Basvetenskap och tidig yrkeskontakt 2
Basic Science and Early Professional Contact 2
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Medverkande institution
Institutionen för biomedicin
Inplacering
Kursen är obligatorisk i Läkarprogrammet, 360 högskolepoäng och utgör termin 2.
Behörighet
Innehåll
Kursen utgörs av fysiologi, cellbiologi och immunologi samt vissa områden inom professionell utveckling (PU).
Undervisningen ger en grundlig översikt över kroppens funktion från cellulär nivå till organnivå och förståelse för upprätthållandet av kroppens homeostas samt de ofta samtidiga kompensatoriska förändringar i multipla organ och reglersystem som inträder när denna hotas. Kursen utgör därmed grunden för förståelsen av förändringar som leder till sjukdomar.
Frågor inom mänskliga rättigheter och genus berörs och studenterna får inledande träning i att leda gruppdiskussioner och ge återkoppling. Fortsatt grundläggande träning i patientbemötande sker vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom slutenvård.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- sammanfatta och förklara hur nervceller fungerar och kommunicerar med varandra och med andra celler
- redogöra för den funktionella uppbyggnaden av och funktionen hos kroppens sensoriska och motoriska system
- redogöra för det centrala nervsystemets organisation och kända funktion inkluderande frontallobsfunktioner, emotioner, språk, minne och sömn
- redogöra för hjärtats och blodkretsloppets uppbyggnad, funktion och reglering från cellulär nivå till organnivå inkluderande blodets egenskaper och uppkomstmekanismen bakom EKG
- redogöra för respirationsorganens uppbyggnad och funktion samt deras reglering, inkluderande patofysiologiska mekanismer vid obstruktiva och restriktiva lungsjukdomar
- redogöra för mekanismen bakom njurens urinproduktion, njurens roll för volyms-, elektrolyt-och pH-reglering samt dess roll som hormonproducerande organ
- redogöra för kroppens syra-basreglering
- redogöra för magtarmkanalens funktioner och deras reglering
- redogöra för kroppens olika hormoner, deras reglering och funktioner
- redogöra för reproduktionsorganens funktion, deras reglering samt förändringar under pubertet och menopaus inkluderande graviditetens och fostrets specifika fysiologi
- redogöra för immuncellers bildning, utveckling, aktivering och funktion, immunsvarets reglering samt lymfoida organs roll i immunsystemet
- redogöra för mekanismer för cellers kommunikation, signaltransduktion och kontakt med varandra, sortering och sekretion av proteiner samt vesikeltransport för transport över membraner
- redogöra för kroppens omställning från vila till fysiskt arbete
- redogöra för tillväxtens och åldrandets fysiologi
- redogöra för kroppens temperaturreglering
- förklara vilka konsekvenser en förändrad homeostas får för kroppens organ och reglersystem
- redogöra för kroppens energi- och näringsbehov, matvanor i Sverige och nordiska näringsrekommendationer
- redogöra för patientens del i en konsultation
- redogöra för basala kliniska undersökningsmetoder
- redogöra för vad som kännetecknar olika typer av vetenskapliga publikationer och deras respektive roll inom vetenskaplig kommunikation
- redogöra för forskningsmetoder i fysiologi
- redogöra för principerna för återkoppling i gruppdiskussionssammanhang
- översiktligt kunna förklara centrala begrepp relaterade till sexualiteter, könsidentitet, könsuttryck, normkritik och intersektionalitet
- redogöra för olika ståndpunkter om djurförsök och djurs rättigheter, samt för forskningsetiska aspekter som rör djurförsök
Färdigheter och förmåga
- diskutera komplexa fysiologiska frågeställningar som samtidigt omfattar cell, vävnad och organ
- redogöra för grundläggande mekanismer för uppkomsten av symptom och generella principer för behandling vid vissa allvarliga akuta tillstånd
- tillämpa ett personcentrerat arbetssätt genom att tillsammans med handledare inleda anamnes med öppen fråga (tillämpa konsultationsmodellens första steg)
- använda stetoskop för att urskilja hjärtljud samt använda blodtrycksmanchett för att mäta blodtryck
- genomföra provtagning av ven- och kapillärblod
- leda, sammanfatta samt bidraga till en seminariediskussion rörande frågeställningar inom kursens ämnesområden
- kategorisera de yrkesprofessioner som finns på sjukhus och reflektera över deras samarbete
