Barns och ungas rätt till delaktighet i samhälle, kultur och kulturskola
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur:
Böcker
Cardell, David & Sköld, Johanna (2023). BeGreppbart Barndom. Stockhom Liber. (S. 13-110)
Karlsson, Häkiö, Tarja; Sundhall, Jeanette & Asplund-Carlsson, Maj (red.) (2020) En lag för barn. Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen. Lund: Studentlitteratur. (I urval)
Lindgren, Monica & Söderman, Johan (red.) (2024). Pedagogik för kulturskolan. Lund: Studentlitteratur. (kapitel 3)
Öksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber. (kapitel 1-2, kapitel 4, samt kapitel 6-9)
Artiklar, finns som PDF på Canvas
Hart, Roger. Ladder of Participation, se t. ex.:
Lorentzon, Ylva (2021). Barnets rättigheter, den vuxnes skyldigheter. Barnkultur, barns kultur och rätten till det egna perspektivet. I Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups, s.27-42 (15 sidor)
Westling, Karolina (2014). Mediekunnighet som lek – kameraövningar och filmsamlingar med yngre barn. I: Bild, konst och medier för yngre barn - kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Bendroth Karlsson, Marie och Karlsson Häikiö, Tarja (red.) Lund: Studentlitteratur, s. 135-150 (15 sidor)
Texter att ladda ned via UB/Internet:
Buckingham, David & Strandgaard Jensen, Helle (2012). Beyond “Media Panics”. Journal f Children and Media, 6:4, 413-429. DOI: 10.1080/17482798.2012.740415 http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2012.740415
(16 sidor)
Johansen, Liv Stine (2018). Every Day Media Play. Children’s Playful Media Practices. Conjunctions: Transdisciplinary Journal of Cultural Participation, vol. 4, no. 1. ISSN 2246-3755. DOI:10.7146/tjcp.v4i1.103493
Johansen Stine Liv. 2018 Everyday Media Play Conjunctions.pdf
(10 sidor)
Marsh, Jackie (2014) Media, Popular Culture and Play. The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood, 403-414. http://dx.doi.org/10.4135/9781473907850.n34
(11 sidor)
Shier, Harry. Vägar till delaktighet, se t. ex.:
http://skolscenen-kulturhjartaskola.riksteatern.se/files/2014/09/Shier-%C3%B6versatt-artikel-2.pdf
UNICEF Sverige. (2018). Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen
Referenslitteratur (ej obligatorisk litteratur):
Andersson, Erik (2018). Ungas politiska delaktighet som pedagogiskt förhållningssätt. I
Johansson, Thomas & Sorbring, Emma (red.) Barn och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv. Liber: Stockholm, s. 163 – 177.
Davet, Natalie (2016). Barnbruden Thea - om barnbloggen som utställning och samtidsarena för konstruktioner av barndom. Educare, Vol. 1(7), s. 155-179
Hägglund, Solveig (2018). Barns och ungas rättigheter. I Barn och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv. Johansson, Thomas & Sorbring, Emma (red). Liber: Stockholm, s. 77-90 (13 sidor)
Krekula, Clary & Johansson, Barbro. (2017). Inledning. I Introduktion till kritiska åldersstudier. Lund: Studentlitteratur, s. 11-38 ( 27 sidor)
Lundgren, Anna Sofia (2010). ”Om man jämför så är jag rätt gammal” – Ålder som
förhandling och resurs. I Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria (red.) Livslinjer. Berättelser om ålder, genus och sexualitet. Stockholm: Makadam, s. 148-181
Statens kulturråd (2022). Barnrätt i praktiken. Barnkonventionens praktiska tillämpning i Kulturrådets verksamhets område. Stockholm: Statens kulturråd (rapport) https://www.kulturradet.se/globalassets/start/publikationer/barnratt/barnratt_i_praktiken.pdf
Övrigt, ej obligatoriskt material: länkar uppdaterade 2024-06-17
UR, *När barnet blev barn *(programserie)
https://urplay.se/serie/169448-nar-barnet-blev-barn
UR, Förskolesummit 2017: Barns rätt till kultur och konst, Karin Helander, Stockholms universitet. 58 min
https://uraccess.net/products/202193UR/Samhälle, bildningsbyrån 2018: Tänka mot strömmen: Janusz Korczak - föregångare till barnkonventionen. 28 min
https://uraccess.net/products/206662Youtube: Barns rätt till kultur. digital samtalsarena 16
november 2020. 81 min https://www.youtube.com/watch?v=MnhvyswTxjg