Litteraturlista

Barn, ungdom och familj

Kurs
SQ4241
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-28

Litteraturlistan är fastställd av proprefekt 2012-12-04 att gälla från och med vårterminen 2013 med ändring 2013-06-03, 2014-05-23, 2014-11-10, 2015-06-01, 2015-12-03, 2016-11-07, 2017-11-06, 2018-11-05, 2019-05-06, 2019-11-18, 2020-06-01, 2020-11-17, 2021-06-07, 2022-11-15, 2023-06-20, att gälla från och med vårterminen 2024.



* Observera! Nedanstående kurslitteratur kan ha utkommit i senare upplagor/år. Vid kursstart gäller senaste upplaga.



Andersson, Gunvor, Sjöblom, Yvonne, Höjer, Ingrid, & Sallnäs, Marie. (2019). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård (Upplaga 2.). Lund: Studentlitteratur. (s.25-302), 277 s.


Bruno, Linnéa, & Bečević, Zulmir. (red.) (2020). Barn & unga i utsatta livssituationer: Perspektiv från forskning och praktik. Första Upplagan. Stockholm: Liber (s.9-246), 237 s.


Carlander, Jakob & Wedeen, Andreas (2019). Att förstå sin egen utsatthet: stöd för professionella i människovårdande yrken. Första upplagan Stockholm: Liber. 130 s



Cassidy, Jude. and Mohr, Jonathan J. (2001). Unsolvable Fear, Trauma, and Psychopathology: Theory, Research, and Clinical Considerations Related to Disorganized Attachment Across the Life Span. Clinical psychology, 8(3), pp. 275–298. https://gu-se-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/15agpbr/TN_cdi_proquest_journals_2477603215 23 sid.


Cederborg, Ann-Christin (red.) (2014). Barnperspektiv i socialtjänstens arbete. Stockholm: Gleerups. 165 s.


Center on the Developing Child at Harvard University (2016). Applying the Science of Child Development in Child Welfare Systems. https://harvardcenter.wpenginepowered.com/wp-content/uploads/2016/10/HCDC_ChildWelfareSystems_rev2017.pdf 18 s.


Gillingham, Philip och Whittaker, Andrew. (2023). How Can Research and Theory Enhance Understanding of Professional Decision-Making in Reviews of Cases of Child Death and Serious Injury? The British journal of social work, 53(1), pp. 5–22. https://gu-se-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/15agpbr/TN_cdi_crossref_primary_10_1093_bjsw_bcac116 17 s.


Hwang, Philip, Nilsson, Björn and Frisén, Ann. (2018) Ungdomar och unga vuxna : utveckling och livsvillkor. 252 s.


Höjer, Ingrid & Johansson, Helena (2012). School as an opportunity and resilience factor for young people placed in care. European Journal of Social Work, 16(1), 22–36. 13 s. https://doi.org/10.1080/13691457.2012.722984



Khoo, Evelyn, Nygren, Lennart & Gümüscü, Ahmet (2019). From Needs to Relationships to Organisations: Transactional Complexity in Social Work in the Swedish Social Services, British Journal of Social Work, Open Access Version, 18 s.

https://academic.oup.com/bjsw/advance-article/doi/10.1093/bjsw/bcz141/5650370


Levenson, Jill (2017). Trauma-informed social work practice. Social work, 62(2), pp. 105–113. https://gu-se-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/15agpbr/TN_cdi_unpaywall_primary_10_1093_sw_swx001 8 sid.


Ponnert, Lina (2018). Utredningsarbete i den sociala barnavården. Malmö: Gleerups. 167 s.


Socialstyrelsen (2023) BBIC Grundbok. Barns behov i centrum. Stockholm: Socialstyrelsen. 158 sidor. Länk: BBIC Grundbok (socialstyrelsen.se)


Socialstyrelsen (2018). *Att samtala med barn. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården *(inkl. bilagor 1). Bilaga 2 utgår (5 s.). Övriga sidor behålls. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018- 11-14.pdf


Socialstyrelsen (2022). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/foreskrifter-och-allmanna-rad/2022-6-7967.pdf 16 s.


Walsh, David, McCartney Gerry, Smith Michael och Armour Gillian (2019). Relationship between childhood socioeconomic position and adverse childhood experiences (ACEs): A systematic review. Journal of epidemiology and community health, 73(12), pp. 1087–1093.https://gu-se-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/15agpbr/TN_cdi_unpaywall_primary_10_1136_jech_2019_212738 7s.