- översiktligt reflektera kring de utmaningar som icke-norm-följande patienter och läkare kan ställas för i vården
- översiktligt reflektera över egna attityder och fördomar i möten med människor av olika socio-kulturell bakgrund
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till självreflektion över sin roll i seminariegrupper
- reflektera över de yrkesprofessioner som finns på sjukhus och deras samarbete
- uppvisa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, anhöriga och medarbetare
- genom egen planering ta ansvar för fullföjandet av sin egen utbildning och därvid även identifiera och repetera tidigare inhämtad relevant kunskap
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av:
- föreläsningar
- teambaserat lärande (TBL)
- laborationer (hemlaborationer och laborationer med studentledda genomgångar)
- grupparbeten
- seminarier
- rollspel
- gruppövningar
- självstudier
- verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Under den verksamhetsförlagda utbildningen tränar studenten sin färdighet att utföra för läkare centrala professionella aktiviteter och får kontinuerlig återkoppling på dessa moment enligt modellen för ”Entrustable Professional Activities” (EPA).
Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan komma att ges på engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- seminarier och grupparbeten samt genomfört progresstest* (4,5 hp)
- laborationer (2,5 hp)
- skriftlig tentamen I (4 hp)
- skriftlig tentamen II (4 hp)
- skriftlig tentamen III (4 hp)
- muntlig tentamen (8 hp)
- 3 VFU-dagar (1 hp)
- seminarier och inlämningsuppgifter inom tidig yrkeskontakt (0,5 hp)
- webbtest och uppgifter i professionell utveckling (PU) (1,5 hp)
*Det prekliniska progresstestet genomförs en gång per termin under programmets terminer 1-4. Testet är formativt under termin 1-3; på termin 4 är testet summativt och en del av nivåexamen.
För godkänd VFU krävs genomförda moment enligt e-portfölj för professionella aktiviteter (EPA).
Eventuell frånvaro vid obligatoriskt moment innebär att momentet eller delar av momentet måste genomföras vid senare tillfälle. Detta ska ske så snart det är möjligt efter överenskommelse med terminsansvarig lärare. För det det sista seminarium på terminen (kliniskt seminarium i endokrinologi) gäller att nästa examinationstillfälle är under efterföljande termin.
För tillträde till muntlig tentamen krävs två av tre godkända salstentamina.
Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsad till två (2) tillfällen.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att det föreligger en påtaglig risk att studenten kan komma att skada sig själv eller någon annan person fysiskt eller psykiskt eller att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. Orsaken till att den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätta ska dokumenteras och en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en (1) gång.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22). I de fall antalet tillfällen för praktik, VFU eller motsvarande utbildningsperioder är begränsat till två, kan student begära byte av examinator efter första examinationstillfället.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och VFU gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker under pågående kurs i form av kursnämnd där kursens förtroendevalda diskuterar med kursledningens representant/er. Protokollet publiceras på Göteborgs universitets läroplattform. Skriftlig kursvärdering sker efter kursens första halva och igen efter kursens slut med hjälp av kursvärderingsenkät. En sammanställning av kursutvärderingen publiceras på lärplattformen och ligger till grund för utveckling av kursen.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Inslag av distans/nätbaserad undervisning kan förekomma i kursen vilket förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan ske utanför Göteborgsområdet vilket kan medföra kostnader för studenten.
Vid VFU kan vissa enheter kräva att studenten ska kunna uppvisa utdrag ur belastningsregistret. Det är därför viktigt att studenterna alltid har ett giltigt utdrag som kan visas upp vid anmodan. Inom vissa verksamheter kan också ID-kontroll av studerande förekomma.
Vid VFU gäller Västra Götalandsregionens och Region Hallands bestämmelser för tystnadsplikt och sekretess.
Vid VFU följs respektive verksamhets vårdhygieniska rutiner.