Kursplan

Att undervisa samhällsperspektiv på artificiell intelligens

Kurs
TIG146
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/210
Ikraftträdandedatum
2024-11-15
Beslutsdatum
2024-11-13
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Kursens moduler

Quiz, 2 Högskolepoäng
Undervisningsmaterial, 3,5 Högskolepoäng
Bidrag till diskussion, 2 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning 2 för gymnasielärare, 7,5 hp eller motsvarande. Minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete som lärare ger också behörighet.

Innehåll

Kursen fokuserar på hur AI påverkar individer och samhälle med syfte av att utveckla grundläggande kunskap, modeller för fördjupad förståelse och undervisningsmetoder som lämpar sig för undervisning på gymnasial nivå. Inom detta ingår kunskaper i hur AI-system har potential att skapa nya etiska och juridiska utmaningar, och hur AI-system riskerar att reproducera och förstärka befintliga oönskade strukturer. Kursen kommer också att ge kunskaper i hur AI-system kan utveckla och förnya många områden i samhället. I kursen lyfter vi hur dessa positiva och negativa aspekter förutses förändrade sysselsättning och arbete, social interaktion, hälso- och sjukvård, utbildning, digitala klyftor, personuppgifter, miljö och demokrati.

Kursen utforskar principerna om rättvisa, ansvarsskyldighet, transparens och etik och kontextualiserar dessa principer i erfarenheterna hos individer och samhällen som påverkas mest av automatiserat beslutsfattande, datautvinning och digital teknik. Detta kommer att innebära att studenterna arbetar aktivt med den nuvarande utvecklingen av regelverk för att styra utvecklingen, utformningen och tillämpningen av AI. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt att konkretisera frågor i förhållande till fall som är relevanta för ungdomar och som sedan kommer att vara användbara i undervisning på gymnasial nivå.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskaper om lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar relevanta för AI, nationella såväl som internationella; 

Färdigheter och förmåga

  • kunna planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • resonera om AI:s påverkan på människa och samhälle, framför allt ur ett demokratiskt, etiskt och ett socialt perspektiv.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen i kursen bedrivs nätbaserat och kräver därför tillgång till internet. Studenten förväntas deltaga i asynkrona aktiviteter på̊ nätet.

Examinationsformer

Examinationen i kursen kommer att ske genom aktiviteter relaterat till de tre lärandemålen

kunna visa kunskaper om lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar relevanta för AI, nationella såväl som internationella

  • Genomförande av ett interaktivt quiz som undersöker kunskap om lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar i förhållande till distinkta fallbeskrivningar, 2 hp.

kunna planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer

  • Utarbetande av en inspelad föreläsning och en detaljerad lektionsplan som innehåller val av relevanta resurser som ska användas för ett specifikt ämne relaterat till ett samhällsperspektiv på AI och till studentens egen undervisningskontext och/eller skolprofil, 3,5 hp.

kunna resonera om AI:s påverkan på människa och samhälle, framför allt ur ett demokratiskt, etiskt och ett socialt perspektiv

  • Bidrag till modererade diskussionsforum som innebär syntes och reflektion över positiva och negativa aspekter av utvecklingen och användningen av AI i förhållande till frågor som rör sociala, demokratiska och etiska perspektiv, 2 hp.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget G påhela kursen krävs betyget G på samtliga delar av examinationen.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs genomförs en kursvärdering. De deltagande studenterna ges möjlighet att medverka anonymt. Kursvärderingar genomförs nätbaserat. Resultatet sammanställs av kursansvarig och görs tillgänglig för studenterna. Eventuella åtgärder med anledning av kursvärderingens resultat redovisas. Sammanställningen av kursvärderingen görs också tillgänglig för nya studenter vid starten av nästkommande kurstillfälle.