Barn, ungdom och familj
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.
Kursen är en valbar kurs och ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.
Behörighetskrav
Godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.
För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.
Innehåll
Kursen är en av tre kurser inom profilområdet barn och familj. Det övergripande syftet är att studenten lär sig kunskaper, färdigheter och värderingsförmågor som förbereder för socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer.
Kursen har fyra övergripande och delvis överlappande teman:
- Risk- och skyddsfaktorer på individuell, social och strukturell nivå för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
- Metoder och förhållningssätt i socialt arbete med barn, unga och familjer
- Utredningsarbete inom myndighetsutövande praktik
- Reflektion över professionella förhållningssätt och den komplexitet som på olika nivåer präglar socialt arbete med barn, unga och familjer.
I kursen kombineras teoretisk undervisning och litteratur med exempel från det praktiska sociala arbetet genom bland annat gästföreläsningar från fältet.
Undervisningen innefattar också praktiska övningar inom samtal och utredning.
Kursen behandlar bland annat samhälleliga, sociala, psykologiska, juridiska och organisatoriska perspektiv samt betydelsen av maktdimensionerna klass, etnicitet och kön/genus.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva livsvillkor för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer, på individ, grupp och strukturell nivå
- beskriva våld i nära relationer, med särskilt fokus på barns utsatthet, och det sociala arbetets skyldigheter och möjligheter att förebygga våld samt att hjälpa och stödja barn som är våldsutsatta
- med beaktande av aktuell forskning, redogöra för olika arbetssätt i socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
- ange juridiska och organisatoriska ramvillkor som utgör förutsättningar för socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
Färdigheter och förmåga
- planera, genomföra och utvärdera utredande samtal med barn inom ramen för en social barnavårdsutredning
- analysera och dokumentera barns, ungdomars och familjers livssituationer och livsvillkor samt behov av stöd och skydd, inom ramen för en social barnavårdsutredning
- identifiera hur teoretiska perspektiv inom socialt arbete bidrar till förståelser av barns, ungdomars och familjers utsatta livssituationer; hur de teoretiska perspektiven är relaterade till insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå; samt vilka konsekvenser det kan få för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera aktuell forskning med relevans för socialt arbete, om barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
- problematisera professionella förhållningssätt i socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer, med beaktande av etiska aspekter och barn- respektive klientperspektiv
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursens undervisning består av läraktiviteter i varierande former såsom workshoppar, seminarier, grupparbeten, samtalsövningar och föreläsningar. Undervisningen bedrivs både i sal, utanför universitetets lokaler och i internetbaserad form.
Examinationsformer
Kursen examineras genom två skriftliga och en muntlig examinationsuppgift: en skriftlig individuell hemtentamen och en skriftlig gruppuppgift som diskuteras vid ett examinerande slutseminarium.
I kursen ingår obligatorisk närvaro, och aktivt deltagande, vid fyra seminarier (två PFS- seminarier och två litteraturseminarier) och ett moment med samtalsövningar. Vid frånvaro, eller icke godkänt deltagande, vid ett eller två obligatoriska seminarier erbjuds studenten möjlighet till igentagning. Frånvaro, eller icke godkänt deltagande, vid fler än två obligatoriska seminarier kräver att studenten närvarar vid det/de missade tillfället/tillfällena kommande kursomgång.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg (G) krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter och att därmed samtliga lärandemål uppfyllts, samt att studenten deltagit på obligatoriska moment. För väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten uppfyllt VG i den individuella skriftliga hemtentamen, genom att visa särskild god förmåga att resonera självständigt och analyserande. Om den individuella skriftliga hemtentamen bedöms Underkänd (U) men ligger nära gränsen för betyget Godkänd (G) skall komplettering medges. Vid underkänd komplettering hänvisas studenten till omtentamenstillfället.
Kursvärdering
Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom ett särskilt kursutvärderingsprotokoll vid kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.