt, man lär sig i laborationsmiljöer. Man kan också förstå både samhällsfrågor och vardagssituationer med kemiska resonemang. Jag upplever att kemiämnet har tappat lite och det beror ju dels på att det är svårt. Man behöver lära sig en hel del för att kunna röra sig lite friare.
Mycket som påverkar
Nu studerar han andra terminen på Kompletterande pedagogisk utbildning och inser att det finns mycket som påverkar när du ska planera undervisning i skolan. Att tiden är begränsad och handlar mycket om relationsbyggande. Som lärare behöver du ta hänsyn och anpassa innehållet till eleverna och få till kommunikation och samspel i klassrummet.
Varför vill du bli lärare?
– För att jag tycker att undervisning är det bland det roligaste som finns. Jag är civilingenjör i kemiteknik och har arbetat på ett forskningsinstitut i fem år. Där hade jag en del undervisning och det var det roligaste. Sedan kom jag till en punkt i mitt arbetsliv där jag ville göra något annat och tyckte att det här var en kul utmaning. Först tänkte jag bara testa på det, nu känns det som att det är någonting jag vill göra.
Varför Kompletterande pedagogisk utbildning?
– För att det var den snabbaste vägen. Det finns en liknande på Chalmers men jag tyckte att det var kul att testa en annan plats. Det är en av de roligaste sakerna med att läsa KPU, att elevgruppen, alltså vi studenter, är så olika. Dels att vi har olika ämnen, dels helt olika bakgrund. Det är begränsat med naturvetare men många som har språk, historia, svenska, engelska och religion, vi är bara två kemister. När vi läser det allmändidaktiska tänker jag att det är en fördel, att det blir roligare med lite olika perspektiv. Jag tyckte första terminen var en bra blandning av kurser. Praktiken kanske var höjdpunkten men jag gillar balansen.
Vad är det bästa med utbildningen?
– Jag blev positivt överraskad av engagemanget hos alla studenter jag läser med och att många tar detta väldigt seriöst. Det är lätt att hitta folk att studera tillsammans med, vi hjälper varandra och diskuterar det som är intressant. Det är inte bara fokus på att klara utbildningen utan väldigt mycket mer. VFU är toppen, det beror ju också på var du hamnar. Jag är väldigt nöjd med min VFU-plats. Det finns ju utmaningar men jag upplever att det är en väldigt positiv inställning och att man är välkommen.
Om Mikael Larsson
Studerar andra terminen på Kompletterande pedagogisk utbildning med ordinarie studiegång, inriktning mot gymnasieskolan. Planerar att bli lärare i kemi och längre fram även i matematik.
Tidigare utbildning
Har studerat på Chalmers tekniska högskola och är civilingenjör med examen i kemiteknik.
Yrkesbakgrund
Fem år på forskningsinstitutet RISE där han arbetat jobbat miljöfrågor, främst inom klädindustrin. Arbetade mot företag, höll i workshops, konferenser och viss undervisning.
Sökinriktningar KPU
- KPU med ordinarie studiegång, inriktning årskurs 7-9 (Extern länk)
- KPU med ordinarie studiegång, inriktning gymnasieskolan (Extern länk)
- KPU med förhöjd studietakt, inriktning årskurs 7-9, Ma/Nv/Tk (Extern länk)
- KPU med förhöjd studietakt, inriktning gymnasieskolan, Ma/Nv/Tk (Extern länk)
- KPU med förhöjd studietakt, inriktning årskurs 7-9, Fr/Sp/Ty (Extern länk)
- KPU med förhöjd studietakt, inriktning gymnasieskolan, Fr/Sp/Ty (Extern länk)
- KPU med förhöjd studietakt, inriktning årskurs 7-9, Bd/Mu/Sl (Extern länk)